Hospodársky denník
USD50,259 Sk
EUR43,889 Sk
CHF28,793 Sk
CZK1,232 Sk
  Pondelok  9.Októbra 2000

Aby sa pacient dožil operácie

Korupcia, klientelizmus a služby v našom živote

Zvyčajne očakávame lepšiu starostlivosť, účinnejšie lieky, nechceme strácať čas čakaním v rade, ide nám o urýchlenie vyšetrenia alebo tak vyjadrujeme svoju vďačnosť, prípadne sme presvedčení, že to tak na tomto svete chodí...

S rezortom zdravotníctva sa spája nielen korupcia, ale aj nespokojnosť. Podnetom býva nedostupnosť služieb a neochota. Najčastejšie ide zdravotnícku starostlivosť poskytnutú na pohotovosti či pri pobyte v nemocnici neraz v spojitosti s operáciou. Vláda Slovenskej republiky zverejnila štúdiu Korupcia na Slovensku - výsledky diagnostických prieskumov, ktorú na jej žiadosť pripravila Svetová banka a agentúra Spojených štátov pre medzinárodný rozvoj. Hoci väčšina úplatkov, ktoré respondenti v prieskume odhalili, nebola vysoká (najmä v rezorte zdravotníctva a školstva), našli sa aj dosť veľké sumy, aspoň na naše pomery. Jeden respondent uviedol, že zaplatil stotisíc korún za pobyt v nemocnici a niektorí podnikatelia uvádzali, že zaplatili tú istú sumu za určité povolenia. Vyše 50 % respondentov si napríklad myslí, že sa bez úplatku nemožno dostať na štúdium medicíny, až 61 % má takéto predstavy o práve, a takmer 31 % o ekonómii. Tendenciu viac neoficiálne platiť mali domácnosti s vyšším príjmom, takýmto spôsobom odbúravajú zo života rozličné ťažkosti. Svoj čas si mnohí z opýtaných cenia viac ako ekonomický príspevok. Problémom však zostáva to, že neraz ide o nedobrovoľné pozornosti či všimné.

Vedomie, ako veľmi poškodzuje korupcia ekonomický rozvoj, viedlo mnohé štáty, ale aj sponzorov k tomu, aby zaradili boj proti korupcii na popredné miesto vo svojich rozvojových programoch. U nás dotazníkový prieskum vnímania korupcie dokončila firma Focus na reprezentatívnej skupine troch skupín respondentov vo všetkých krajoch Slovenska. Na výskume sa zúčastnilo vyše 350 pracovníkov verejnej správy, 400 podnikateľov a 1100 radových občanov, ktorí reprezentovali názory domácností. Údaje naznačujú jednotnú zhodu v tom, že korupcia je rozšírená v zdravotníctve, súdnictve, colných úradoch, vo Fonde národného majetku SR a v polícii. Obyvateľov sa najviac individuálne týka korupcia v sociálnych rezortoch, keď 60 % opýtaných naznačilo poskytnutie pozornosti. Časť prípadov bola vnímaná ako vyjadrenie vďačnosti, ale väčšina bola nedobrovoľná, aby získali nemocničné služby, štvrtine išlo o iný druh zdravotníckej starostlivosti a tretine o vzdelanie. Proti pozornostiam nemožno nič namietať. Každý z nás má svoj spôsob, ako sa odvďačiť či poďakovať. Problémom však je systém, ktorí produkuje úplatkárske prostredie, nedostupnosť určitých služieb bez nich, ale aj odkázanosť lekárov na takýto zdroj príjmov. Svoje tu zrejme zohráva aj slovenská mentalita. U českých susedov úplatky a pozornosti v sociálnej sfére vôbec nedosahujú ekonomickú úroveň tých našich a vo Švédsku ho tiež nikto dobrovoľne nedá. Argumentujú tým, že majú vysoké dane.

Po zverejnení medzinárodných výskumov v tejto oblasti je jasné, že vyhlásiť boj proti korupcii nestačí. V zdravotníctve by mohlo pomôcť docenenie lekárov a ostaných zdravotníckych pracovníkov, ale aj to, keby sa operácie (napríklad srdca či bedrového kĺbu) stali dostupnejšie. Hrdiť sa tým, ako sa nám podarilo znížiť náklady a pritom mať pacientov, ktorí sa potrebného operačného zákroku ani nedožijú, nesvedčí o dobrom systéme...

Ľudmila Koníková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.