Hospodársky denník
USD52,613 Sk
EUR43,54 Sk
CHF28,813 Sk
CZK1,252 Sk
  Piatok  27.Októbra 2000

Benefity z Pohára konštruktérov

Prečo sa aj k Veľkej cene Malajzie F 1 pristupovalo s plnou vážnosťou?

Pre viacero fanúšikov sa sezóna formuly 1 skončila už Veľkou cenou Japonska, kde Michael Schumacher skončil 21-ročné čakanie Ferrari na jazdecký titul. V záverečných pretekoch sa však ešte bojovalo o pomerne významnú trofej, i keď mnohí priaznivci význam Pohára konštruktérov stále podceňujú.

Nejde len o prestíž

Určite by s nimi nesúhlasilo viacero odborníkov i majiteľov stajní na čele so zosnulým Enzom Ferrarim, zakladateľom slávnej Scuderie. Veľký „El Comendatore“ si vždy viac vážil prvenstvo v súboji značiek, lebo práve ono najlepšie vyjadrovalo kvalitu monopostov, a tým aj práce tímov. Pridáva sa aj Frank Williams: „Pre mňa znamená Pohár konštruktérov oveľa viac, ako jazdecký titul, lebo ukazuje, kto postavil najlepšie autá!“ Popri prestíži v súboji značiek ide aj o nezanedbateľné plus v oblasti získavania finančných prostriedkov na nasledujúcu sezónu. Najlepšie tímy môžu pred sponzormi argumentovať pri získavaní ďalších prostriedkov. Keďže najúspešnejší tím má rezervovanú prvú garáž v pit-lane, môže sa počas celej nasledujúcej sezóny tešiť z najväčšieho mediálneho záujmu a v zábere kamier je oveľa častejšie ako konkurencia. Okrem toho však ide aj o priamy podiel na zisku z predaja televíznych práv. Ten sa delí podľa presne stanoveného a nezverejneného kľúča (dohoda konštruktérov sa nazýva Concorde), v ktorom je zohľadnené aj umiestnenie v Pohári konštruktérov a celkový počet získaných bodov. Ferrari vlani dostalo z tohto zdroja dotáciu 70 miliónov dolárov! Každoročne dostávajú jednotlivé tímy F 1 od riadiaceho orgánu šampionátu dotáciu na ďalší rozvoj. Zaručuje im to v súčasnosti okolo 6,5 milióna pre každého, zvyšné milióny sa delia podľa presne stanoveného kľúča medzi desať najlepšie umiestnených tímov, čo znamená že napr. Prostu sa z tohto extra balíka neujde nič, a tak budú prostriedky chýbať v oblasti vývoja nového modelu auta. Financie sa podľa dohody konštruktérov Concorde prerozdelia aj z predaja TV práv, balík tvorí 47 percent z celkových príjmov, ktoré sa odhadujú na 118 miliónov dolárov.

Neúspešní v nevýhode

Systém nie je ideálny, ale vzhľadom na rozhodovacie práva najsilnejších tímov sa asi v najbližšom čase žiadnych zmien nedočkáme. Napríklad v hokejovej NHL môžu počítať s najväčším kapitálom – talentovanými mladými hráčmi z celého sveta – najskôr tie slabšie tímy. Zaručuje im to poradie výberov v tzv. drafte, kde najmenej úspešní môžu získať tých najlepších juniorov. Pomáha to vyrovnávaniu síl v súťaži, čo sa nedá tvrdiť v prípade formuly 1.

Ďalšou výhodou dobrého umiestnenia v Pohári konštruktérov je, že pri preprave na zaoceánske veľké ceny platia Ecclestonovej spoločnosti tie lepšie tímy menej, ako horšie, keďže pri transporte získavajú výrazné zľavy. Hoci sa hodnota peňazí a ich vplyv na výsledok vo formule 1 často preceňuje, nemožno ani tvrdiť, že by pri budovaní konkurencieschopných stajní nehrali žiadnu rolu. Napokon – vedenie víťaznej stajne Ferrari i zdolaný tábor West McLaren Mercedes potvrdzujú, že snaha a inovácia sa pri rozumnom investovaní vždy prejavia aj na kvalite.

(MN&P)

Bonusy za Pohár konštruktérov v roku 2001:

Ferrari 13 miliónov USD

West McLaren Mercedes 11,3 milióna USD

Williams 8,7 milióna USD

Benetton 7 miliónov USD

BAR 6,5 milióna USD

Jordan 6 miliónov USD

Arrows 4,6 milióna USD

Sauber 4,2 milióna USD

Jaguar 3,3 milióna USD

Minardi 2,6 milióna USD

Text pod foto:Šéf West McLaren Mercedes Ron Dennis (vľavo) a Schumacherov manažér Willy Weber veľmi dobre poznajú cenu peňazí a ich uplatnenia v F1.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.