|
|||||||||||||||||
Piatok 13.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Z imidžovky riadny obchod?E-biznis funguje napriek nejestvujúcej legislatíve Nepripúšťam možnosť, že by zákon o elektronickom podpise nenadobudol účinnosť 1. januára roku 2001, - tvrdí Anna Joštiaková, generálna riaditeľka sekcie mnohostrannej obchodnej spolupráce ministerstva hospodárstva. Do konca októbra ho ministerstvo po skončení pripomienkového konania, ktoré v týchto dňoch podľa nej úspešne finišuje, odovzdá legislatívnej rade vlády. V hodnotení pripravenosti na elektronické obchodovanie sme podľa hospodárskeho inštitútu Economic Intelligence Unit, ktorý hodnotil podmienky 60 najrozvinutejších krajín, na 37. mieste. Bral do úvahy všeobecné podnikateľské prostredie a tzv. connectivity, teda schopnosť telekomunikačnej infraštruktúry zvládnuť silnú internetovú prevádzku. Špecializované legislatívne podmienky asi nepovažovali za nevyhnutné. Napokon, elektronické obchodovanie sa v SR rozbehlo aj bez nich a riadi sa platnými zákonmi, predovšetkým Obchodným zákonníkom. Zákon o elektronickom podpise nie je, samozrejme, samospasiteľný. Veď v susednej ČR, ktorá ho prijala ako prvá zo stredoeurópskych krajín, čím zrovnoprávnila elektronické a papierové dokumenty, nedotiahli administratívne a technologické podmienky, bez ktorých sa zákon uplatňovať nedá. Možno s určitosťou predpokladať uľahčenie elektronického kontaktu najmä medzi firmami, keď sa elektronická faktúra stane rovnocennou s papierovou. Koľko obchodov s rôznym sortimentom ponuky tovarov a služieb možno dnes nájsť na internete? Ťažko povedať, pretože v jednom zozname ich nájdete 150, v druhom 240. Podľa Mareka Farkaša, obchodného riaditeľa Agentúry Ma-rek, ktorá patrí medzi najsilnejšie v oblasti B2C e-commerce (business to customer, teda obchod pre koncového zákazníka - www.shopping.sk, www.cdshop.sk) a má teda hodnoverné informácie, ani náhodou nie všetky tieto obchody žijú, aj keď sa tak tvária. Sú to obchody akoby so stiahnutými žalúziami, charakterizuje ich. Nefungujú. Dôvod? Aj e-biznis je predovšetkým biznis. Nie je to nič geniálne, čo vari funguje samo od seba. Treba sa oň starať. Chce to marketingovú komunikáciu, reklamu a tvrdý boj ako ktorýkoľvek iný obchod. Ak si v bočnej uličke otvoríte obchod, nikto o ňom nebude vedieť, kým si na hlavnú ulicu nepostavíte reklamný panel. Práve tak musíte na niektorej navštevovanej webovskej stránke umiestniť svoj reklamný banner, ináč sa o vašom obchode nikto nedozvie. Podľa neho skutočný rozvoj e-biznisu nás ešte len čaká, pretože aj keď množstvo firiem má svoje webovské stránky na tento typ obchodovania pripravené, v skutočnosti im nevenujú patričnú pozornosť a je to len akási imidžovka naoko. Zuzana Krútka |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |