|
|||||||||||||||||
Štvrtok 26.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Najpozoruhodnejší v sezóneO filme Magnolia sa už hovorí dosť dlho, presne od tohtoročného februára, keď si odniesol z berlínskeho filmového festivalu hlavnú cenu, Zlatého medveďa. Sú filmy, ktoré si výborne užijeme v kine, ale sotva zmiznú posledné titulky, už si na ne ani nespomenieme. Sú filmy, ktoré je ťažké prečkať do konca, ale kdečo z nich v nás zostane na dlhý čas. Potom však existuje celkom malá hŕstka filmov, z ktorých neodtrhneme oči a niečo z nich v nás na dlho (alebo navždy) zostane. Práve takým filmom je Magnolia. Iba tridsaťročný americký režisér Paul Thomas Anderson neobjavuje v Magnolii žiadnu kinematografickú Ameriku, ale s citom a veľmi originálne využíva to, čo pred ním vyskúšali iní. Anderson sústredil príbeh do časového úseku dvadsiatich štyroch hodín a na jediné miesto: losangeleské predmestie San Fernando Valley. V takto vymedzenom hracom pláne sa počas troch hodín a deviatich minút odohrajú celkom zásadné udalosti v živote deviatich hlavných hrdinov filmu. O potrebe lásky, ale aj o obave z nej, o neschopnosti city opätovať, o nevyhnutnosti odpúšťať... O tom všetkom je Magnolia, film, v ktorom je plný pohár trpkosti a na jeho dne veľká kvapka nádeje. Režisér Anderson však nie je žiadny moralizátor, jeho film je nabitý čiernym humorom a živočíšnou energiou, v ktorej explóziách sa obnažujú emócie a ukazuje sa, ako ďaleko má človek k človeku. Pre náročné a rovnocenné herecké party si Anderson vybral excelentný tím Julianne Mooreová, Philip Seymour Hoffman, Philip Baker Hall... Úlohu umierajúceho producenta prijal ako veľkú výzvu legendárny Jason Robards, veľká herecká príležitosť pripadla Tomovi Cruisovi. Popri obdivuhodnej schopnosti povedať veľmi prístupne a príťažlivo aj tie najzásadnejšie myšlienky, presvedčil Anderson aj neuveriteľne bohatou zásobou filmovej reči. Pritom nepotrebuje ohromovať nákladnými filmovými trikmi, dokáže obratne zúročiť to, o čo sa dobrí filmári snažia už od čias Meliesa: totiž vidieť svet prostredníctvom filmovej kamery v inom svetle, v nových súvislostiach a nových významoch. (mb) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |