Hospodársky denník
USD50,607 Sk
EUR43,808 Sk
CHF29,043 Sk
CZK1,235 Sk
  Pondelok  16.Októbra 2000

Ruská strana má záujem

Južná trasa Jamal je najmä politickou otázkou

„V súvislosti s financovaním výstavby južnej vetvy plynovodu Jamal Gazprom oslovil štyri významné plynárenské spoločnosti - Ruhrgas, Gaz de France, Wintershall a SNAM. Výsledkom rokovaní z augusta bola dohoda o vytvorení pracovnej skupiny. Tá má celú problematiku naďalej študovať,“ zdôraznil zástupca nemeckého Ruhrgasu na Slovensku Dušan Pleško. To znamená, že ruský producent plynu sa myšlienky nevzdáva, i keď vyjadrenia poľskej strany sú zatiaľ zamietavé. Pripomeňme, že tzv. južná vetva plynovodu by mala smerovať z ruských nálezísk cez Bielorusko, Poľsko a východ Slovenska. Gazpromu ide predovšetkým o to, aby obišiel Ukrajinu, kde sa v súčasnosti značná časť plynu transportovaného cez jej územie „stráca“. Straty sa dokonca vyčísľujú ročne na niekoľko miliárd DEM. Viacerí odborníci, ktorí sa zúčastnili na medzinárodnej konferencii Údržba a opravy líniových častí plynovodov v Tatranskej Lomnici, nám potvrdili, že práve na Ukrajine je problém technického stavu potrubí čoraz viac vypuklejší. Je to, samozrejme, vec peňazí. Veď plynovody sú staré okolo 20 - 25 rokov, mnohé majú nedostatočnú izoláciu a podobne. Námestník riaditeľa Departmentu dopravy a využitia plynu Gazpromu Viktor Stativko nám povedal, že z technického hľadiska môžu byť straty maximálne okolo 1 %. Potvrdili to aj závery špeciálnych testov medzinárodného tímu odborníkov, ktorý sa touto otázkou zaoberal. K ďalším stratám sa teda podľa V. Stativka technici vyjadrovať nemôžu. Tie treba riešiť na politickej úrovni. No práve na nej sa situácia v poslednom období veľmi skomplikovala. Poľská strana odmieta riešenie, ktoré by znevýhodnilo Ukrajinu, a tak hrozí, že južná vetva Jamalu sa kvôli Poľsku nevybuduje. Navyše, Poľsko prikladá prioritný význam diverzifikácii dodávok plynu pre svoje potreby. Pre SR by bola efektívnejšia trasa južnej vetvy plynovodu Jamal, ktorá by viedla cez západné Slovensko (zámery spred piatich rokov), lebo by perspektívne vytvárala predpoklad pre diverzifikáciu. Oveľa jednoduchšie by sa totiž potom dalo napojiť na trasu z Nórska, ktorú sa chystá Poľsko budovať. No vzhľadom na skutočnosť, že ruská strana je situáciu na Ukrajine nútená riešiť čo najskôr, do hry pripadá len diskutovaná trasa cez východ SR. Nemožno totiž zabúdať, že Gazprom platí nie za skutočne prepravené množstvá plynu, ale za nakontrahované množstvá. Kontrakty s odberateľmi v krajinách, do ktorých sa plyn dopravuje terajším tranzitným plynovodom, sú viac ako desaťročné. Preto by prípojkou cez západ SR musel za tranzit platiť oveľa viac.

Zdena Rabayová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.