Hospodársky denník
USD49,239 Sk
EUR42,69 Sk
CHF28,017 Sk
CZK1,23 Sk
  Pondelok  13.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Technické zabezpečenie letových prevádzkových služieb

Letové prevádzkové služby sú komplexné medzinárodné opatrenia zamerané na zabezpečenie bezpečnosti letovej prevádzky. Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS SR), štátny podnik, sú poverené vykonávať tieto služby vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky.

Hlavnými cieľmi poskytovania letových prevádzkových služieb je udržiavať rýchly a usporiadaný tok letovej prevádzky, poskytovať letové informácie pre bezpečný a efektívny tok letovej prevádzky, zabraňovať zrážkam lietadiel vo vzduchu i na zemi a vyrozumievať zodpovedné orgány o lietadlách, po ktorých sa má pátrať alebo ktorým sa má poskytnúť záchranná služba a pomáhať im. Dnes nie je možné vykonávať tieto služby bez vysokokvalitného technického zabezpečenia na požadovanej úrovni, to znamená s vysokou presnosťou, pohotovosťou, so spoľahlivosťou a prakticky 24 hodín denne po celý rok. Vysoká zodpovednosť a dosah na bezpečnosť, pravidelnosť a hospodárnosť letov sú príčinou, že na zariadenia patriace do tejto skupiny sú kladené mimoriadne vysoké nároky.

V roku 2001 organizačné útvary poskytujúce služby technického zabezpečenia letových prevádzkových služieb, ako neoddeliteľná súčasť LPS SR, úspešne absolvovali certifikačný audit systému manažérstva kvality certifikačnou autoritou Det Norske Veritas. Certifikát zhody s požiadavkami normy STN EN ISO 9001 bol slávnostne odovzdaný v januári 2002. V súčasnosti sa ustavične zlepšuje vybudovaný systém. Týmto sa LPS SR zaraďuje v aplikovaní prístupu k prevádzkovaniu technických systémov medzi popredných poskytovateľov letových prevádzkových služieb v Európe.

Aplikácia systémov oznamovacej techniky, dátových komunikácií, systémov spracovania radarových informácií, letových údajov a navigačných systémov vytvára optimálne podmienky na poskytovanie kvalitných prevádzkových služieb v rozsiahlom procese riadenia letovej prevádzky a správy vzdušného priestoru.

Vzhľadom na skutočnosť, že Slovenská republika je signatárom Konvencie Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO) a v roku 1997 pristúpila aj k Dohode EUROCONTROL, upravujúcej oblasť bezpečnosti leteckej dopravy, všetky technické systémy sú nainštalované, nastavované a prevádzkované v súlade s normami a odporúčaniami týchto medzinárodných organizácií. V rámci projektu európskej harmonizácie poskytovania letových prevádzkových služieb (EATMP), vedeného organizáciou EUROCONTROL, LPS SR plní stanovené ciele v požadovanom rozsahu.

Technické systémy zabezpečujúce poskytovanie letových prevádzkových služieb sa delia do štyroch skupín:

Navigačné systémy a zariadenia poskytujú polohovú informáciu bezprostredne pre posádku lietadiel. Skupina navigačných zariadení je pravdepodobne najrozmanitejšia a má za sebou relatívne dlhý historický vývoj.

Radarové systémy zabezpečujú zdroje informácií o vzdušnej situácii pre spracovanie v ďalších systémoch.

Komunikačné systémy zabezpečujú hlasové spojenie s posádkami lietadiel, ale aj jednotlivými stanovišťami letových prevádzkových služieb, a to tak na Slovensku, ako aj v susedných štátoch. V súčasnosti je to aj stále silnejúca a perspektívna skupina zariadení a systémov, zabezpečujúcich príslušné dátové prenosy.

Systémy spracovania radarových a letových dát poskytujú riadiacim letovej prevádzky vizuálnu informáciu o vzdušnej situácii so všetkými príslušnými informáciami o letoch, ako sú poloha, výška a rýchlosť jednotlivých cieľov, ich letové plány s trajektóriami a časovým harmonogramom, ale aj rôzne pomocné funkcie, ktoré umožňujú presnejšie riešiť konkrétne prevádzkové situácie. V októbri 1999 LPS SR uviedol do riadnej prevádzky jeden z najmodernejších systémov v Európe na poskytovanie letových prevádzkových služieb. Systém EUROCAT E2000 vyrobila francúzska firma Thomson - Airsys podľa špecifikácií definovaných odborníkmi LPS SR.

Úvodným projektom Európskej únie v civilnom letectve je v súčasnosti program Single European Sky (SES). Úlohou tohto programu, ktorý je v druhom čítaní Európskeho parlamentu, je zefektívnenie a sprehľadnenie nákladov v oblasti poskytovania letových prevádzkových služieb. Letové prevádzkové služby sú v súčasnosti v Európe obmedzované národnými hranicami a záujmami a nie sú schopné konkurencie v trhovom prostredí, pretože tieto služby sú svojou povahou monopolom. Súčasne dochádza k subvencovaniu najmä z príjmov za poskytovanie traťových (en-route) letových prevádzkových služieb iných činností, najmä služieb približovacích a letiskových. V prípade schválenia programu SES v Európskom parlamente sa legislatívne kroky stanú zákonne záväznými pre príslušné štáty. Poskytovatelia letových prevádzkových služieb budú musieť byť certifikovaní a budú musieť spĺňať jednotné kritériá. Ich účtovné systémy budú musieť byť dostatočne transparentné, aby bolo možné preukázať väzbu nákladov viažucich sa na konkrétny druh poskytovaných služieb v záujme predchádzania neopodstatneného subvencovania iných činností.

Vzhľadom na vysokú odbornosť a skúsenosti v oblasti prevádzky komunikačných systémov v LPS SR odborníci LPS SR dostali dôveru zabezpečovať vedenie projektu komunikačných systémov pre medzinárodný program CEATS. Program CEATS ako úvodný projekt programu Single Sky for Europe (SES) je ústredným projektom EÚ a je mu priradená aj príslušná dôležitosť. Dohodu CEATS podpísalo osem štátov: Bosna a Hercegovina, Česko, Chorvátsko, Maďarsko, Rakúsko, Slovensko, Slovinsko a Taliansko. Dohoda deleguje exkluzívne v prospech EUROCONTROL-u poskytovanie letových prevádzkových služieb nad územím Slovenska nad letovou hladinou 285 (asi 9 km). Štáty dohody sa dohodli na vybudovaní strediska riadenia vo Viedni.

V kontexte programu CEATS podnik začal už v roku 1999 podnikať kroky, ktoré mali zapojiť LPS SR do procesu budovania podporných stredísk pre stredisko vo Viedni. Výsledkom aktivít je zámer vyjadrený v strategickom pláne programu CEATS umiestniť v Bratislave testovacie a vývojové stredisko systémov zabezpečujúcich prevádzku nadnárodného strediska vo Viedni.

Počasie

Dnes bude polojasno až oblačno a ojedinele slabé zrážky. Ráno a predpoludním početné hmly alebo nízka oblačnosť, ktorá sa lokálne udrží po celý deň. Najvyššia denná teplota 10 až 15, pri celodennej hmle okolo 7, na juhozápade pri slnečnom počasí okolo 17 a na horách vo výške 1500 m okolo 7 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade 8 až 12 m/s, na horách 15 až 20 m/s.V utorok a stredu bude prevažne polojasno, v nižších polohách miestami zamračené nízkou oblačnosťou a hmlisto. Najnižšia nočná teplota 6 až 2, na juhu okolo 8 stupňov. Najvyššia denná teplota 12 až 17, na miestach s dlhšie trvajúcou hmlou alebo nízkou oblačnosťou len okolo 8 stupňov. Na juhu pri slnečnom počasí bude mimoriadne teplo - maximálna teplota sa v tejto časti územia bude pohybovať okolo 20 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.59 a zapadne o 16.13 hod.

Amsterdamprehánky9
Atényjasno22
Belehradoblačno17
Berlíndážď12
Bratislavapolooblačno18
Bruseldážď9
Budapešťpolooblačno14
Bukurešťjasno12
Frankfurtdážď11
Helsinkidážď5
Istanbuljasno18
Kodaňdážď9
Kyjevzamračené5
Lisabonprehánky15
Londýnoblačno8
Madridprehánky10
Milánoprehánky15
Moskvazamračené0
Oslodážď6
Paríždážď9
Prahazamračené12
Rímbúrky22
Sofiahmlisto9
Štokholmdážď7
Varšavazamračené8
Viedeňpolooblačno18
Záhrebpolooblačno20
Ženevazamračené14

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 9. 11. 2000: Bratislava 99, 51, Sliač 97,65, Košice 98,65, Poprad 93,06, za 10. 11. 2000: Bratislava 100,37, Sliač 98,21, Košice 99,16, Poprad 93,61, za 11. 11. 2000: Bratislava 101,00, Sliač 98,94, Košice 99,90, Poprad 94,18.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.