|
|||||||||||||||||
Utorok 10.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Porovnanie posúva firmu dopreduIng. J. Melničák a podnikateľskej filozofii VSS Košice VSS Košice sa ako jeden z mála slovenských priemyselných podnikov dostali z červených čísel. Prejavilo sa to napríklad v tom, že za posledný trištvrte rok prijali 200 nových pracovníkov a v najbližšom období vytvoria ešte ďalších 50 pracovných miest, čím počet ich zamestnancov dosiahne presiahne 1050. Je to priamy dôsledok skutočnosti, že firma sa presadzuje v zahraničí, keď 70 % objemu svojej výroby exportuje do 50 krajín sveta. Ide o účelové a špeciálne vozidlá, prevodovky, tvárniace stroje, odliatky a chemické aparáty. I napriek tomu jej generálny riaditeľ a podpredseda predstavenstva Ing. Jozef Melničák (spoluzakladateľ minulý týždeň vzniknutého Zväzu priemyselných podnikateľov Slovenska) netvrdí, že sú úspešná firma. Skôr vidí VSS ako firmu, ktorá sa ... nemá za čo hanbiť. Chváliť by sme sa mohli vtedy, keby sme mali vyrovnané všetky vzťahy aj voči našim veriteľom voči subjektom v oblasti sociálneho a zdravotného poistenia. Vyrovnanie sa s týmito záväzkami považuje za dôležité z hľadiska budúcnosti a keďže súčasný rozvoj firmy so sebou prináša nevyhnutne tlak na investície do materiálu, technológií a náradia, treba podľa neho vzhľadom na nedostatok financií doslova gazdovsky obrátiť každú korunu a rozmyslieť si, na čo ju vynaložiť. VSS majú v tomto smere priority jasné: Na prvom mieste sú potreby firmy - nové technológie, inovácie, potom nasledujú potreby tých, ktorí vo firme pracujú - vlastných pracovníkov a na tretie miesto kladieme investície do výchovy nových ľudí. Slovenský priemysel len veľmi ťažko konkuruje zahraničným renomovaným firmám. VSS je výnimkou, pravidelne sa presadzuje už aj v zahraničí. Kde hľadať cesty na presadenie sa? Je dôležité, aby firma objektívne zhodnotila svoju pozíciu a aby sa nebála ísť do toho konkurenčného prostredia. Nejde len o to, myslieť na prežitie v súčasnosti, ale treba sa pozerať do budúcnosti. To znamená, pracovať na nových projektoch, ktoré nie vždy musia vyjsť, ale vždy ich treba vnímať ako na novú skúsenosť. Treba sa prihlasovať do súťaží, tendrov, aj keď nie vždy len víťazstvo v nich je úspechom. Jednoducho takéto medzipodnikové konfrontácie firmu obohacujú. Podľa Ing. Jozefa Melničáka pri riadení firmy je dôležité viac sa sústrediť na jej vnútorný život a nemožno sa príliš spoliehať na to, že dostane podporu zvonku. Úspech podnikateľa závisí od toho, ako sa dokáže vyrovnať s prostredím, v ktorom podniká. Očakávanie podpory a nejakých barličiek, je to krátkodobé, ale žiadny podnikateľský subjekt na tom nemôže založiť svoju budúcnosť, - dodáva v odpovedi na otázku, ako hodnotí podporu vlády podnikateľom v polovici jej funkčného obdobia. Nie je teda negativista, skôr naopak. Veľmi pozitívne vnímam znižovanie úrokových sadzieb a zníženie dane na 29 %. Myslím si, že to sú prvé kroky tým správnym smerom. Pokiaľ ide o zvyšovanie ceny dolára, ak chceme Slovensko ako proexportne orientovanú ekonomiku, potom z krátkodobého hľadiska aj tento vývoj môže pôsobiť na pozdvihnutie našich podnikateľských subjektov. Peter Višváder |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |