|
|||||||||||||||||
Utorok 31.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontrola vo verejnej správeSpory sú o zavedenie medzičlánku Po pozastavení práce na Koncepcii kontroly vo verejnej správe sa začiatkom októbra uskutočnilo na Úrade vlády SR pracovné rokovanie pod vedením splnomocnenca vlády SR pre reformu verejnej správy V. Nižňanského o organizácii kontroly v územnej samospráve a organizácie kontroly verejnej správy na republikovej úrovni. Stretnutie posudzovalo postavenie hlavného kontrolóra samosprávy VÚC, postavenie, spôsob voľby hlavného kontrolóra v miestnej samospráve a výkon vnútornej kontroly v obciach do 2000 obyvateľov. V dvoch z troch navrhovaných alternatív voľby hlavného kontrolóra predpokladali spracovatelia materiálu účasť hlavného kontrolóra samosprávy VÚC na tomto procese. ZMOS presadzovalo alternatívu, aby boli hlavní kontrolóri aj naďalej volení v obciach ako doteraz, pričom by sa podstatne sprísnili kvalifikačné podmienky a požiadavky na ich ďalšie odborné vzdelávanie. Bez medzistupňov ZMOS nesúhlasilo ani s vytváraním priamych organizačných väzieb medzi samosprávou VÚC a miestnou samosprávou pri výkone vnútornej kontroly. Jeho zástupcovia neodporúčali prijať navrhovanú alternatívu, pri ktorej by vnútornú kontrolu v obciach s počtom do 2000 obyvateľov vykonávali pracovníci útvaru hlavného kontrolóra samosprávy VÚC. Táto kontrola by mala zostať v kompetencii miestnej samosprávy a jej výkon by mali zabezpečovať spoločné úrady združených obcí tak, aby garantovali odbornú úroveň. ZMOS teda neodporúča zavádzať kontrolu obcí prostredníctvom kontrolných pracovníkov samosprávy VÚC. Nedohodli sa Na rokovaní nedošlo k zjednoteniu názorov na organizáciu kontroly vo verejnej správe na republikovej úrovni. Tu sú naďalej rozpory medzi názormi Najvyššieho kontrolného úradu SR, Úradom vlády SR a Ministerstvom financií SR na rozsah a obsah výkonu nimi vykonávanej kontroly, ako aj ich postavenia v kontrolnom systéme vo verejnej správe. Medzi NKÚ a ZMOS naďalej zostal nevyriešený rozpor v otázke rozsahu kontroly, vykonávanej NKÚ voči územnej samospráve. Na rokovaní zástupcovia ZMOS konštatovali, že koncepcia nerieši problematiku jednotného metodického zamerania a povinného obsahu vnútornej kontroly a pravidelnej ročnej kontroly v územnej samospráve, ktorá by mohla byť k dispozícii štátnym orgánom, orgánom samosprávy a predovšetkým občanom a mala by zhodnotiť ročné výsledky hospodárenia a úrovne riadenia obce. Požiadavka nezávislosti ZMOS je za nezávislú vonkajšiu kontrolu územnej samosprávy, ktorú majú podľa terajšieho zákona vykonávať audítori. Podmienkou však je podstatná zmena zamerania ich kontrolnej činnosti v samospráve a určenie okolností, za ktorých budú audítori túto kontrolu vykonávať. ZMOS považuje za vhodné uložiť audítorom povinnosť predkladať zodpovednému štátnemu orgánu audítorské správy o kontrole štátom poskytovaných zdrojov a súčasne obciam povinnosť zverejniť audítorskú správu spolu so záverečným účtom obce. Pokiaľ má byť audítorská kontrola taká formálna ako v súčasnosti, resp. ako je navrhnutá v koncepcii, možno by prichádzalo do úvahy zrušenie zákonnej povinnosti obcí overovať účtovnú závierku audítorom. Za vykonanie pravidelnej ročnej kontroly hospodárenia a riadenia obcí v zmysle jednotnej osnovy za vopred stanovených cenových podmienok by mohla byť zodpovedná nezávislá štátna inštitúcia. Pripravovaná koncepcia kontroly otvára priestor aj na ďalšie úvahy. Rozšírenie pôsobnosti V súvislosti s reformou verejnej správy a prenosom kompetencií zo štátu na územnú samosprávu sa nastoľuje požiadavka zvýšenia účinnosti kontrolného systému v miestnej samospráve a zdôrazňuje sa potreba posilnenia vonkajšieho kontrolného systému. Osobitne ide o rozšírenie pôsobnosti kontroly, vykonávanej NKÚ, a to na všetky zdroje miestnej samosprávy, minimálne na všetky zdroje v rámci tzv. bežného rozpočtu. Podľa koncepcie má finančnú kontrolu a kontrolu riadenia vo verejnej správe zabezpečovať NKÚ, Úrad vlády SR, MF SR, Správy finančnej kontroly, Národný fond, daňové úrady, príslušné miestne kontrolné útvary, resp. v územnej samospráve hlavní kontrolóri, audítori a ďalšie odborné kontrolné útvary; návrh však nerieši koordináciu týchto kontrolných inštitúcií. Podstatne väčší priestor odporúča ZMOS venovať prvkom verejnej kontroly, napr. princípu predkladania informácií vybraných činiteľov verejnej správy o ich príjmoch, princíp predkladania výročných správ a verejných odpočtov, či uverejňovania výsledkov nezávislých ročných kontrol hospodárenia a riadenia. Jaroslav Mrva Kancelária ZMOS |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |