Hospodársky denník
USD50,054 Sk
EUR42,759 Sk
CHF28,141 Sk
CZK1,234 Sk
  Piatok  10.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

počasie

Dnes bude zrána v nižších polohách hmla alebo zamračené s oblačnosťou z hmly. Cez deň prevažne oblačno, na juhu aj polojasno. Ojedinele občasný dážď alebo prehánky, od 1100 m snehové. Najvyššia denná teplota 8 až 12 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 1 stupeň. Slabý premenlivý vietor. V sobotu a nedeľu bude jasno až polojasno, v sobotu sa na severe pri zväčšenej oblačnosti vyskytnú lokálne prehánky, od 800 m snehové. Zrána a predpoludním sa najmä v nedeľu vytvorí hmla alebo nízka oblačnosť, ktorá sa udrží ojedinele po celý deň. Najnižšia nočná teplota 2 až -2 stupne, v nedeľu 0 až -4, v údoliach severného a stredného Slovenska okolo -6 stupňov. Najvyššia denná teplota 5 až 10 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.55 a zapadne o 16.17 hod.

Amsterdamdážď8
Aténypolooblačno22
Belehradpolooblačno14
Berlínoblačno8
Bratislavaoblačno9
Bruselprehánky8
Budapešťpolooblačno11
Bukurešťpolooblačno15
Frankfurtoblačno7
Helsinkidážď5
Istanbulpolooblačno21
Kodaňdážď8
Kyjevdážď7
Lisabonjasno14
Londýnpolooblačno7
Madridzamračené9
Milánopolooblačno10
Moskvasneženie-2
Oslo dážď5
Parížpolooblačno8
Prahapolooblačno7
Rímjasno17
Sofiaoblačno11
Štokholmzamračené7
Varšavazamračené8
Viedeňzamračené9
Záhrebdážď10
Ženevaoblačno7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.