|
|||||||||||||||||
Štvrtok 19.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Európa s nami už nepočíta?Bez kvalitných ciest môžeme byť terrou inkognita V súčasnosti sa nedáva dostatočný dôraz na možnosť variantných riešení pri projektovaní stavieb, čo by prinieslo ekonomický efekt. Chce to síce viac času na projektovú optimalizáciu stavieb, ale prispelo by to k efektívnejšiemu riešeniu každej stavby, povedal nám o probléme projektovania vedúci obchodného odboru a. s. Dopravoprojekt Ing. Vojtech Přibáň, ktorý zastupuje firmu na včera otvorenej kontraktačno-prezentačnej výstave Diaľnica a cestné komunikácie. Ani trh na to nevytvára priaznivé podmienky, lebo v súťažiach spravidla rozhoduje najnižšia cena projektov a nie to, čo môže zhotoviteľ dokumentácie ponúknuť. Podľa neho ide aj o nedostatok odvahy preferovať kvalitu zo strany do úvahy prichádzajúceho tvorcu projektu. Ing. Ondrej Maciak, generálny riaditeľ zvolenskej s. r. o. Betamont, ktorá sa zaoberá telekomunikačnými a zabezpečovacími zariadeniami pre dopravné systémy, hovorí, že na zaručenie maximálnej kvality by sa firmy, podnikajúce prostredníctvom štátnych objednávok, mali vydať cestou certifikácií. Z hľadiska štátu by malo byť vyžadované riešenie systému kvality najmä vo vzťahu k firmám, ktoré realizujú takéto zákazky. Z hľadiska legislatívy sú totiž určité problémy v nejednotnosti vystavovania certifikátov o zhode v zahraničí a u nás doma. V poslednom období sa Váhostav, a. s., v oblasti dopravných stavieb venuje diaľniciam. Pracujeme medzi Považskou Bystricou a hranicu s Poľskom vrátane žilinského uzla a sme zainteresovaní na diaľničnom napojení tunela Branisko, povedal nám vedúci útvaru prieskumu trhu a marketingových kancelárií spoločnosti Ing. Rudolf Mládenek. V stavebníctve je podľa neho tvrdá konkurencia. Stavebných kapacít je viac ako práce. Raz sa darí, raz nie. Nemôžeme však povedať, že by sme aj v zahraničí mali nejaký kvalitatívny neúspech. Naša cestná sieť by mala podľa predstáv vlády dosiahnuť európsky štandard až v roku 2020. Pre Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) je to však neskoro. Jeho predstavitelia veria, že sa im podarí presvedčiť vlády, aby to tak dlho netrvalo. Prezident ZSPS František Slávik za hlavný problém stavebníctva považuje chudobný štát a chudobných občanov. Preto chýbajú aj stavebné investície. Je presvedčený, že bez nich žiadna vláda neurobí výraznejší pokrok v otázke zamestnanosti. Na otázku, prečo na európskej mape cestných komunikácií prekvapujúco chýbajú slovenské dopravné tepny, hovorí, že je to naozaj tak. Keby sme vzali prvý materiál z roku 1994, tak tam nájdete, že Európa je vertikálne prepojená cez Žilinu a Bratislavu. Ak to v súčasnosti chýba, asi je to otázka politiky, ktorá sa na Slovensku robila. Európa nás do istej miery z tohto programu vynechala. Prvé materiály, keď sa rozhodovalo o dôležitých transeurópskych sieťach, tak tento smer bol v rozvoji cestnej siete jednou z priorít EÚ. Dnes to tak nie je. Vladimír Turanský |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |