Hospodársky denník
USD49,239 Sk
EUR42,69 Sk
CHF28,017 Sk
CZK1,23 Sk
  Pondelok  13.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













ŠKODA Octavia - modely roku 2001

ŠkodaAuto pozvala 27. a 28. 8. 2000 do Budapešti motoristických novinárov zo Slovenska, z Česka, Chorvátska a Bulharska na prezentáciu noviniek svojho kompletného výrobného programu. Pri tejto príležitosti si mohli vyskúšať na testovacích jazdách: z letiska Ferihegy 2 na Hungaroring - Octaviu modelového roku 2001, na pretekárskom okruhu Hungaroring - civilnú športovú verziu Octaviu RS, na testovacom okruhu pri Hungaroringu - Octaviu Combi 4 x 4, a v objekte Hungaroringu na pripravenej ploche - zvládnutie šmykov. Táto prezentácia bola mimoriadne zaujímavá a určite každému kto jazdil, poskytla nevšedný zážitok.

Škoda Octavia modelového roku 2001 má sedem modelov: Škoda Octavia, Škoda Octavia Combi, Škoda Octavia Combi 4 x 4, Škoda Octavia Laurin & Klement, Škoda Octavia Combi Laurin & Klement , Škoda Octavia Combi Laurin & Klement 4 x 4 a Škoda Octavia RS. Názov typu Octavia je spolu s menším obdĺžnikovým štítkom, na ktorom je uvedená verzia motora, umiestnený na veku batožinového priestoru. V modelovom roku 2001 treba oceniť predĺženie servisných intervalov pri zážihových motoroch z 15-tisíc na 30-tisíc km a pri niektorých vznetových motoroch na 50-tisíc km. Zmeny v exteriéri, ktoré firma ŠkodaAuto nazýva

svieži vzhľad

sú: predný a zadný nárazník má nový tvar, mriežka chladiča a bočné ochranné lišty sú upravené, svetlomety sú nové a majú číru optiku. Predné blikače a pri luxusnejších výbavách aj hmlové svetlomety sú integrované do hlavných svetlometov. Na želanie môžu byť vozidlá Škoda Octavia vybavené modernými xenónovými svetlometmi. Výrazné sú: koncové svetlá s briliantovým a neónovým efektom, lišta s osvetlením registračnej tabuľky (ŠPZ) na veku batožinového priestoru. Pre limuzínu sa na želanie dodáva stierač zadného skla s ostrekovačom. Dôsledná aerodynamická optimalizácia zlepšila koeficient odporu vzduchu na cx = 0,30. Nová je aj ponuka farieb karosérie, ktorá má 11 farebných odtieňov, z toho štyri Uni a sedem metalíz. Imobilizér najnovšej generácie s plávajúcim kódom znižuje možnosť odcudzenia vozidla.

Podstatný pokrok vozidiel Škoda Octavia modelového roku 2001 je v značnom rozšírení elektroniky. Pomocou najmodernejšej zbernice dát (CAN - Bus) je navzájom prepojené až deväť elektronických riadiacich jednotiek. Tie regulujú vstrekovanie a zapaľovanie, ABS, ASR, ESP a ďalej sú elektronicky riadené: pedál plynu, klimatizácia, udržovanie predvolenej rýchlosti - tempomat a aj „inteligentné“ zámky dverí. Všetky nové a integrované prvky sa zákonite prejavia nielen v prevádzke vozidla, ale aj vo vyššej hodnote ojazdeného vozidla pri predaji. Interiér poskytuje viac priestoru na zadných sedadlách a nové sú farby poťahov a plastových dielov. Významnou zmenou je bohatšia

ponuka výbav

a jej jednotlivé stupne majú nové slovné označenie: Classic, Ambiente, Elegance. Podľa stupňa výbavy sa ponúkajú nové atraktívne poťahové materiály a ich kombinácia na sedadlách a výplni dverí. Interiér môže byť v kombinácii koža a kvalitné poťahové látky. Novinkou je, že už základná výbava Classic má asymetricky delené zadné sedadlo, a peľový a protiprachový filter v systéme vetrania. Prístroje s novým rozmiestnením kontrolných svetiel majú nové grafické riešenie a boli doplnené o niekoľko funkcií. Modely Laurin & Klement majú navyše rýchlomer a otáčkomer s luxusnými chrómovanými rámčekmi.

Treba veľmi oceniť, že sa zvýšila bezpečnosť cestujúcich pri prípadnej nehode optimalizáciou konštrukcie prednej časti vozidla a na lepšiu ochranu pri bočnom náraze sa zosilnil stredný stĺpik. Na želanie sú k dispozícii aj bočné airbagy a novinkou je aj automatické prerušenie dodávky paliva, ktoré v prípade vážnej nehody výrazne znižuje nebezpečenstvo požiaru. V závislosti od podmienok platných na schválenie vozidla do prevádzky v jednotlivých krajinách zodpovedajú motory emisným normám Euro 4, Euro 3 alebo Euro 2 s tým, že len čo v niektorých krajinách vstúpia do platnosti prísnejšie exhalačné normy, ŠkodaAuto je ihneď pripravená dodávať svoje vozidlá v zodpovedajúcom vyhotovení.

Všetky zážihové motory, ktoré spĺňajú najprísnejšiu emisnú normu Euro 4, sú vybavené palubnou diagnostikou EOBD - European On Board Diagnose. S touto palubnou diagnostikou sú dodávané do krajín, v ktorých sa vyžaduje plnenie noriem Euro 3, Euro 3D, prípadne Euro 4. Rozšírila sa aj

ponuka motorov.

Pre nový model Škoda Octavia je na výber dvanásť motorov, osem zážihových a štyri vznetové. Ich výkonové rozpätie je od 44 kW do 132 kW. Pribudli štyri motory: 1.4 MPI / 44 kW, 1.6 MPI / 75 kW, 1.8 20V Turbo / 132 kW, 1.9 TDI - PD / 74 kW. Zážihové motory sú : 1.4 MPI / 44 kW, 1. 4 16V / 55 kW, 1.6 MPI / 55 kW, 1.6 MPI / 74 kW, 1.6 MPI / 75 kW, 1.8 20V Turbo / 110 kW, 2.0 MPI / 85 kW, 1.8 20V / 132 kW. Vznetové motory sú: 1.9 SDI / 50 kW, 1.9 TDI / 66 kW, 1.9 TDI - PD / 74 kW, 1.9 TDI / 81 kW.

Všetky zážihové motory sú vybavené elektronicky riadeným vstrekovaním paliva a zapaľovaním. Majú riadený trojcestný katalyzátor (prípadne ešte druhý katalyzátor a dve lambda sondy pre motory, ktoré spĺňajú požiadavky normy EU 4). Všetky vznetové motory používajú najmodernejšiu technológiu priameho vstrekovania paliva, oxidačný katalyzátor a spätné vedenie splodín, zaručujú minimálne množstvo škodlivín vo výfukových plynoch.

Motor 1.4 MPI / 44 kW sa používa len pre limuzínu vo výbave Classic. Motor 1.4 MPI / 55 kW sa dodáva pre limuzínu aj kombi pre výbavu Classic a Ambiente (v niektorých krajinách len pre limuzínu). Motor 1.6 MPI / 55 kW je v ponuke pre limuzínu i kombi pre výbavu

Classic a Ambiente.

Motor 1.6 MPI / 74 kW sa ponúka pre všetky tri výbavy modelov Škoda Octavia. Pre limuzínu i kombi vo výbavách Ambiente a Elegance je tento motor k dispozícii s automatickou prevodovkou. Motor 1.6 MPI / 75 kW je k dispozícii pre všetky tri výbavy a spĺňa Euro 4. Motor 2.0 MPI / 85 kW je k dispozícii pre limuzínu i kombi s výbavami Ambiente a Elegance, a to aj s automatickou prevodovkou. Spĺňa normu Euro 4. Motor 1.8 20V Turbo / 110 kW je montovaný do vozidiel Škoda Octavia Elegance a Laurin & Klement. Motor 1.8 20V Turbo / 132 kW sa montuje do vozidla Škoda Octavia RS.

Motor 1.9 SDI / 50 kW je pre niektoré trhy základnou pohonnou jednotkou. Má atmosférické plnenie vzduchu a priame vstrekovanie paliva. Motor 1.9 TDI / 66 kW je v ponuke pre limuzínu i kombi vo všetkých troch výbavách vrátane modelu 4 x 4. Novinkou v ponuke pre Škodu Octavia Combi 4 x 4 je motor 1.9 TDI-PD / 74 kW s vysokotlakovým vstrekovaním paliva čerpadlo - dýza.

Motor 1.9 TDI / 81 kW je najvýkonnejší vznetový motor vo výbavách Ambiente, Elegance a aj pre model Laurin & Klement.

Prevodovky - Škoda Octavia má

tri prevodovky:

mechanická 5-stupňová úplne synchronizovaná sa používa pre všetky motory; mechanická 6-stupňová úplne synchronizovaná sa používa pre Škodu Octavia Combi 4 x 4 v spojení s motorom 1.9 TDI-PD / 74 kW; automatická 4-stupňová prevodovka s funkciou Fuzzy Logic sa používa len v kombinácii s motormi 1.6 MPI / 74 kW, 1.8 20V Turbo / 110 kW, 2.0 MPI / 85 kW, 1.9 TDI / 74 kW

Podvozok - vychádza z osvedčeného základu, ale z hľadiska zlepšenia jazdných vlastností, komfortu, dlhšej životnosti a bezpečnosti sa ďalej optimalizoval.

Predná náprava - je upevnená na pomocnom ráme, má vzpery McPherson v kombinácii s dolným trojuholníkovým priečnym ramenom a skrutný stabilizátor. Motor je uložený hydraulicky - čo zamedzuje prenos vibrácií motora na karosériu.

Zadná náprava je kľuková so skrutnou priečkou a stabilizátorom. Pružiny a tlmiče sú radené za sebou, tým sa dosiahla veľká šírka batožinového priestoru.

V porovnaní s vozidlami Škoda Octavia predchádzajúcej generácie sa značne rozšírili elektronicky riadené systémy podvozka. Všetky modely majú teraz EBV - elektronické rozdeľovanie brzdnej sily. ABS - antiblokovací

systém bŕzd

je sériovo dodávaný pre modely s vyššími výkonmi motorov a pre motory s nižším výkonom na želanie. ASR - protipreklzový systém hnacích kolies patrí k sériovému vybaveniu zážihových motorov 1.8 20V Turbo / 110 kW, 1.8 20V Turbo / 132 kW a vznetového motora 1.9 TDI / 81 kW. Pre niektoré ďalšie typy motorov ho možno objednať na želanie. ESP - elektronický stabilizačný program je k dispozícii na želanie pri všetkých modeloch Škoda Octavia začínajúce motorom od výkonu 66 kW a sériovo sa dodáva pre model Škoda Octavia 4 x 4 s motorom 1.8 20V Turbo /110 kW. Vďaka vozidlu Škoda Octavia sa firma ŠkodaAuto v roku 1996 zaradila medzi popredné a uznávané európske automobilky. Škoda Octavia zodpovedá najmodernejším trendom v technike, dizajne, bezpečnosti, vo výkone, výbave a v ochrane životného prostredia.

Kombi, ktoré sa prezentovalo v roku 1998, ešte zvýšilo obľubu tohto vozidla a na niektorých trhoch počet predaných vozidiel kombi prekonáva aj predaj limuzín. Vďaka modelu Škoda Octavia Combi 4 x 4 sú vozidlá Škoda zastúpené aj medzi automobilmi s pohonom štyroch kolies. Špičkový model Škoda Octavia/Combi Laurin & Klement mieri do exkluzívnej kategórie kompaktných luxusných vozidiel a Škoda Octavia RS predstavuje

značku mladým

a dynamickým zákazníkom, ktorí preferujú výkon. Modernizácia modelov Škoda Octavia dokazuje, že firma ŠkodaAuto trvalo plní svoj cieľ dodávať vozidlá, ktoré majú výbornú technickú úroveň, vynikajúcu spoľahlivosť a dlhú životnosť, veľký ohľad na životné prostredie, zároveň majú pekný exteriér a vodičom a cestujúcim poskytujú pôžitok z jazdy.

Ing. Juraj Hilvert

Počasie

Dnes bude polojasno až oblačno a ojedinele slabé zrážky. Ráno a predpoludním početné hmly alebo nízka oblačnosť, ktorá sa lokálne udrží po celý deň. Najvyššia denná teplota 10 až 15, pri celodennej hmle okolo 7, na juhozápade pri slnečnom počasí okolo 17 a na horách vo výške 1500 m okolo 7 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade 8 až 12 m/s, na horách 15 až 20 m/s.V utorok a stredu bude prevažne polojasno, v nižších polohách miestami zamračené nízkou oblačnosťou a hmlisto. Najnižšia nočná teplota 6 až 2, na juhu okolo 8 stupňov. Najvyššia denná teplota 12 až 17, na miestach s dlhšie trvajúcou hmlou alebo nízkou oblačnosťou len okolo 8 stupňov. Na juhu pri slnečnom počasí bude mimoriadne teplo - maximálna teplota sa v tejto časti územia bude pohybovať okolo 20 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.59 a zapadne o 16.13 hod.

Amsterdamprehánky9
Atényjasno22
Belehradoblačno17
Berlíndážď12
Bratislavapolooblačno18
Bruseldážď9
Budapešťpolooblačno14
Bukurešťjasno12
Frankfurtdážď11
Helsinkidážď5
Istanbuljasno18
Kodaňdážď9
Kyjevzamračené5
Lisabonprehánky15
Londýnoblačno8
Madridprehánky10
Milánoprehánky15
Moskvazamračené0
Oslodážď6
Paríždážď9
Prahazamračené12
Rímbúrky22
Sofiahmlisto9
Štokholmdážď7
Varšavazamračené8
Viedeňpolooblačno18
Záhrebpolooblačno20
Ženevazamračené14

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 9. 11. 2000: Bratislava 99, 51, Sliač 97,65, Košice 98,65, Poprad 93,06, za 10. 11. 2000: Bratislava 100,37, Sliač 98,21, Košice 99,16, Poprad 93,61, za 11. 11. 2000: Bratislava 101,00, Sliač 98,94, Košice 99,90, Poprad 94,18.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.