|
|||||||||||||||||
Utorok 17.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kladieme si tie správne otázky?Približovanie sa členstvu v EÚ a samosprávy Príprava územnej samosprávy asociovaných krajín na vstup do EÚ bol hlavný cieľ dvojročného projektu s názvom Vzťahy samosprávy medzi krajinami EÚ a krajinami strednej a východnej Európy. Ako zneli najdôležitejšie odporúčania pre zväzy obcí a miest v asociovaných krajinách? Úsilie o konštruktívny dialóg v súvislosti so vstupom krajiny do EÚ by sa malo začať čo najskôr. (Myslí sa dialóg jednotlivých orgánov verejnej správy v horizontálnej i vertikálnej rovine, dialóg s vládou, so sociálnymi partnermi, s neziskovými organizáciami.) Záujmy jednotlivých krajín obhajujú ich zástupcovia v Európskej rade (stretnutie najvyšších predstaviteľov štátov alebo vlád členských krajín). Lokálne a regionálne záujmy možno dosiaľ obhajovať iba prostredníctvom poradného orgánu EÚ - Výboru regiónov. Preto je pre zväzy, obhajujúce záujmy územnej samosprávy, nevyhnutné začleniť sa čo najskôr vnútroštátne do integračného procesu. Ak majú byť záujmy lokálnej a regionálnej úrovne zastupované na národnej úrovni a úrovni EÚ kompetentne, musia jej predstavitelia čo najlepšie poznať jednotlivé témy, ciele a stratégie. Musia sa dobre pripraviť na úlohy, vyplývajúce zo spolupôsobenia a zo spolurozhodovania v integračnom procese. Kvalita ľudí, zastupujúcich záujmy územnej samosprávy, je kľúčová. Národné organizácie územnej samosprávy by si mali v predvstupovej fáze položiť najmä tieto otázky: Aké zmeny možno očakávať v jednotlivých komunálnych a regionálnych úlohách (kompetenciách)? Ako možno minimalizovať alebo kompenzovať obmedzenie autonómie, resp. obmedzenie práva na informácie a práva na participáciu pri podstatných záležitostiach alebo kompetenciách? Aké dôsledky budú mať zmeny na finančné zdroje a hospodársku činnosť obcí a regiónov? Aké sú možnosti predkladať vládnym predstaviteľom krajiny návrhy pre Výbor regiónov, a ako možno posilniť úlohu tohto výboru? Ako možno zabezpečiť trvalý a bohatý prísun informácií (SR Brusel a opačne, územná samospráva vláda a opačne, obce medzi sebou navzájom), a ako možno upevniť kontakty voči expertom, národnej vláde a Európskej komisii? Ako možno dosiahnuť vyššiu transparentnosť procesu prípravy a rozhodovania o vstupe do EÚ, predovšetkým pokiaľ ide o nariadenia, dotýkajúce sa činnosti obcí a regiónov? Už z tohto stručného výťahu odporúčaní a skúseností vidieť, že predvstupová fáza nebude vôbec jednoduchá. Obcí a miest sa bude dotýkať drvivá väčšina nariadení a smerníc EÚ, podľa oblastí ide najmä o oblasť verejného obstarávania, využívanie štrukturálnych fondov, hospodársku súťaž, rovnosť šancí pre súkromný a verejný sektor, komunálne volebné právo pre všetkých občanov v EÚ, komunálne a regionálne financie, životné prostredie, politiku zamestnanosti a rozvoj sídiel. Oľga Gáfriková |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |