|
|||||||||||||||||
Utorok 31.Októbra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úloha obcí v referendeObce a mestá plnia pri voľbách do NR SR, pri voľbách hlavy štátu, pri referende i pri komunálnych voľbách úlohy vo forme prenesených úloh štátnej správy. Tak je to i pri referende, ktoré bolo vyhlásené na 11. novembra t. r. Obce a mestá sa riadia najmä zákonom NR SR o spôsobe vykonania referenda (z roku 1992) a rozhodnutím prezidenta SR o vyhlásení referenda, okrem toho sa riadia uzneseniami Ústrednej komisie pre referendum SR a metodickými pokynmi na prípravu a zabezpečenie referenda a spracovanie výsledkov hlasovania v referende, ktoré spracovalo Ministerstvo vnútra a Štatistický úrad SR. Doterajší priebeh prípravy hlasovania občanov svedčí o tom, že obce a mestá plnia svoje úlohy bez závažnejších problémov; napokon, tak to bolo pri všetkých doterajších hlasovaniach od roku 1990. Jednou z mála aktuálnych problematických situácií bola príprava zoznamov oprávnených osôb na hlasovanie v referende, resp. zverejnenie týchto zoznamov na verejne prístupných miestach. Na skutočnosť, že zoznamy obsahujú aj údaje, podliehajúce zákonu o ochrane osobných údajov a nesmú sa preto zverejňovať, upozornil splnomocnenec vlády SR Jozef Husár. Ústredná referendová komisia preto 23. októbra vyzvala mestá, obce a mestské časti, zostavujúce zoznamy, aby ich nezverejňovali na verejne prístupných miestach. Dôvodom takéhoto postupu zo strany obcí a miest bola zákonná úloha vyložiť zoznamy tak, aby oprávnení občania mali dostatočný čas na oboznámenie sa s ním, prípadne na uplatnenie námietok. Okrem spracovania zoznamov majú obce a mestá pri referende povinnosti, súvisiace s organizačno-technickým zabezpečením referenda (napr. vytváranie okrskových komisií, vytváranie okrskov na konanie referenda, príprava, úprava a vybavenie miestností na hlasovanie, zabezpečenie poriadku v okolí miestností na hlasovanie, príprava hlasovacích preukazov, uschovávanie hlasovacích lístkov a ďalších dokladov pred a po referende). Úplný zoznam úloh a povinností sa týmto výpočtom nekončí. ZMOS nezaznamenalo od svojich členských obcí a miest nijaké podnety, signalizujúce vážne problémy v príprave referenda. Oproti poslednému referendu, poznamenanému veľmi zložitou situáciou o počte otázok, ako aj veľmi napätou vnútropolitickou atmosférou, je dnešná situácia úplne pokojná, dokonca boli uvoľnené aj finančné prostriedky pre okrskové komisie. Podľa Ústavy SR sú výsledky referenda platné, ak sa na ňom zúčastnila nadpolovičná väčšina oprávnených voličov a ak bolo rozhodnutie prijaté nadpolovičnou väčšinou účastníkov referenda. Mestá a obce však vidia v referende svoju povinnosť prispieť k tomu, aby občania mohli slobodne a demokraticky, v súlade so zákonom, vyjadriť svoj názor. Nie je ich úlohou zapájať sa do aktivít iného charakteru, nezúčastňujú sa na kampaniach, nevyjadrujú sa k obsahovej stránke hlasovania či k účasti voličov na hlasovaní. Práve tento výsostne vecný, profesionálny prístup k organizovaniu hlasovania je najlepším predpokladom, aby referendum 11. novembra 2000 nebolo negatívne poznamenané závažnými nedostatkami zo strany obcí a miest. Jana Pavlíková |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |