Hospodársky denník
USD52,613 Sk
EUR43,54 Sk
CHF28,813 Sk
CZK1,252 Sk
  Piatok  27.Októbra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













NOVÝ CITROEN XSARA

Nový Citroën Xsara mal svetovú premiéru na Medzinárodnom automobilovom salóne Paríž 2000 (Mondial de L`Automobile Paris 2000) a predpremiéru na autosalóne Nitra 2000. Novinárom v SR ho predstavila spoločnosť Citroën Slovakia, s. r. o., 18. 10. 2000 na Čiernej Vode.

Nová Xsara sa zmenila, je príťažlivejšia, osobitejšia a štýlovejšia. Nestratila žiadnu zo svojich predností a súčasne ich rozšírila o ďalšie.

Xsara má zmenený exteriér, interiér, je dynamickejšia vďaka novým výkonnejším motorom a zlepšenému odpruženiu, má bohatšiu výbavu a novinky v oblasti komunikačných funkcií, ktoré majú premiéru v sériovom automobile.

Uznávaná kvalita automobilu Xsara sa dosiahla prísnym výberom kvalitných materiálov a ich veľmi presnou montážou. Prechodom celej elektroinštalácie na multiplexnú technológiu sa ešte viac zvýšila jej spoľahlivosť. Hlavnou výhodou tejto modernizácie je zjednodušenie elektrického vedenia a zníženie hmotnosti, čo tiež znižuje riziko porúch. Xsara je odolná nielen proti elektrickým anomáliám, ale aj proti časovému faktoru. Xsara s 12-ročnou zárukou proti prehrdzaveniu a 3-ročnou zárukou na lak bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov je preto úplnou samozrejmosťou.

Zmeny v exteriéri sú: tvarovaná kapota s prelismi a integrovanou novou maskou s veľmi výrazným znakom Citroën, nové tvarované svetlomety - majú vyššiu účinnosť o 20 % ako bežné svetlá - s viacnásobnou optikou a čírymi hladkými sklami. Nová Xsara je z každého uhla dravejšia a robustnejšia aj vďaka zväčšenému rozchodu kolies. Všetky výbavy majú 15˝ kolesá.

Citroën Xsara je automobil nižšej strednej triedy s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies.

Nová Xsara má 3 karosérie: Berline – sedan (5-dverová), Coupé (3-dverová), Break-kombi (5-dverová), 4 výbavy: X - štandardná, SX - klasická, VTR a VTS - športová, kombináciou karosérií a výbav má Xsara na slovenskom trhu 16 modelov (Berline - 6, Coupé - 5, Break - 5), 13 farieb karosérie, z toho 11 metalických, 7 čalúnení, 6 motorov, z toho 3 zážihové (1.4i, 1.6i 16V, 2.0i 16V) a 3 vznetové (1.9 D, 2.0 HDi /66 kW, 2.0 HDi /80 kW), mechanickú 5-stupňovú prevodovku BE4 alebo na želanie automatickú 4-stupňovú Auto-active AR4 (vo výbave SX na mimoriadne želanie). Automatická prevodovka má ekonomický, stredný, športový, snehový režim a trvalú náplň oleja.

Výbavu X môžu mať Berline, Break, Coupé a sú pre ňu určené motory 1.4i, 1.9 D. Výbavu SX môžu mať Berline, Break, Coupé a sú pre ňu určené motory 1.4i, 1.6i 16V, 2.0 HDi /66 kW, 2.0 HDi /80 kW. Výbavu VTR má Coupé s motorom 1.6i 16V. Výbavu VTS má Coupé s motorom 2.0i 16V.

Interiér

Nová Xsara ponúka veľkorysý priestor v interiéri, ktorý je v porovnaní s rozmermi exteriéru nadpriemerný. Na pohodlné cestovanie má Xsara okrem toho výborne tvarované sedadlá, delené zadné sedadlá v pomere 2/3:1/3, viac nových odkladacích priestorov (vpredu, vzadu, na zadnej strane operadiel predných sedadiel a aj v batožinovom priestore), ktoré uľahčujú manipuláciu vpredu aj vzadu, prídavnú 12 V zásuvku, trojpolohové otváranie predných dverí, atermické čelné sklo (v kombinácii s klimatizáciou) a tónované sklá Solar +, ktoré zabraňujú prehrievaniu interiéru.

Nová Xsara ponúka viac funkčnosti vodičovi a pohodlia všetkým cestujúcim. Dizajn, funkčnosť a ergonómiu nového prístrojového panela ocenia všetci vodiči. Vodič môže sedadlo nastavovať teraz aj výškovo (od výbavy SX) a volant môže nastavovať výškovo aj pozdĺžne pri všetkých výbavách, čím si každý vodič nastaví optimálnu polohu za volantom.

