|
|||||||||||||||||
Utorok 10.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Napraviť nelogické a nespravodlivé zákonyZdruženie podnikateľov Slovenska navrhuje zmeny v zákone o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností ZPS víta každý návrh, ktorý môže pomôcť k optimálnemu stanoveniu celkovej výšky daní. ZPS je presvedčené, že návrh DS novelizovať zákon SNR č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností v znení neskorších predpisov patrí k takýmto návrhom. Preto ho ZPS podporuje. Jeho celé znenie je nasledujúce: Čl. I Zákon SNR č. 318/1992 Z. z. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností v znení zákona NR SR č. 87/1993 Z. z., zákona č. 133/1998 Z. z. a zákona č. 256/2000 Z. z. , sa mení a dopĺňa takto: 1. V § 11 ods. 1 sa za slovom dedičstva vypúšťa čiarka a vypúšťajú sa slová dane z darovania a dane z prevodu a prechodu nehnuteľností a slová prevodcovi alebo.
2. § 12 vrátane nadpisu znie: § 12 Sadzba dane z dedičstva (1) Sadzba dane z dedičstva u osôb zaradených do II. skupiny je 2 % zo základu dane. (2) Sadzba dane z dedičstva u osôb zaradených do III. skupiny je 4 % zo základu dane.
3. § 13 vrátane nadpisu znie: § 13 Sadzba dane z darovania Sadzba dane z darovania je 4 % zo základu dane.
4. § 14 vrátane nadpisu znie: § 14 Sadzba dane z prevodu a prechodu nehnuteľností Sadzba dane z prevodu a prechodu nehnuteľností je 4 % zo základu dane.
5. § 15 sa vypúšťa.
6. V § 18 ods. 2 prvá veta znie: Od dane z prevodu a prechodu nehnuteľností sú oslobodené prevody a prechody vlastníctva k nehnuteľnostiam pri likvidácii štátnych podnikov. 7. V § 17 odsek 2 znie: (2) Od dane z dedičstva a dane z darovania sú oslobodené: a) hnuteľné veci osobnej potreby u fyzických osôb, ktoré preukázateľne neslúžia podnikateľskej alebo inej zárobkovej činnosti, pokiaľ cena tohto majetku neprevyšuje u osôb II. skupiny 300 000 Sk a u osôb III. skupiny 100 000 Sk. Daň sa vyberie len z tej časti hodnoty hnuteľných vecí každého nadobúdateľa, ktorá prevyšuje uvedené sumy, b) vklady na vkladných knižkách a na účtoch v tuzemských bankách a pobočkách zahraničných bánk pôsobiacich na území SR, hotovosť v slovenskej alebo cudzej mene a cenné papiere, pokiaľ ich úhrnná hodnota neprevyšuje u osôb II. skupiny 300 000 Sk a u osôb III. skupiny 100 000 Sk u každého daňovníka. Daň sa vyberie len z tej časti tohto hnuteľného majetku každého nadobúdateľa, ktorá prevyšuje uvedené sumy. 8. V § 17 sa vypúšťa odsek 4. 9. § 18 sa dopĺňa odsekom 9, ktorý znie: (9) Od dane z dedičstva sú oslobodené osoby zaradené do I. skupiny. Čl. II Účinnosť Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2001.
Dôvodová správa K úpravám dane z dedičstva Daň z dedičstva postihuje prechod majetku poručiteľa dedením na dedičov. Vzhľadom na to, že tento majetok poručiteľ nadobudol z príjmov, ktoré boli zdanené daňou z príjmov, zdanenie prechodu majetku na dedičov v dôsledku smrti poručiteľa je nespravodlivé. Osobitne nespravodlivé je zdaňovanie dedičstva u osôb zaradených do I. skupiny, t. j. u najbližších príbuzných poručiteľa, pretože ide spravidla o majetok, ktorý pred smrťou užíval poručiteľ spoločne s najbližšími členmi rodiny, najmä manželkou a deťmi. Preto sa navrhuje oslobodiť dedičov v I. skupine od dane z dedičstva a výrazne znížiť sadzby dane u dedičov zaradených do II. a III. skupiny. Navrhuje sa tiež valorizovať sumy oslobodené od dane u dedičov zaradených v II. a III. skupine, pretože tieto sumy neboli od r. 1993 valorizované.
K úpravám dane z darovania Daň z darovania je takisto jednou z najmenej spravodlivých daní, pretože postihuje transfery majetku zdaneného daňou z príjmov, takže tiež dochádza k viacnásobnému zdaneniu. Pre zjednodušenie systému dane z darovania sa navrhuje upustiť od progresívnych sadzieb, pretože ide o transakčnú daň, pri ktorej progresivita nemá opodstatnenie. Navrhuje sa tiež zrušiť rozdelenie daňovníkov na skupiny pre účely dane z darovania a zaviesť jednotnú sadzbu dane z darovania pre všetkých daňovníkov vo výške 4 %. Navrhuje sa tiež valorizovať sumy oslobodené od dane u osôb zaradených v II. a III. skupine, pretože tieto sumy neboli od r. 1993 valorizované. K úpravám dane z prevodu a prechodu nehnuteľností Extrémne vysoká sadzba dane z prevodu a prechodu nehnuteľností, ktorá dosahuje (marginálne) až 20 %, je významnou prekážkou efektívneho fungovania trhu s nehnuteľnosťami. Ďalším problémom, na ktorý už dlho upozorňuje odborná verejnosť, ako aj medzinárodné inštitúcie (napr. Svetová banka, OECD, FIAS) je progresivita zdaňovania pri dani z prevodu a prechodu nehnuteľností. Daň z prevodu a prechodu nehnuteľností je transakčnou daňou, preto uplatňovanie progresívnej daňovej sadzby nie je namieste. Pri transakčných daniach by sadzba mala byť stanovená pevnou sadzbou (flat rate) bez ohľadu na objem transakcie. Preto je vo väčšine krajín, ktoré využívajú obdobnú daň, sadzba dane stanovená pevnou percentuálnou sadzbou, ktorá je nezávislá na objeme transakcie. Sadzba by navyše mala byť pomerne nízka, aby daň nepredstavovala prekážku prevodov nehnuteľností. Navrhovaná zmena rieši tieto problémy tak, že namiesto progresívnej sadzby sa zavádza plošná sadzba 4 % pre všetkých daňovníkov, pretože sa súčasne navrhuje zrušiť rozdelenie daňovníkov na skupiny pre účely dane z prevodu a prechodu nehnuteľností. Navrhuje sa tiež zrušiť oslobodenie vkladov nehnuteľností do majetku obchodných spoločností a družstiev, pretože toto bola v minulosti najčastejšie používaná technika obchádzania zákona a vyhýbania sa daňovej M. Knitl člen Generálnej rady ZPS |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |