|
|||||||||||||||||
Piatok 13.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chuť do života - aj na zápästíNa návšteve v jednej parížskej rodinnej firme som si všimla zaujímavú zvláštnosť - manažér senior mal na zápästí presne tie isté hodinky ako manažér junior. Čo sa však týka ich obnosenosti, rozdiel sa mi zdal práve taký dlhý ako rozdiel medzi tromi generáciami. A naozaj som sa nemýlila. Kým starý pán ostal takmer celý život verný hodinkám Tortue od svetoznámeho Cartiera, jeho vnuk si takéto isté kúpil len prednedávnom. Mnohé hodinárske firmy sa totiž vrátili k svojim najpopulárnejším modelom zo začiatku 20. storočia, napríklad, Eterna alebo Audemars Piguet. Vtedy tak ako dnes vsadili na štýl art deco, ktorý si svojou hravosťou podmanil celú Európu a v hodinárskej brandži sa uviedol v roku 1925 na parížskej výstave Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Modernes. Odborníci vysvetľujú jeho raketový štart a mimoriadnu obľúbenosť únikom zo všednej každodennosti. Kým vo svete hudby nebolo nad džez a swing, v tanci sa darilo charlestonu, v móde krátkym šatám a mikádam, ľahkonohým múzam učaroval Hollywood a ľudia sa začali so zvedavosťou pozerať na prvé reklamy, hodinárski výrobcovia šokovali obrovskou ponukou chronografov na zápästie. Zákazníci si vyberali z netradičných oválov, súdkov, viacuholníkov optimistických farieb, doplnených kameňmi, drevom, perleťou, achátom, koráľmi, briliantmi či emailom. A tieto krásne moderné výrobky už neboli na pultoch klenotníctiev len pre horných tisíc; sériová výroba zrazu umožnila státisícom mužov a žien kráčať s dobou a prejaviť chuť do života aj na svojich zápästiach. Keď sa dnes pozriem na hodinky Montre joaillerie od prestížnej Van Cleef & Arpels z roku 1930, priam cítim nedočkavosť tvorcov, s akou si sadali k svojmu hodinárskemu stolu. Koľko hodín - a radi - sa pohrávali s kamienkami, puzdrom i náramkom. A tak nečudo, že dnes majú rovnako hravých pokračovateľov. Veď v tomto uponáhľanom období ľudia (a podnikatelia zvlášť) túžia opäť uniknúť zo všednosti; vymieňajú doterajšie obľúbené hodinky jednoduchých elegantných línií za časomerače akoby z rozprávky. Samozrejme, tie pravé staré kúsky sú skôr zlatým klincom starožitníckych zbierok, zatiaľ čo tie nové zdobia zápästia používateľov vo všedný deň. Návrat art deco však umožnil, že chuť do života dnes manažér či manažérka proklamujú svetu celkom potichučky - aj prostredníctvom náramkových hodiniek. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |