Hospodársky denník
USD49,239 Sk
EUR42,69 Sk
CHF28,017 Sk
CZK1,23 Sk
  Pondelok  13.Novembra 2000

Orion objavil Rykra, Rykr zasa Orion

V Galérii hlavného mesta Prahy, presnejšie v Dome U kamenného zvonu, otvorili nedávno výstavu z tvorby Zdenka Rykra pod názvom Elegie avantgardy. Výstava je akýmsi oneskoreným holdom umelcovi českej medzivojnovej moderny, ktorého aktivity boli celoživotne spojené s reklamnou tvorbou pre značku Orion. Má nemalé zásluhy na vytvorení množstva unikátnych obalov na čokoládu, a preto sa práve spoločnosť Nestlé Čokoládovny, a. s., podujala sponzorovať túto výstavu. Vybrala si na to aj ten najvhodnejší čas: 100. výročie od narodenia a 40. výročie od nedobrovoľnej smrti Zdeňka Rykra. Prezentácia jeho tvorby je mimoriadne bohatá, čo len svedčí o širokej škále tvorby tohto často expresionisticky tvoriaceho umelca. Jeho návrhy na obaly čokolád sú plné farieb a výrazných motívov a sú len dôkazom toho, že jeho časté cesty do sveta sa na nich aj patrične odzrkadlili. Svojím zvláštnym videním navrhoval nielen obaly na čokolády, ako napríklad na tradičnú Kofilu so sediacim černoškom s dymiacou šálkou kávy, ale aj škatule na dezerty, na vianočné a veľkonočné výrobky, ba dokonca na baliaci papier a na plagáty do obchodných výkladov. Vďaka jeho výtvarným nápadom získavala firma mnohé ocenenia, predovšetkým v Barcelone na svetovej výstave v roku 1929, či v Bruseli v roku 1935 alebo v Paríži v roku 1937. Bol to tiež on, kto ako prvý v roku 1934 navrhol reklamnú kampaň Orionu farebnou kombináciou modrej hviezdy na žltom pozadí. Ba dokonca začal vydávať aj unikátny časopis Čokoládový svet, ktorý podporoval predaj výrobkov Orion. Slovom, málokedy sa stáva, aby sa umelec takého všestranného zamerania, akým bol Zdeňek Rykr, tak zahĺbil aj do tvorby vizuálnej reklamy. O to väčšmi je hodno sa pristaviť pri jeho tvorbe, ktorá zostala doteraz takmer nepoznaná. Dobrý tip pre tých, ktorých služobné povinnosti zavedú do Prahy.

(gk)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.