|
|||||||||||||||||
Utorok 24.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Svätoplukove prúty vzoromKomentuje Zuzana Krútka Slovensko obchádza strašidlo obchodných reťazcov. Kým sa občania tešia, že konečne si aj oni budú veľké nákupy robiť v pohodlí priestranných hyper- a supermarketov so širokým výberom tovaru, celý rad malých a stredných obchodníkov sa trasie, kedy aj do ich mestečka či regiónu príde dravá zahraničná konkurencia. Ako prvé sa zobudili spotrebné družstvá. Presne tak ako zahraničné reťazce sústredili veľkoobchod pod jednu strechu, z predajní s väčšou plochou vytvorili reťaz a usilovne pracujú aj na zreťazení menších predajní. Len veľký dokáže konkurovať veľkým, pretože len veľký dokáže vyjednať s výrobcom výhodnú cenu (veď poskytuje veľký trh), dokáže si zorganizovať a zaplatiť reklamu, investovať do marketingu. Čo môžu urobiť malí, aby sa rýchlo stali veľkými? Kým by prirodzeným výberom jedni odpadli a druhí vyrástli, už by bolo neskoro. Nadnárodné reťazce disponujú veľkou silou. Chýba im vari len dôkladná znalosť psychológie nášho zákazníka, no tú im môže poskytnúť domáci manažment a personál. Preto malým a stredným nezostáva iné, len sa združiť. Príklady z Českej republiky hovoria napríklad o tom, že spoločná reklama, marketing a informačný systém spájajú okolo pol tisícky predajní Českej potravinářskej, práve tak ako 18 marketov s priemernou plochou 800 štvorcových metrov s názvom Brněnka či 158 drogérií Teta. Pravda, bez prísnej vnútornej disciplíny, najmä finančnej a zároveň bez demokracie pri rozhodovaní nemôže byť takéto združenie životaschopné. V záujme existencie, v záujme záchrany je nevyhnutné dobrovoľne sa vzdať časti firemnej suverenity bez ohľadu na to, aká je forma spojenia. A tá môže byť veľmi rozmanitá: od franchisingu a komanditných spoločností cez družstvá až po spoločnosti s ručením obmedzeným a akciové spoločnosti. Aj na Slovensku sme zaznamenali niekoľko pokusov o vytvorenie regionálnych sietí. Viaceré, žiaľ, stroskotali na neserióznosti a nedodržiavaní pravidiel svojimi členmi. Teraz sme svedkami toho, že vznikajú ďalšie, napríklad siete Dr. Og a V-Drogérie, obe so sortimentom drogériového a kozmetického tovaru. Bola by škoda, keby ich nenasledovali reťazce, spojenia obchodov s potravinami a s rozličným tovarom. Ostatne, téma svornosti a nesvornosti sa tiahne našimi dejinami ako červená niť už od našich raných dejín. Prímer Svätoplukových prútov je paralelou s jediným poučením pre všetkých, ktorých reťazce strašia. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |