Hospodársky denník
USD49,995 Sk
EUR43,838 Sk
CHF28,785 Sk
CZK1,228 Sk
  Streda  4.Októbra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ostýchaví slovenskí podnikatelia?

Informáciám o investovaní, ktoré sú zadarmo, sa netreba brániť

Sieť outletov, resp. podnikových predajní so značkovým tovarom (napr. odevmi či obuvou), pri ktorých sa vynecháva medzičlánok a výroba sa „priamo predáva“, u nás nie je zatiaľ udomácnená. Aj keď susedný Parndorf v Rakúsku, ktorý je tretím najväčším v Európe, by mohol byť prvým lakmusovým papierikom tiež pre našich podnikateľov a zároveň investorov zo zahraničia. Hosť včerajšieho neformálneho okrúhleho stola, usporiadaného Veľvyslanectvom USA v SR, s predstaviteľmi vybraných slovenských bankových a realitných inštitúcií Steven B. Tanger sa ako prezident Tangerovho továrenského centra, s. r. o., v USA rozhovoril práve na tému strategického plánovania, vzťahov s investormi, získavania pozemku a nákupného centra a, samozrejme, výhod outletov ako dlhodobých a bezpečných zahraničných investícií. Napriek tomu, ako povedal hneď v úvode veľvyslanec USA na Slovensku Carl Spielvogel, že účelom takýchto okrúhlych stolov je pomôcť prílevu zahraničných investícií na Slovensko, dve desiatky prítomných slovenských podnikateľov, aj z renomovaných bánk, boli akosi príliš ostýchaví na to, aby doslova zaplavili S. Tangera otázkami, a niektorých dokonca viac zaujímalo to, prečo sa na zozname pozvaných ocitli práve oni. Nuž, azda netreba dodávať, čo treba robiť, keď niekto dostane šancu a ešte zadarmo.

Vráťme sa však k podstate stretnutia. S. Tanger sa ako zástupca úspešnej verejne obchodovateľnej (na newyorskej burze) siete značkových centier v USA snažil poskytnúť pár dobrých typov na rozvoj realít a obchodných centier aj tu, na Slovensku. Ako priznal, každý zahraničný investor, ktorý sa na takýto krok podujme, bude pozerať predovšetkým na politickú a ekonomickú stabilitu, keďže ide o dlhodobé investovanie, avšak následne sa obráti na miestne silné bankové finančné inštitúcie so žiadosťou o úver výhodný pre obe strany, poprípade na „nájomníkov“, teda predajcov, aby zabezpečil aspoň 50 percent nájomných zmlúv na začiatku priameho etablovania sa na trhu. Toto všetko zohráva podľa Tangera úlohu pri motivovaní zahraničného investora usadiť sa aj na slovenskom trhu, a toto by si mali uvedomiť aj naši domáci podnikatelia.

On sám zatiaľ nemá so svojím americkým reťazcom v pláne preraziť na slovenský trh, avšak, ako zdôraznil pre Hospodársky denník, ani na trhy strednej a východnej Európy. „Nejde tu o uprednostnenie tej či onej krajiny z tohto regiónu. Nie sme v podstate zastúpení zatiaľ ani v západnej Európe. Nevylučujeme možnosť investícií, ale zatiaľ sme o tom nediskutovali a v najbližšom čase ani rozhodnutie nepadne,“ povedal doslova. Americkí podnikatelia, resp. americké investorské skupiny však držia Slovensko na zozname svojho investorského záujmu, dodal veľvyslanec C. Spielvogel, a bude teda záležať na krajine a vyspelosti miestnych podnikateľov, ako rýchlo sa do centra ich záujmu

Pokiaľ ide o outlety, pred rozhodnutím o investíciách sa vyhodnocujú ukazovatele maloobchodnej citlivosti, keďže ide o konkurenciu maloobchodníkom. V USA musí byť preto outletové centrum 10 až 20 míľ od maloobchodnej predajne. Lokalizujú sa často aj mimo hlavných aglomerácií (Prandorf je na polceste medzi Bratislavou a Viedňou) a dokonca v malých mestečkách alebo turisticky zaujímavých oblastiach a zábavných centrách. Kým v maloobchodných predajniach (dokonca aj takých ako Carrefour) strávi zákazník 30 až 40 minút, v prípade outletového centra sú to tri až štyri hodiny. Aj preto by popri sieti reštaurácií (od 5 do 10) nemali chýbať zábavné centrá pre deti, kiná či minigolf, „aby sa zabezpečila zábava aj pre nekupujúceho partnera. Ak ho udržíte v dobrej nálade, jeho kupujúci partner viac nakúpi a teda minie aj viac peňazí“, vysvetlil filozofiu S. Tanger. Z celkových tržieb v USA totiž len tri percentá predstavujú tržby maloobchodných predajní. V USA je až 200 outletových centier, kde predáva 100 značkových predajcov, kým v celkovo 30 000 existujúcich maloobchodných predajní je takýchto len 15 značkových výrobcov.

Samozrejme, namieste by bola otázka, či dlhodobé investície skutočne vydržia aj v 21. storočí, ktoré je storočím e-commerce, ale všetko má podľa Tangera za aj proti. Pred 20 rokmi mali zničiť outlety výhodné katalógové nákupy, pred desiatimi rokmi potom teleshoping. V oboch prípadoch sa ukázalo, že 30 percent predaného tovaru (odevy a obuv) sa takýmto firmám vracia a je fakticky už nepoužiteľný. To isté sa predpokladá aj v prípade pohodlného nákupu cez internet.

Okrúhly stôl zameraný na investície v realitách vystrieda v piatok ďalší na tému Čo požadujú zahraniční investori? O americkom záujme svedčí aj fakt, že veľvyslanec C. Spielvogel pozval vicepremiéra pre ekonomiku I. Mikloša koncom januára na návštevu amerických miest Pittsburgh, Cleveland, Detroit, Chicago a New York s cieľom priamej propagácie Slovenska a prilákania amerických investícií na Slovensko.

Slávka Blazseková

Počasie

Dnes bude polooblačno až oblačno, popoludní miestami prehánky, ojedinele aj búrky. Najvyššia denná teplota väčšinou 20 až 24 stupňov. Severný až severovýchodný vietor 2 až 5 m/s. Teplota v 1500 m 14 stupňov.Vo štvrtok a v piatok bude polooblačno až oblačno, ojedinele slabé zrážky, hmlisto. Najnižšia nočná teplota 14 až 9 stupňov. Najvyššia denná teplota 16 až 20, na juhu miestami okolo 22 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.58 a zapadne o 18.21 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 2. 10. 2000: Bratislava 99,36, Sliač 97,63, Košice 98,75, Poprad 93,28.

Amsterdamdážď15
Atényoblačno25
Belehradoblačno22
Berlínoblačno18
Bratislavaoblačno21
Bruseldážď15
Budapešťoblačno21
Bukurešťpolooblačno22
Frankfurtoblačno18
Helsinkipolooblačno15
Istanbulpolooblačno24
Kodaňoblačno14
Kyjevpolooblačno18
Lisabonpolooblačno25
Londýnprehánky15
Madridjasno25
Milánodážď19
Moskvazamračené16
Oslodážď13
Parížzamračené16
Prahadážď17
Rímdážď22
Sofiapolooblačno19
Štokholmoblačno15
Varšavadážď19
Viedeňoblačno20
Záhreboblačno19
Ženevaoblačno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.