Hospodársky denník
USD50,478 Sk
EUR43,883 Sk
CHF28,852 Sk
CZK1,232 Sk
  Utorok  10.Októbra 2000

Deformovanie konkurenčnosti

Tretina čerpacích staníc v SR nevyhovuje normám

Rast cien pohonných látok sa aj na Slovensku odzrkadľuje v znížení spotreby benzínov i motorovej nafty. Ako sme už v našom denníku viackrát písali, pod rast cien sa v prvom rade podpisuje prudký nárast cien ropy na svetových trhoch a tiež pokles kurzu SKK oproti USD. Skutočnosť, že či už obyvatelia, ale aj podnikatelia čoraz pozornejšie sledujú ceny na jednotlivých čerpacích staniciach, využívajú mnohí podnikavci. „K 1. októbru 2000 SAPPO zaevidovalo 628 verejných čerpacích staníc. Popri nich pôsobí okolo 300 neštandardných čerpacích staníc,“ povedala nám generálna sekretárka Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu Eva Benešová. Predstavitelia SAPPO, ktorého členmi je desať najvýznamnejších predajcov pohonných látok v SR (z nich jediná Nafta Gbely nie je predajcom), upozorňujú na nebezpečný boom počtu neštandardných čerpacích miest. Podľa údajov SAPPO za dva roky ich počet stúpol z 20 až dokonca na 284! Asi tretina čerpacích staníc nespĺňa kritériá štandardnej a bezpečnej prevádzky. Pri výstavbe novej čerpacej stanice nie je jednoduché získať všetky povolenia a jej výstavba - ak má spĺňať všetky požadované kritériá - si vyžaduje investičné náklady okolo 50 miliónov korún. Tým, že prevádzkovateľov tzv. dvorových čerpacích staníc nič a nik nenúti rešpektovať podmienky bezpečnej prevádzky, kvality pohonných látok a tiež ochrany životného prostredia majú na prevádzku a jej vybudovanie výrazne nižšie náklady. Takýto stav však deformuje konkurenčné prostredie v SR. Preto nečudo, že neštandardné čerpacie stanice ponúkajú zvyčajne o dve až päť korún lacnejší benzín a motorovú naftu. Hoci sa množia oprávnené obavy o ich nekvalite, tento problém akoby stále stál mimo pozornosti kontrolných orgánov. Dokonca aj napriek tomu, že silnejú hlasy o „čiernom“ dovoze menej kvalitných pohonných látok zo zahraničia, predovšetkým na východe SR, o zmiešavaní nafty či „pančovaní“ benzínu s určitými látkami a podobne. Navyše, celý systém kontroly je veľmi rozdrobený. Na našu otázku ako chce SAPPO riešiť túto alarmujúcu situáciu, nám E. Benešová povedala, že hoci sa listami obrátili na zodpovedných ministrov (MH SR, MŽP SR) , dostali iba všeobecné odpovede. Vzhľadom na fakt, že prevádzkovanie čerpacej stanice nie je podmienené licenciou, navrhujú aspoň odlíšenie neštandardných staníc zavedením licencie či viazanej činnosti. Ak sa však v blízkom čase ľady nepohnú a určité východisko neprinesie ani pripravovaný zákon o integrácii na trhu (podľa očakávaní by mal skoordinovať aktivity takmer 300 kontrolných orgánov), čerpacích staníc, ktoré nespĺňajú zákonné podmienky predaja, bude naďalej pribúdať.

Členovia SAPPO:

Acord, s. r. o.

Conoco - Slovakia, s. r. o.

Mol Slovensko, s. r. o.

OMV Slovensko, s. r. o.

Slovnaft, a. s.

Aral Slovakia, s. r. o.

Esso Slovensko, s. r. o.

Nafta Gbely, a. s.

Shell Slovakia, s. r. o.

Transpetrol, a. s.

____________________________________

Zdena Rabayová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.