|
|||||||||||||||||
Piatok 20.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Keď chýba oprávnenie konaťAd.: Bez kontroly, Hospodársky denník 4. októbra 2000 V prvej časti článku boli uvedené štatistické výsledky Slovenskej obchodnej inšpekcie z oblasti sťažností za prvý polrok 2000 (prebraté z TASR) a v druhej časti sa autor zaoberá sťažnosťami zo spektra služieb, ktoré nekontroluje nikto, a preto sa podľa jeho názoru mnohými zaoberá Fórum na ochranu spotrebiteľov. Medzi najzávažnejšie problémy patria agentúry, ktoré sprostredkúvajú pobyty mladým dievčatám do zahraničia (opatrovateľky) a ktoré volajú po cielenej kontrole. Pri čítaní tohto textu nás zarazilo niekoľko konštatovaní. Prečo autor spojil problematiku predaja tovaru a úroveň poskytovania služieb na vnútornom trhu s problematikou sprostredkúvania práce v zahraničí? Vie vôbec aké kompetencie má SOI? Má Fórum na ochranu spotrebiteľov oprávnenie zasahovať do činnosti agentúr? Platné právne predpisy oprávňujú SOI ako orgán štátnej správy, ktorý je viazaný len zákonom, kontrolovať dodržiavanie podmienok stanovených na zabezpečovanie kvality, zdravotnej bezchybnosti a bezpečnosti výrobkov a služieb a poskytovanie riadnych informácií o nich na vnútornom trhu SR. Dohliada, či spotrebiteľ nie je klamaný nepravdivými, neúplnými, nedoloženými údajmi o skutočných vlastnostiach výrobkov a služieb. To znamená, že pôsobí ako orgán kontrolno-inšpekčný, dozorný a trhového dohľadu pri predaji tovaru a poskytovaní služieb konečnému Združenia založené na ochranu spotrebiteľov majú tiež svoje oprávnenia zakotvené v platnej legislatíve a že sa mnohými sťažnosťami zaoberá, o tom nepochybujeme. Nie je však namieste, že práve najzávažnejším problémom sú agentúry zabezpečujúce prácu a pobyt mladým dievčatám (opatrovateľkám) v zahraničí. Možno by nás presvedčila práve štatistika pracovných výsledkov Fóra na ochranu spotrebiteľov, o ktorej však toto združenie od svojho vzniku čitateľskú, poslucháčsku či divácku verejnosť nikdy neinformovalo. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že SOI sa zaoberá každým jedným podaním už len tým, že ho prijme, zaeviduje, prešetrí, odpovie a pokiaľ nemá oprávnenie vo veci konať, odstúpi kompetentnému orgánu na šetrenie, alebo poradí, ako sa má ďalej občan zachovať. Pokiaľ by sme dostali čo i len jedno podanie v tejto oblasti, určite by sme poradili sťažovateľke, ako má vo veci konať. Ide o zabezpečovanie práce v zahraničí a ak by v niektorých prípadoch išlo o podvod, majú občania možnosť obrátiť sa na orgány činné v trestnom konaní. JUDr. Albín Sladovník ústredný riaditeľ SOI |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |