Hospodársky denník
USD49,239 Sk
EUR42,69 Sk
CHF28,017 Sk
CZK1,23 Sk
  Pondelok  13.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Na krídlach leteckých firiem


Embraer na vzostupe
Brazílsky výrobca civilných dopravných lietadiel Embraer sa po americkom Boeingu a zápodoeurópskom Airbuse stáva tretím najvýznamnejším producentom v tomto sortimente na svete. Firma produkuje v San José dos Campos pri Sao Paule 37- a 50-miestne lietadlá pre regionálne trate. Ide o lietadlá ERJ-135 a ERJ-145, z ktorých už predali takmer 500. Brazílska firma prichádza s novými typmi lietadiel, ERJ-170 (70 miest), ERJ 190-100 (98 sedadiel) a ERJ 190-200 (bez uvedenia kapacity). Embraer si dal za cieľ vyrobiť v nasledujúcich 10 rokoch približne 650 lietadiel novej série. Firma, ktorá v roku 1994 ešte ako štátny podnik vytvorila stratu 280 miliónov dolárov, sa stala ziskovou. Za prvých deväť mesiacov tohto roka dosiahla zisk 85 miliónov dolárov. Za strategickú výhodu brazílskej firmy, oproti iným menším výrobcom, sa pokladá jej orientácia na vybavovanie svojich lietadiel tryskovými motormi. Letecké spoločnosti si overili, že počet cestujúcich na miestnych linkách im vzrástol, keď na ne začali nasadzovať prúdové dopravné lietadlá. Bilancia Airbusu vyvoláva nadšenie
Európsky výrobca civilných lietadiel, medzinárodná spoločnosť Airbus, odovzdala vlani zákazníkom 294 lietadiel, o 65 viac ako pred rokom. Americký Boeing mal tiež rekordný rok, keď predal 620 strojov (1998: 563 lietadiel). V blízkej budúcnosti sa však v súperení európskych a amerických staviteľov lietadiel pomer obráti. Airbus získali vlani záväzné objednávky na 430 lietadiel, Boeing na 391. Americký dodávateľ tento rok odovzdá odberateľom 480 strojov, Airbus 310. Jeho cieľom je expedícia 350 lietadiel ročne. Boeing má zásobu práce na vyše dva roky. V objednávkových knihách čaká na vybavenie 1 512 položiek celkom za 110 miliárd dolárov. Airbus eviduje objednávky na 1 445 lietadiel za takmer 100 miliárd mariek. Problémy stáli United Airlines 50 mil. USD
Letecká spoločnosť United Airlines, ktorá bola nútená zrušiť tisíce letov kvôli sporom s odbormi, zlému počasiu a problémom so systémom letovej kontroly, dnes oznámila, že narušenie letového poriadku v súvislosti s posádkami ju v 2. štvrťroku stálo 50 miliónov USD. Spoločnosť sa pokúša zmierniť tento dosah obmedzením letového plánu v septembri. Ako s odvolaním sa na štvrťročnú správu materskej firmy UAL Corp. informuje agentúra Reuters, United Airlines cez predchádzajúci víkend zrušili 614 letov a ďalšie stovky sa omeškali, takže v septembri zruší tri percentá letov, čiže približne 2 000. Antonov hľadá partnerov na vývoj najväčšieho nákladného lietadla sveta Ukrajinská konštruktérska kancelária Antonov hľadá partnerov na vývoj najväčšieho nákladného lietadla sveta, ktorého základ bude tvoriť An-225 Mrija. Konštruktéri uvádzajú, že nový model umožní Ukrajine získať vedúce postavenie na lukratívnom trhu leteckej prepravy superťažkých nákladov. Riaditeľ informačného odboru Antonova Olexander Kyva pre agentúru REUTERS uviedol, že nemajú dostatok financií na oživenie projektu, ktorý vyžaduje 20 miliónov USD.

Mrija vznikla v roku 1988 v rámci programu raketoplánu bývalého Sovietskeho zväzu a mala slúžiť ako nosič, ktorý vynesie raketoplán Buran na nízku obežnú dráhu, odkiaľ sa loď „odpichne“ ďalej. Program bol však zrušený pred prvou skúškou. V súčasnosti je najväčším nákladným lietadlom An-124 Ruslan, avšak jeho 120-tonová kapacita predstavuje len polovicu plánovaného modelu. O. Kyva vysvetľuje, že rozpad Sovietskeho zväzu v roku 1991 spôsobil zrušenie projektu Mrija-Buran, takže postavené bolo len lietadlo. An-225 s rozpätím krídel 88,4 metra môže 225 ton nákladu prepraviť na vzdialenosť 4500 kilometrov cestovnou rýchlosťou 800 až 850 kilometrov za hodinu. (TASR/mm)

Počasie

Dnes bude polojasno až oblačno a ojedinele slabé zrážky. Ráno a predpoludním početné hmly alebo nízka oblačnosť, ktorá sa lokálne udrží po celý deň. Najvyššia denná teplota 10 až 15, pri celodennej hmle okolo 7, na juhozápade pri slnečnom počasí okolo 17 a na horách vo výške 1500 m okolo 7 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade 8 až 12 m/s, na horách 15 až 20 m/s.V utorok a stredu bude prevažne polojasno, v nižších polohách miestami zamračené nízkou oblačnosťou a hmlisto. Najnižšia nočná teplota 6 až 2, na juhu okolo 8 stupňov. Najvyššia denná teplota 12 až 17, na miestach s dlhšie trvajúcou hmlou alebo nízkou oblačnosťou len okolo 8 stupňov. Na juhu pri slnečnom počasí bude mimoriadne teplo - maximálna teplota sa v tejto časti územia bude pohybovať okolo 20 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.59 a zapadne o 16.13 hod.

Amsterdamprehánky9
Atényjasno22
Belehradoblačno17
Berlíndážď12
Bratislavapolooblačno18
Bruseldážď9
Budapešťpolooblačno14
Bukurešťjasno12
Frankfurtdážď11
Helsinkidážď5
Istanbuljasno18
Kodaňdážď9
Kyjevzamračené5
Lisabonprehánky15
Londýnoblačno8
Madridprehánky10
Milánoprehánky15
Moskvazamračené0
Oslodážď6
Paríždážď9
Prahazamračené12
Rímbúrky22
Sofiahmlisto9
Štokholmdážď7
Varšavazamračené8
Viedeňpolooblačno18
Záhrebpolooblačno20
Ženevazamračené14

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 9. 11. 2000: Bratislava 99, 51, Sliač 97,65, Košice 98,65, Poprad 93,06, za 10. 11. 2000: Bratislava 100,37, Sliač 98,21, Košice 99,16, Poprad 93,61, za 11. 11. 2000: Bratislava 101,00, Sliač 98,94, Košice 99,90, Poprad 94,18.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.