Hospodársky denník
USD51,965 Sk
EUR43,692 Sk
CHF29,042 Sk
CZK1,24 Sk
  Piatok  20.Októbra 2000

Len imidž nestačil a nestačí na vývoz

K doterajším certifikátom ochrannej značky kvality Slovak Gold včera pribudlo ďalších 13 produktov od 13 výrobcov. Toto ocenenie má pre výrobcov imidžotvorný význam a zároveň je pre slovenského spotrebiteľa či odberateľa signálom, že sa stretáva s nadštandardnou kvalitou, porovnateľnou so svetom. Uľahčuje však vlastníctvo takéhoto certifikátu našim výrobcom život? Dostávajú sa ľahšie na zahraničné trhy? A čo im bráni v tom, aby mohli so svojimi vynikajúcimi výrobkami viac prenikať na konkurenčné trhy a priamo tam dokazovať ich kvalitu? Farebný televízny prijímač CTV 32WHD2000 so superplochou obrazovkou Philips a uhlopriečkou 82 cm je najluxusnejší z televízorov OVP Orava Trstená. Z množstva výhod spomeňme, že nenúti diváka študovať návod, vo všetkom mu poradí interaktívny ovládač komunikujúci v štyroch jazykoch. Firma predáva 60 % výroby doma, zvyšok exportuje, prevažne do Česka, usiluje sa preniknúť aj na ďalšie trhy. Podľa technického riaditeľa Dušana Gembalu pri tom však pociťujú absolútny nedostatok podpory exportu od štátu, čo je bežné v iných krajinách. „Keď sme konfrontovaní s výrobkami z krajín, kde to funguje, je naša pozícia na týchto trhoch komplikovanejšia,“ dodal.

Vertikálne obrábacie centrum MC 100 VA z trenčianskej TRENS umožňuje vŕtanie, frézovanie a sústruženie so zvýšenou výkonnosťou. Z 36 kusov, ktoré v tomto roku firma predala, 35 išlo na export. Spoločnosť exportuje 98 % výroby, a to až do 80 krajín piatich svetadielov. Podľa jej prezidenta Jozefa Margetinca je pre slovenské firmy, ktoré sa chcú uplatniť na zahraničných trhoch, nevyhnutné investovať predovšetkým do rozvoja výrobnej základne a do výrobkov. A zároveň sledovať konkurenciu a vedieť vyhodnotiť technické, úžitkové i cenové parametre svojich výrobkov. Avšak, ako doplnil, podmienky podnikania v SR nie sú výhodné pre obchodné spoločnosti.

Aj Tatrachema Trnava, ktorá získala ocenenie za čistiaci prostriedok na hygienické zariadenia Fixinela aktív gél, jedinečný gélovou konzistenciou a príjemnou vôňou, predáva aj v zahraničí a usiluje sa expandovať. V Česku a v Poľsku, ktoré sú preň najvýznamnejšími vonkajšími teritóriami, má dcérske spoločnosti. Niečo sa im darí predávať aj na nemeckom trhu, avšak pod privátnou značkou tamojších odberateľov. Nemecký zákazník uprednostňuje domáce výrobky, aj keď sú drahšie.

Prírodný rastlinný olej od Bell Zvolen je lisovaný z repky olejnej za studena a vďaka jedinečnej technológie ho možno používať nielen v studenej forme, ale aj na fritovanie. Podľa člena predstavenstva Andreja Smolku, aj keď zatiaľ predávajú 90 % na slovenskom trhu, usilovne pracujú na budúcej expanzii. To bude možné, keď sa firme podarí zabezpečiť aspoň časť výroby z biorepky, pestovanej bez chemických prostriedkov. V prípade certifikácie biorepky sú pre nich západné zahraničné trhy vyslovene otvorené, pretože sú solventnejšie a lepšie si dokážu oceniť zdravie.

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.