V sériovej výbave sú: elektronický otáčkomer, adaptabilný airbag vodiča a spolujazdca, posilňovač riadenia s variabilným účinkom, imobilizér s transpondérom zabudovaným v kľúčiku, zvuková signalizácia zapnutých svetlometov, zvuková signalizácia otvorenia dverí, signalizácia zapnutia bezpečnostného pása vodiča, halogénové svetlomety so špeciálnym hladkým povrchom a viacnásobnou optikou, elektrické nastavovanie sklonu svetlometov, predné hmlové svetlomety, elektricky vyhrievané zadné sklo + stierač s ostrekovačom, samonatáčacia zadná náprava, vetranie s recirkuláciou a peľovým filtrom, nárazníky vo farbe karosérie, osvetlenie interiéru s časovým a programovým stlmením, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, centrálne uzamykanie s 3-funkčným diaľkovým ovládaním, sklá so zníženou priepustnosťou slnečných lúčov Solar +, digitálne hodiny s dátumom.

Vo výbave za príplatok sú: digitálny ukazovateľ vonkajšej teploty, bočné airbagy, bočné a hlavové airbagy, ABS s rozdeľovaním účinku brzdnej sily, automatické stierače s dažďovým senzorom, senzor cúvania, elektricky vyhrievané a ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, indikátor poľadovice a námrazy, sieť v batožinovom priestore proti posunutiu batožiny (iba Break), mechanická klimatizácia, automatická klimatizácia, atermické čelné sklo, palubný počítač, autorádio MC a CD chránené kódom, so 6 reproduktormi, autorádio MC a CD plus menič na CD chránené kódom, so 6 reproduktormi, disky kolies z ľahkých zliatin 15˝, zadný spojler (iba pre VTR a VTS), spätné zrkadlá vo farbe karosérie, pack LOOK, pack SEDADLÁ, pack KOŽA (VTS), pack ZIMA, metalíza, elektricky ovládané strešné okno, elektrické ovládanie okien zadných dverí (sériovo SX).

Pasívna a aktívna bezpečnosť

V rámci koncepcie bezpečnosti Citroën vyvinul 3 zložky: príkladné jazdné vlastnosti, zosilnený interiér a účinnejšie zabezpečenie proti krádeži.

Pasívna bezpečnosť

Už predchádzajúca generácia Xsary mala vynikajúcu torznú tuhosť karosérie, pretože s hodnotou 15 310 Nm /° (877 kNm /rad) bola v nižšej strednej triede druhá najlepšia. Na ďalšie zníženie deformácie v prípade silných nárazov bola prepracovaná celá štruktúra prednej časti, bol zosilnený profil predných stĺpikov a bočné výstuhy vo dverách a v prednej časti je namontovaný deformačný tlmič, ktorý zlepšuje upevnenie prevodovky v nápravnici v prípade nárazu. Nová Xsara zodpovedá teraz najprísnejším normám crash-testov, najmä EuroNCAP (Euro New Car Assessment Programme - Euro program hodnotenia nových vozidiel). Xsara môže mať 6 airbagov. Sériovo sú vo všetkých výbavách 2 čelné airbagy, ktoré majú dve úrovne nafúknutia v závislosti od intenzity nárazu, 2 bočné a 2 hlavové airbagy sú za príplatok a chránia cestujúcich pri bočnom náraze. Airbag spolujazdca možno deaktivovať (vypnúť) kľúčikom zapaľovania, ak sa preváža na sedadle spolujazdca napríklad dieťa v detskom sedadle. Nová Xsara má sériovo 5 samonavíjacích trojbodových bezpečnostných pásov a 2 úchytky ISOFIX na zadných sedadlách na pripevnenie detského sedadla na optimálnu ochranu detí. Predné bezpečnostné pásy majú pyrotechnické predpínanie a obmedzovače napnutia. Pri silnom náraze tým obmedzujú tlak pásu na hrudník, a tak svojou účinnosťou dopĺňajú funkciu čelných airbagov. Bezpečnostné pásy sú výškovo nastaviteľné vpredu aj vzadu, a tým zabezpečujú maximálnu účinnosť pre každú postavu. Vo všetkých výbavách sú predné opierky hlavy s nastaviteľnou výškou a sklonom, tri zadné opierky hlavy majú dve základné polohy, hornú na opretie hlavy a dolnú na lepší výhľad dozadu.

Aktívna bezpečnosť

Nová Xsara poskytuje výnimočný jazdný komfort a vynikajúcu jazdnú stabilitu vďaka 15˝ kolesám a prepracovanej prednej náprave. Samonatáčacia zadná náprava - je konštruovaná tak, aby umožňovala plynulé prejazdy zákrutami bez nakláňania a spolu s priečnymi stabilizátormi, ktoré majú zväčšený priemer, zabezpečuje výnimočné jazdné vlastnosti. Nová Xsara je sériovo vybavená posilňovačom riadenia s variabilným účinkom, ktorý uľahčuje manipuláciu pri parkovaní a klesá v závislosti od zvyšujúcej sa rýchlosti vozidla. Účinok je teda oveľa väčší v mestskej premávke ako na diaľnici. Brzdová sústava je doplnená o systém ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily, ktorý majú sériovo výbavy SX, VTR, VTS a výbava X ho môže mať za príplatok. Pri prudkom brzdení sa automaticky rozsvietia výstražné brzdové svetlá, a tak upozornia včas vodičov, ktorí idú za vami, na prípadné nebezpečenstvo. Pri použití stieračov sa automaticky uvedie do činnosti ostrekovač, ešte pred ich uvedením do pohybu. Za príplatok možno objednať automatické predné stierače s dažďovým senzorom. Z miesta vodiča možno nastavovať svetlomety výškovo v závislosti od zaťaženia vozidla. Predné svetlomety do hmly tvoria neoddeliteľnú súčasť hlavných svetlometov pri všetkých výbavách.

Na zabránenie prípadného požiaru pri náraze je prívod paliva automaticky zastavený inerčným spínačom, ktorý je umiestnený pod kapotou, pričom sa následne rozsvietia výstražné svetlá, aby upozornili ostatných účastníkov cestnej premávky.

Zabezpečenie automobilu

Na zabezpečenie automobilu proti krádeži predstavuje nový 3-funkčný vysokofrekvenčný diaľkový ovládač veľký pokrok. Jedno tlačidlo je na uzamykanie, druhé na odomykanie, aby sa predišlo omylu. Tretie tlačidlo umožňuje individuálne uzamknúť batožinový priestor. Kľúčik so zabudovaným transpondérom zabezpečuje, aby automobil nebol odcudzený.

Motory

Všetky motory sú výkonné, hospodárne, kultivované, ekologické a nenáročné na obsluhu a údržbu. Boli prispôsobené emisným normám tak, aby sa neznížila ich dynamika a nenáročnosť.

Všetky zážihové motory sú 4-valcové a majú viacbodové vstrekovanie paliva. Motor 1.4i má 2-ventilový rozvod a motory 1.6i 16V, 2.0i 16V majú 4-ventilový rozvod. Motor 1.6i 16V je nový motor, ktorý má veľmi dobré hodnoty točivého momentu a výkonu, a tým prednostne nahrádza motory 1.6i, 1.8i a 1.8i 16V. Navyše je o 20 % úspornejší oproti motoru 1.8i 16V rovnakého výkonu. Motor 1.6i 16V je k dispozícii pre výbavy SX, VTR a pre mechanickú aj automatickú prevodovku.

Motory 2.0 HDi sú veľmi výkonné a úsporné preplňované vznetové motory s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva Common Rail. Motory s vysokým výkonom navyše spĺňajú emisnú normu Euro 3. Všetky vznetové motory majú 2-ventilový rozvod.

Podvozok

Podvozok má pomocný rám vpredu, všetky kolesá sú nezávisle zavesené, predné kolesá na vzperách Pseudo McPherson a dolných priečnych ramenách, vzadu sú pozdĺžne vlečené ramená so samonatáčacím účinkom, perovanie vpredu vinutými pružinami, vzadu priečnymi skrutnými tyčami, teleskopické tlmiče a priečne skrutné stabilizátory; riadenie je hrebeňové s posilňovačom. Kolesá majú oceľové ráfiky rozmeru 6 J x 15.

Brzdová sústava má systém ABS, ktorý je doplnený o elektronické rozdeľovanie brzdnej sily na zadné kolesá na zabezpečenie vyššej účinnosti. Na predné kolesá sa do všetkých výbav sériovo montujú kotúčové brzdy s vnútorným chladením. Na zadné kolesá sa montujú kotúčové brzdy pri modeloch s motormi 1.6i 16V, 2.0i 16V a 2.0 HDi, na modely 1.4i a 1.9 D sa montujú bubnové brzdy.

Ing. Juraj Hilvert

počasie

Dnes bude premenlivá, na juhu časom zmenšená oblačnosť a miestami, najmä na severe prehánky, na horách od nadmorskej výšky 1000 m snehové. Najvyššia denná teplota 9 až 13, na severe okolo 7 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m klesne na nulu. Spočiatku slabý, postupne severozápadný vietor 3 až 6 m/s, cez deň na juhozápade prechodne s nárazmi 10 až 15 m/s. V sobotu bude prevažne polooblačno, v nedeľu jasno až polojasno, zrána v nižších polohách miestami hmla. Najnižšia nočná teplota 3 až -1, v údoliach okolo -3 stupne. Najvyššia denná teplota 9 až 13, na juhu v nedeľu 15 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.33 a zapadne o 17.38 hod.

Amsterdamoblačno13
Aténypolojasno22
Belehradoblačno17
Berlínpolojasno11
Bratislavaoblačno12
Bruselpolojasno11
Budapešťoblačno14
Bukurešťpolooblačno17
Frankfurtjasno12
Helsinkidážď7
Istanbuloblačno18
Kodaňoblačno9
Kyjevoblačno10
Lisabonpolooblačno24
Londýndážď13
Madridpolojasno23
Milánooblačno17
Moskvadážď6
Oslooblačno7
Parížpolojasno15
Prahapolojasno10
Rímoblačno19
Sofiapolooblačno15
Štokholmprehánky6
Varšavapolooblačno11
Viedeňpolooblačno12
Záhreboblačno20
Ženevaprehánky13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.