|
|||||||||||||||||
Štvrtok 19.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Z pôvodných 40 len 2 miliónyPrečo mešká projekt Kupujte slovenské výrobky? Tridsiateho marca tohto roka počas svojej návštevy tvrdošínskej mliekarne vyhlásil premiér M. Dzurinda, že vláda začína realizovať Projekt podpory slovenských výrobkov. Na mysli mal oprášený projekt ministerstva hospodárstva, ktorý mal zvýšiť predaj domácej produkcie nielen exportom, ale aj zvýšením domáceho odbytu. Motív kampane je jasný a robia to v rôznych formách všetky štáty: Ak by o 10 % viac zákazníkov začalo uprednostňovať domáce výrobky tam, kde je ich kvalita porovnateľná, prípadne lepšia, znamenalo by to rast HDP o 7 mld. Sk a pribudlo by 20-tisíc pracovných miest, povedal nám riaditeľ odboru vnútorného obchodu MH SR Michal Maťaš. Kde je teda problém, že od marca sa doteraz projekt nezrealizoval? Pôvodne sa uvažovalo, že štát do kampane vloží 40 mil. Sk z Fondu na podporu zahraničného obchodu, avšak už aj po povrchnom preskúmaní tejto myšlienky sa ukázalo, že je akosi od veci, aby fond zriadený na podporu exportu podporoval domáci trh, nehovoriac o tom, že sa už rátalo s jeho zrušením. A tak, keď neboli peniaze, projekt zaspal. Za šesť mesiacov sa zrodila nová verzia, tentoraz na komerčnej báze. Hovorí o kvalitných a konkurencieschopných výrobkoch vyrobených na Slovensku. V tomto čase sa končí k nemu medzirezortné pripomienkové konanie. Predpokladá sa, že v prvej polovici novembra ho prerokuje vláda SR a po jej schválení sa podľa zákona o verejnom obstarávaní rozbehne výberové konanie. Z toho by mala vyjsť spoločnosť na jeho zabezpečovanie na komerčnej báze. Najviac konkrétnej práce vlastne čaká marketingové agentúry, ktoré sa podujmú na realizáciu a prihlásia sa do tendra. Mali by vypracovať grafický návrh značenia výrobkov, no aj systém ich hodnotenia tak, aby označenie vyrobené na Slovensku nedostal tovar nekvalitný len preto, že si za to jeho výrobca, resp. predajca zaplatí. Budú musieť predložiť plán čo možno najviac diverzifikovanej marketingovej podpory, ktorá by medzi nami šírila osvetu, že kúpou domácich výrobkov podporujeme predovšetkým sami seba, podobne ako to pred rokmi robili v Rakúsku, vo Francúzsku, v Japonsku či USA. Samozrejme, spoločnosť, ktorá sa bude uchádzať o realizáciu tejto vládnej zákazky, by nemala zároveň mať ako klienta konkurenčného zahraničného výrobcu... Kvôli vláde SR, kvôli zahraničnému klientovi i kvôli nej samej sa takýto konflikt záujmov vylučuje. Paradoxom však je to, že väčšina reklamných agentúr pre zahraničných výrobcov pracuje. Financovanie projektu má byť de facto z troch zdrojov: Dva mil. Sk uvoľnil na projekt štátny rozpočet (čo to je v porovnaní s pôvodne uvažovanými 40 mil.?). Ďalšie 2 mil. Sk má do projektu vložiť sama realizačná firma. Tieto 4 milióny majú byť akýmsi štartovacím kapitálom. Za ne však ťažko urobiť masívnu a diverzifikovanú reklamnú kampaň, ešte aj za predpokladu, že by ju médiá čiastočne podporili aj zadarmo. Dala by sa za ne pripraviť povedzme slušná celoslovenská billboardová kampaň. Tretím zdrojom budú financie firiem, ktoré budú mať záujem označovať svoje výrobky symbolom vyrobené na Slovensku a budú ochotné za to platiť. A tak finančné zabezpečenie kampane vyvoláva vážne otázniky. Podľa prieskumu agentúry GfK Slovakia v súčasnosti 46 percent obyvateľov SR uprednostňuje domáce výrobky, asi 29 percentám je to jedno a zvyšok dáva prednosť zahraničným. Zuzana Krútka |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |