|
|||||||||||||||||
Utorok 17.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Americkí vedci obviňujúZmyslom pridávania kofeínu do perlivých nápojov nie je iba zvýrazniť chuťové vlastnosti týchto nealkoholických nápojov, ale aj spôsobiť návyk ich konzumentov. K tomuto záveru dospeli vedci z americkej Univerzity Johnsa Hopkinsa. Výrobcovia limonád pridávajú do nápojov drogu vytvárajúcu ľahkú závislosť a ovplyvňujúcu náladu, čím možno bezpochyby vysvetliť skutočnosť, prečo ľudia tak často preferujú z limonád tie, ktoré kofeín obsahujú, vyhlasuje psychofarmakológ Roland Griffith. V Spojených štátoch obsahuje kofeín 70 percent všetkých limonád, ktoré sú na trhu. Kolové nápoje bez kofeínu predstavujú iba päť percent z celkového objemu predaja gigantov Coca-Cola a Pepsi. Podľa štúdie, pri ktorej Griffith testoval 25 dospelých osôb, je iba osem percent konzumentov limonád schopných chuťovými papilami rozoznať prítomnosť kofeínu v nápoji, kým zvyšok (92 percent) to nerozlíši. To jednoznačne odhaľuje tvrdenie výrobcov, že kofeín do limonád pridávajú iba na vylepšenie chuti, ako výhovorku, hovorí Griffith. Podľa neho tak vzniká paralela medzi komercializáciou nikotínu a kofeínu: v oboch prípadoch ide o psychoaktívnu drogu, a to i vo veľmi malých dávkach. Je zrejmé, že dospelí i deti sa môžu stať fyziologicky i psychicky závislí od kofeinizovaných nápojov a dostavuje sa u nich syndróm abstinencie, keď ich piť prestanú, tvrdí americký vedec. Podľa jeho názoru výrobcova týchto nápojov zameriavajú svoju predajnú stratégiu stále viac na deti, a to je veľmi problematické, pretože dospelí dokážu svoje kofeínové ťabsťákyŤ ešte kontrolovať, ale u detí to ide iba veľmi ťažko. Americký nápojový priemysel závery Griffithovej skupiny ostro odmietol a označil ich za celkom pomýlené a profesionálne nezodpovedné. (ČTK) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |