Hospodársky denník
USD51,171 Sk
EUR43,713 Sk
CHF28,927 Sk
CZK1,236 Sk
  Štvrtok  19.Októbra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kolaps či prosperita?

Železnice SR pred reformou

Včerajšie rokovanie vlády malo na programe aj mimoriadne sledovaný Návrh transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR s výhľadom do roku 2005. S návrhom projektu, ktorý už schválilo nielen vedenie ŽSR, ale aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, však nesúhlasia odborári-železničiari a ani KOZ SR. Nie je to jediný problém projektu, druhým je fakt že schvaľovací proces projektu už mešká a tretím je skutočnosť , že schválenie projektu je predpokladom poskytnutia prepotrebného úveru vo výške 60 mil. euro zo zdrojov Európskej investičnej banky. Generálny riaditeľ ŽSR Ing. Andrej Egyed nám na margo tejto situácie povedal: „Strata z roku 1998 vo výške 5,8 mld. Sk postupne klesala na súčasných 1.3 mld. Sk. Verím, že rok 2004 skončíme s vyrovnaným hospodárskym výsledkom. To však nestačí. V ŽSR musí prísť k zásadným zmenám, pretože inak by sme sa už v budúcom dostali do kolapsu. Celý proces ozdravenia bude trvať päť až desať rokov. Projekt predpokladá zachovanie inštitúcie ŽSR, avšak v jej kompetencii bude iba správa dopravnej cesty, teda tratí a príslušných zariadení, spolu so servisným aparátom. Začiatkom apríla 2001 by sa mala od terajších ŽSR odčleniť nová Železničná spoločnosť, ktorá by zabezpečovala činnosť troch divízií - osobnej, nákladnej a koľajových vozidiel. Predpokladáme aj možnosť neskoršieho osamostatnenia sa nákladnej dopravy a prípadné rozdelenie osobnej dopravy na diaľkovú a regionálnu.“ Transformácia bude určite pre zamestnancov železníc bolestná, pretože do konca roku 2005 plánujú znížiť počet zamestnancov o 12-tisíc. ŽSR však majú pripravený nadštandardný systém odchodného. „S transformáciou musíme začať napriek nesúhlasu odborárov, pretože inak by Železnice SR na budú rok skončili smrteľným infarktom. Vládny kabinet napriek nesúhlasu odborárov Návrh projektu transformácie ŽSR na svojom včerajšom rokovaní schválil.

J. Kunik

počasie

Dnes bude polojasno, ojedinele, najmä v noci dážď. Ráno a predpoludním na viacerých miestach hmla. Najvyššia denná teplota 16 až 20, na miestach s dlhšie trvajúcou hmlou okolo 14 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 6 stupňov. Slabý vietor. V piatok a sobotu bude prevažne polojasno, zrána a predpoludním v nižších polohách hmla. Najnižšia nočná teplota 9 až 5, v kotlinách okolo 3 stupne. Najvyššia denná teplota 16 až 19, na severe miestami okolo 13 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.21 a zapadne o 17.52 hod.

Amsterdampolooblačno13
Atényjasno21
Belehradoblačno18
Berlínpolooblačno13
Bratislavapolooblačno17
Bruselprehánky13
Budapešťoblačno16
Bukurešťpolooblačno14
Frankfurtdážď12
Helsinkioblačno10
Istanbuldážď17
Kodaňdážď13
Kyjevjasno8
Lisabonzamračené22
Londýnpolooblačno14
Madridzamračené21
Milánooblačno15
Moskvajasno7
Oslodážď7
Paríždážď14
Prahapolooblačno14
Rímoblačno21
Sofiadážď10
Štokholm jasno12
Varšavajasno15
Viedeňpolooblačno15
Záhrebzamračené17
Ženevaoblačno14

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.