Hospodársky denník
USD49,239 Sk
EUR42,69 Sk
CHF28,017 Sk
CZK1,23 Sk
  Pondelok  13.Novembra 2000

CHORVÁTSKE MORE JE AJ VAŠE MORE

Pracujúc na tematickej prílohe o Chorvátsku je samozrejmé, že sme najväčšiu pozornosť sústredili na cestovný ruch, pretože, ako je známe, v roku 2000 každý 26. Slovák dovolenkoval v Chorvátsku. Prezerajúc katalógy cestovných kancelárií nás zaujal katalóg CK ARCA TOURS, ktorá sa zaoberá výlučne predajom pobytov na chorvátskom pobreží. Osobitne nás oslovil jeden z článkov katalógu, ktorý citujeme.

„Ak zatúžite po oddychu na chorvátskom Jadrane, pomýšľate na najkrajšiu cestu v prekrásnej prírode, na pláže a v pamäti máte pohľadnicu všetkého modrého... ako najkrajšie nebo, ktoré si pamätáte z Vášho detstva alebo šťastných chvíľ.

Okrem bezkonkurenčných podmienok na oddych, samozrejme, aj prívetivých domácich, ktorým naša reč nie je cudzia, tam nájdete komfort, miesta plné pohody, slnka a histórie a koniec koncov nájdete prostredie a more podľa Vašich snov .

Spomeňte si na detaily... na Istriju, Kvarne, ostrovy, Dalmáciu, Makarsku, Brač, Supetar, Dubrovník, spomeňte si na chvíle z Vašich predošlých dovoleniek, spomeňte si na Korčulu, Cavtat, na mnoho miest, ktoré nemajú síce svoje meno, ale ich obraz zostane navždy vo Vašej pamäti.

Čisté modré more, všetko pekné, čo pre človeka znamená oddych, skutočný, tichý, na úplnej samote alebo aktívny s množstvom športovísk a rušným nočným životom.

Malinovka alebo kávička v malej kaviarni na samom brehu mora. Budete prekvapení dotykom prírody a vôňou mora, krásou nového i starého, súlad krásy: more, príroda a Vy, s pocitom, že tam patríte, že v očiach domácich nie ste len turistom, ale aj priateľom.

V Chorvátsku sa časy menia a budete si istí, že Vás na každom kroku privítajú ako milých a starých kamarátov.“

O rozhovor sme požiadali jedného z majiteľov CK ARCA TOURS Ing. Peteka, ktorý nám veľmi rád poskytol tento rozhovor:

Vo vysokokvalitne a profesionálne spracovanom katalógu „vyčnieva“ uvedený článok, ktorý je skôr citový....

- Aj napriek profesionálnej práci musíme mať stále na mysli, že dovolenka sa skladá z oddychu tela i duše a že veľa Slovákov a, samozrejme, aj Sloveniek viaže teplo okolo srdca len pri samej spomienke na dovolenku na Jadrane

Na Slovensku visí vo vzduchu otázka, že návratom hostí z EÚ do Chorvátska sa ceny v Chorvátsku zvýšia a že hotelieri poskytnú menej kapacít pre slovenský trh CR. Je to pravda?

- Odpoveď na túto otázku treba rozdeliť na dva segmenty. Otázka cien hotelov prípadne ubytovania na súkromí a druhou je otázka ostatných cien v Chorvátsku (reštaurácie, potraviny, benzín a pod. služby).

Chorváti sa snažia ceny svojich služieb štandardizovať podľa ponuky ostatných stredomorských štátov (Španielsko, Taliansko, Grécko...). Určite príde k nejakým posunom, no podľa môjho názoru skôr určité zvyšovanie cien bude znamenať i zvyšovanie kvality služieb, no v každom prípade to nebude znamenať všeobecné zvyšovanie cien za rovnaké služby, aké boli doteraz poskytované. Dôležité je pripomenúť, že Chorváti sa snažia postupnými krokmi uhnúť „lacnému turizmu” . Podľa mojich skúseností rovnaký trend je aj na slovenskom trhu . Menej a menej klientov hľadá príliš lacné služby, pretože vie, že sú často spojené s nekvalitou a neistotou. Čo sa týka ostatných cien služieb v Chorvátsku, nerozlišujú sa ceny poskytovaných služieb hosťom z EÚ alebo slovenských a domácich hostí. Ceny sú počas celého roka rovnaké. Trend chorvátskej vlády je v oblasti cenovej politiky (dane, clo a pod.) podobný politike cien na Slovensku a za posledné 2 - 3 roky sa cenový rozdiel stále zmenšuje. No musíte počítať aj s tým, že na rovnakom mieste sa napr. pivo alebo večera dá nakúpiť za ceny podobným na Slovensku, ale aj za ceny viacnásobne vyššie (samozrejme, v prepychových reštauráciách), no to už hostia majú možnosť voľby...

Ešte jedna otázka viazaná na trend v chorvátskom turizme. Koľko je pravdy na tom, že návratom klientov z EÚ chorvátski hotelieri neradi poskytujú kapacity slovenským cestovným kanceláriám?

- Odpoveď na otázku je veľmi komplexná a určite nie je jednoduchá a jednoznačná...

Prvým a veľmi dôležitým faktom je, že v Chorvátsku - podľa našich informácií, neexistuje žiadny seriózny hotel, ktorý by preferoval určitú skupinu klientov, napr. klientov z EÚ.

Každý hosť si rovnaké služby rovnako zaplatí, a to, že napr. hosť z Nemecka má väčší príjem ako hosť zo Slovenska ešte neznamená, že je pripravený minúť viac peňazí na dovolenke. Sú, samozrejme, aj výnimky, ale chorvátska turistická politika sa určite nestavia na výnimkách.

Druhým momentom sú možnosti samotných cestovných kancelárií zo Slovenska a z EÚ.

Chorvátski hotelieri sa snažia predĺžiť sezónu z terajších 100 na 140 - 150 dní, a tu je už rozdiel medzi CK na Slovensku a CK z EÚ (samozrejme, z určitých štátov z EÚ). CK z EÚ dokážu sledovať trend predĺženia letnej sezóny bez problémov – zájazdy predávajú skupinám dôchodcov, študentov a pod., pokiaľ pre slovenské CK to predstavuje neriešiteľný problém, pretože Slováci dovolenkujú tradične v rámci 60 max. 90 letných dní.

Ďalší problém je v tom, že každá CK zo Slovenska, ktorá sa rozhodla predávať Chorvátsko, sa snažila robiť priamo a na „svoju ruku” s partnermi z Chorvátska a, samozrejme, s čo najmenším rizikom. Znamenalo to spôsob spolupráce, t. j. používanie zmlúv, ktoré sú nezáväzné pre obe strany, a ak im partner z Chorvátska potom zašle stop predaja na základe tých zmlúv, ospravedlňujú sa tým, že chorvátski partneri s nimi nemajú záujem spolupracovať. Neuvádzajú, že pristúpili už na začiatku spolupráce na takú možnosť.

Seriózne cestovné kancelárie, ktoré uzavrú iný druh zmluvy o spolupráci, doteraz s chorvátskymi partnermi nemali problémy, aspoň podľa našich informácií.

Novým zákonom o cestovnom ruchu na Slovensku príde určite k značnej redukcii organizátorov zájazdov a väčšina CK bude prinútená predávať zájazdy do Chorvátska, ktoré budú organizovať väčšie CK - prostredníctvom touroperátorov.

Čo vaša cestovná kancelária?

- Domnievame sa, že by sme nemali mať uvedené problémy ani s partnermi v Chorvátsku a, samozrejme, ani so zákazníkmi na Slovensku . Predpokladáme, že trend zvyšovania predaja bude pokračovať a že sezónu 2001 dotiahneme do konca bez výrazných problémov. Skôr sa chcem venovať budúcej sezóne v roku 2002. Rozširovanie ponúk a kapacít už máme dohodnuté s našimi chorvátskymi partnermi. Takže naše tradičné strediská, ako sú Rabac (Istrija), Senj , Kaštelanská riviera, ostrov Brač (Supetar, Bol) so zvýšenou kapacitou zostávajú i naďalej v ponuke. A určite pribudnú aj nové strediská, o ktoré je tradicionálne veľký záujem na slovenskom trhu – Krk, Makarska a pod.

Dúfame, že sa tiež dokážeme dohodnúť s ostatnými touroperátormi, ktorí predávajú Chorvátsko, aby sme zorganizovali aj letecké zájazdy, o ktoré je podľa našich informácií značný záujem. V tom prípade by sme určite pridali aj Dubrovnícku riviéru, kde máme dobrú spoluprácu s chorvátskymi partnermi.

Čo sa týka slovenského trhu, naša politika má 3 smery - rozširovať sieť predajní pre konečného spotrebiteľa, čo znamená, že naši klienti nás nájdu v našich starých pobočkách v Trnave ( 2 pobočky na pešej zóne), v Bratislave (Staré Mesto) a určite pribudne minimálne 1 pobočka v Bratislave a v Nitre. Pre partnerské CK pripravujeme nový, kvalitnejší rezervačný systém, kde budú mať v každom momente prehľad o našich voľných kapacitách rovnako, ako aj naše pobočky.

Čo sa týka ponúk školských zájazdov, po trojročnej skúsenosti v organizácii si trúfame povedať, že budúcu sezónu sa počet školských zájazdov zdvojnásobí.

Na záver sa chcem trochu pochváliť, že už v tomto momente máme veľa objednávok z Chorvátska na Slovensko počas zimnej sezóny – Vysoké tatry, Demänovka, Orava...

Otázka na telo, ste Chorvát , ako sa boríte s problémom dôvery? Je známe, že na Slovensku bolo viacero problémov z cudzincami, ktorí predávali zájazdy vo svojich krajinách...

- Sme slovenská firma, ktorá určite nestojí na tom, že jeden z majiteľov je Chorvát. Skôr to považujem za určitú výhodu, prináša to pestrosť filozofie, ponuky na trhu a istotu spolupráce s chorvátskymi partnermi.

Kontakt:

Trnava, Hlavná 13

tel./fax: ++421-(0)33-5511857

Trnava, Hlavná 26

tel.: ++421-(0)33-5343723

fax: ++421-(0)33-5343722

Trnava, Starohajská 2

Bratislava, Laurinská 18

tel./fax: ++421-(0)2-54413662

E-mail: arca@arcatours.sk

arca@tt.sknet.sk

www.arcatours.sk

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.