Hospodársky denník
USD49,239 Sk
EUR42,69 Sk
CHF28,017 Sk
CZK1,23 Sk
  Pondelok  13.Novembra 2000

České pivo už nie je lepšie

Horden sa snaží dodržiavať pôvodné postupy

Často sa výrobcovia piva stretávajú u podnikateľov a prevádzkovateľov reštaurácií a pohostinstiev s tým, že ich prvá otázka pri obchodnom rokovaní je, „čo mi ponúkate?“. „Ak mu povieme, že dobrú kvalitu za rozumnú cenu, to je málo, lebo u neho boli iní, a tí ponúkajú viac. Dnes je bežným štandardom, že prevádzkovateľovi musí výrobca piva dať aj výčapné zariadenie. Buď bezplatne, alebo za minimálnu cenu. Je to však investícia, ktorá sa pohybuje od 30- do 100-tisíc korún. Musíte dávať aj spotrebný materiál, ako sú poháre, podpivníky, tričká pre čašníkov, obrusy“. Takto dokumentuje situáciu v tomto odvetví riaditeľ trnavského pivovaru Horden Ing. Miroslav Záluszký.

Na Slovensku je takýto postup bežnou praxou. Na otázku, či to robí aj on, odpovedal jednoznačne a bez váhania kladne. „To, čo robíme, však treba vyselektovať. Robíme to, že ak sa snažíme získať nového partnera, prídeme s podmienkami, ktoré sme schopní garantovať. Dnes sa však nečestná konkurencia začína prejavovať v tom, aspoň hostinskí to tvrdia, že chodia k nim veľké firmy, aj nadnárodné pivovarnícke spoločnosti a ponúkajú

hotové peniaze,

ak k nim prejdú, alebo odklady splátok či pivo na tzv. ochutnávku. Na ochutnávku a propagáciu však stačia dva-tri sudy, a nie sto sudov. Ak niekto dostane ťbonusŤ sto sudov ako štartovné, tak to je neprimeraná cena. Pre hostinského sú to peniaze do vrecka.”

M. Záluszký nevidí rozdiel v kvalite českého a slovenského piva. Každý pivovar je iný a nemožno zovšeobecňovať. To, že české pivo je lepšie, je „vžitý úzus, stereotyp“. Česi majú v tom veľkú tradíciu, „ale úprimne povedané, dnes tam nie je sa na čo chodiť pozerať alebo učiť. Zapadajú do európskeho trhu a veľké pivárske veľmoci im diktujú podmienky. Je to zbytočný slovenský komplex, že naše pivo je horšie. Nie, nie je to tak, pričom za české pivo sa

len pre značku

platí viac”. Horden je malý regionálny pivovar, ktorého maximálna kapacita je asi 300-tisíc hektolitrov ročne, pričom kvalita jeho piva je na úrovni väčšiny slovenských pív. „Aj keď nemáme dostatok financií na reklamu a niekto môže povedať – nie je o vás počuť – to ešte neznamená, že náš produkt nie je dobrý.“ Tento pivovar produkuje svoje výrobky klasickým spôsobom, v tzv. ležiackych tankoch. Základná a jediná surovina je slad. Iní robia pivo v tzv. CK tankoch a do piva

pridávajú cukor

ako potravinu pre kvasinky. Napríklad nemecký zákon o čistote piva, na ktoré sú Nemci takí pyšní, to nedovoľuje. Mnohí to však u nás robia pre zvýšenie rentability. Je to dôsledok tlaku na znižovanie ceny piva. Horden na to pristúpiť nechce, chce variť pravé, pôvodné, plnosladové pivo. Cukor však využívajú aj niektoré české pivovary.

(tu)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.