|
|||||||||||||||||
Piatok 6.Októbra 2000 |
|
|||||||
Územnoplánovacia dokumentáciaObstarávanie územnoplánovacích podkladov a dokumentácie obcami Novela stavebného zákona zavádza povinnosť obcí obstarávať územnoplánovacie podklady a územnoplánovaciu dokumentáciu, t. j. územný plán obce a územný plán zóny a územnoplánovacie podklady obce oprávnenou osobou. Odbornou spôsobilosťou sa rozumie vzdelanie, prax a súhrn teoretických vedomostí, praktických skúseností a znalosť všeobecne záväzných predpisov potrebných na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie. Odbornú spôsobilosť overuje Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky skúškou. Odborná spôsobilosť sa osvedčuje vydaním preukazu o odbornej spôsobilosti a overuje sa každých 10 rokov. Všetky odborne spôsobilé osoby sú zapísané do registra, ktorý vedie ministerstvo životného prostredia. Touto úpravou sa rieši nežiaduci stav, keď územné plány obcí môže obstarávať akákoľvek osoba bez primeraných znalostí, čo spôsobuje neodbornosť, príp. nezákonnosť v postupe obstarávania a neúčelnosť vo vynakladaní finančných prostriedkov. Pritom spracovanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie zabezpečujú odborne spôsobilé osoby (podľa zákona č.138/1992 Zb.), obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie, ktoré obstarávajú krajské úrady, je zabezpečované pracovníkmi štátnej správy s odbornou spôsobilosťou (podľa nariadenia vlády SR č.157/1997 Z. z.). Vzhľadom na nevyhnutnosť prípravy vykonávacieho predpisu a vytvorenia časového priestoru na uskutočnenie odbornej prípravy a skúšok je účinnosť tejto úpravy posunutá od 1. júla 2001. Územnoplánovacie podklady Novela stavebného zákona zmenila rozsah územnoplánovacích podkladov. Medzi územnoplánovacie podklady bola zaradená územná prognóza (doteraz územnoplánovacia dokumentácia). Z územnoplánovacích podkladov boli vyňaté ostatné podklady, pretože nimi nikdy neboli. Stavebný zákon teraz taxatívne uvádza územnoplánovacie podklady, ktorými sú: urbanistická štúdia, územný generel, územná prognóza a územno-technické podklady. Obsah a zameranie jednotlivých územnoplánovacích podkladov sa oproti stavu pred novelizáciou nezmenilo. Novelou boli doplnené povinnosti orgánov územného plánovania obstarávať územnoplánovacie podklady, ktoré má upravovať zákon a v prípade územno-technických podkladov, určovanie ich používania, ukladanie a ich sprístupňovanie orgánom verejnej správy, fyzickým a právnickým osobám. Územná prognóza preveruje možnosti dlhodobého urbanistického rozvoja územia, prípadne jeho jednotlivých urbanistických funkcií. Územná prognóza má orientačný charakter, môže sa využiť ako podklad na ďalšie riadenie rozvoja územia a na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie. Novela uvádza územno-technický podklad pre celoštátnu úroveň, ktorým je Stratégia územného rozvoja Slovenska, ktorá je premietnutím sústavnej činnosti ústredného orgánu územného plánovania v hodnotení vývoja územia, preverovaní územných a priestorových dôsledkov priemetov rezortných koncepcií a prognózovaní možných smerov vývoja rozvoja územia Slovenska. Stanovuje zásady, priority a ciele dlhodobého územného rozvoja a starostlivosti o životné prostredie na základe posúdenia priestorových požiadaviek stratégie trvalo udržateľného rozvoja, stratégie štátnej environmentálnej politiky, environmentálnych akčných programov a odvetvových koncepcií. Vzhľadom na toto zameranie je jej súčasťou aj spracovanie prieskumov a rozborov pre celoštátnu územnoplánovaciu dokumentáciu. Periodickým výstupom stratégie je podklad na zadanie na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie pre územie štátu - Koncepcie územného rozvoja Slovenska. Ostatné podklady V územnoplánovacej činnosti sa záväzne využívajú aj ostatné podklady. Medzi ostatné podklady patria: dokumenty, koncepcie, projekty a pod., ktoré obstarávajú iné orgány, ako sú orgány územného plánovania. Ide zväčša o podklady, ktoré tieto orgány obstarávajú podľa osobitných zákonov, ale vzhľadom na to, že dokumentujú územný a priestorový dosah zámerov rezortov slúžia aj ako podklady na územné plánovanie, ako odborná príprava na vypracovanie, resp. aktualizáciu územnoplánovacej dokumentácie. Územnoplánovacia dokumentácia Novelou stavebného zákona bol z územnoplánovacej dokumentácie vypustený územný projekt, územná prognóza presunutá medzi územnoplánovacie podklady, t. j. boli zrušené kategórie projekt a prognóza. Územnoplánovaciu dokumentáciu tvoria: - Koncepcia územného rozvoja Slovenska a tri stupne územných plánov - regiónu, - obce a - zóny. Týmto sa do zákona premietol princíp, že základnou územnoplánovacou dokumentáciou pre plánovitý rozvoj územia je územný plán doplnený na celoštátnej úrovni o politiku štátu v územnom rozvoji. Územnoplánovacia dokumentácia komplexne rieši priestorové usporiadanie a funkčné využívanie územia, zlaďuje záujmy a činnosti ovplyvňujúce územný rozvoj, životné prostredie a ekologickú stabilitu a ustanovuje regulatívy priestorového usporiadania a funkčného využívania územia. Odvetvové koncepcie a koncepcie rozvoja obcí a iné programy týkajúce sa hospodárskeho, sociálneho alebo kultúrneho rozvoja musia byť v súlade so záväznými časťami územnoplánovacej dokumentácie.
|
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |