|
|||||||||||||||||
Utorok 31.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Štátne fondy a samosprávaZMOS nesúhlasí s rušením tejto formy financovania Vláda SR schválila na svojom poslednom rokovaní (25. októbra 2000) návrh reformy štátnych fondov. V polovici budúceho roka zanikne 8 z 12 existujúcich štátnych fondov. Dominantným zdrojom príjmov štátnych fondov je väčšinou štátny rozpočet. Za zákonom stanovených podmienok poskytujú nenávratné finančné príspevky, pričom nie sú konštruované ako obrátkové, t. j. poskytujúce úvery so spätným tvorením zdrojov. Na poskytnutie prostriedkov z fondov nebol a nie je právny nárok, požiadavky na príspevky spravidla vysoko prevyšovali možnosti fondov. V súbehu s pomerne voľnými pravidlami rozdeľovania to vytváralo i priestor na subjektívne rozhodovanie, klientelizmus a iné negatívne javy. Zachovať a zlúčiť Obce a mestá sú vo vzťahu k fondom spravidla len žiadateľmi a vzhľadom na špecifické zameranie niektorých fondov nemajú nárok na čerpanie ich zdrojov. V správnych radách siedmich fondov má Združenie miest a obcí Slovenska zastúpenie, to znamená, že minimálne týchto sedem fondov poskytovalo prostriedky aj obciam a mestám. ZMOS odporúčalo zachovať existenciu štátnych fondov životného prostredia, rozvoja bývania, vodohospodárskeho fondu, fondu zveľaďovania lesa, kultúry Pro Slovakia, telesnej kultúry, fondu likvidácie jadrovoenergetických zariadení a nakladania s vyhoretým palivom a rádioaktívnymi odpadmi a cestného hospodárstva. ZMOS odporúčalo zlúčenie fondu trhovej regulácie v poľnohospodárstve, fondu pôdohospodárstva a potravinárstva a fondu ochrany a zveľaďovania poľnohospodárskeho pôdneho fondu do jedného celku. ZMOS by nemalo námietky voči zrušeniu štátneho fondu zdravia a fondu detí a mládeže. Nižší objem? ZMOS posudzovalo zámery MF SR vo vzťahu k ďalšiemu pôsobeniu fondov v súvislosti s východiskami financovania verejnej správy v súlade s koncepciou decentralizácie a modernizácie verejnej správy. ZMOS podporilo reformu štátnych fondov, nemalo by námietky proti zrušeniu niektorých fondov a proti zlúčeniu niektorých z nich. Podporovalo by však najmä decentralizáciou ich zdrojov na regionálnu úroveň, pretože ich považuje za nástroj na realizáciu ekonomického a sociálneho rozvoja regiónov. Podľa ZMOS prijaté riešenie neposkytuje dostatočné garancie na zachovanie doterajšieho objemu prostriedkov, plynúcich do rozpočtov obcí a miest a čo je podstatné vôbec neuvažuje o decentralizácii štátnych fondov. Dôsledky centralizácie Návrh MF SR znamená fakticky centralizáciu zdrojov, a tá je spojená s ďalšími opatreniami, ktoré majú negatívny dosah na financovanie miestnej samosprávy. ZMOS preto vyjadrilo nespokojnosť, že reforma štátnych fondov znamená ďalšie obmedzenie tvorby zdrojov pre miestnu samosprávu a nesúhlasilo s takou reformou, ktorá by znamenala zrušenie štátnych fondov, podieľajúcich sa na financovaní aktivít miestnej samosprávy. Navyše považuje za problematické, ak sú vlastné zdroje fondov tvorené z príjmov za činnosti, ktoré nepriaznivo ovplyvňujú život obyvateľov obcí a miest, ako je to napr. pri Štátnom fonde životného prostredia SR. sprac. - ol -
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |