Hospodársky denník
USD49,331 Sk
EUR42,565 Sk
CHF27,931 Sk
CZK1,225 Sk
  Utorok  14.Novembra 2000

Právo výberu a šanca prežiť

Komentuje Zuzana Krútka

Podľa odhadu renomovanej agentúry (SUSR/GfK Slovakia 2000) pripadá na 1 obyvateľa SR predajná plocha asi 0,3 až 0,4 m2, v Bratislave asi 0,5 až 0,6 m2. Česká republika je už na úrovni krajín EÚ s 1 m2 /1 obyv. (Český štatistický úrad, Census 1999). Pravda, aj v Európskej únii sú rozdiely, v mestách sa tento údaj zvyšuje na 1,3 až 1,8 m2 a v niektorých „superobchodných“ lokalitách pripadá na obyvateľa až 2,5m2 predajnej plochy. Z čísel vyplýva, že občan EÚ, ale aj ČR má k dispozícii podstatne väčší výber tovaru. Kúpyschopnosť v SR síce značne zaostáva za svetom západne od našich hraníc, ale trend je nezadržateľný. Obchodné reťazce vstupujú na náš trh a ak si vyberú niektorú lokalitu na svoje pôsobenie, môžeme si byť istí, že ide o miesto, kde je vyššia než priemerná kúpyschopnosť.

Zmena, ktorú prinášajú, nespočíva ani tak v zmene sortimentu ako v ponuke na zmenu nákupných návykov. Umožňujú spojiť nákup potravín s nákupom odevov, obuvi a ďalšieho priemyselného tovaru. Z veľkého nákupu sa stane obrovský nákup, ale ak máte doma dostatočne veľkú chladničku a mrazničku, aj raz za týždeň je naň možno pričasto. Otváracie hodiny sa rozširujú na nepretržito, takže môžete nakupovať aj o polnoci.

Nie náhodou sa malí obchodníci cítia práve takýmito rozšírenými službami ohrození. Veď napríklad vo Veľkej Británii dve tretiny trhu s potravinami ovládajú štyria giganti, pričom za posledných desať rokov zmizlo z tamojších miest asi 50-tisíc predajní a vidiecke obchody sú na pokraji zániku. Ťažko môžu reťazcom konkurovať najmä predajne s príbuzným širokým sortimentom, ktoré sídlia v prenajatých priestoroch a draho za ne platia. V tomto ohľade majú isto lepšie vyhliadky malé dedinské predajne, často umiestnené v rodinných domoch, ktorých majiteľ je k dispozícii tiež takmer stále a susedia nemusia za nákupom ďaleko cestovať. Svoju úlohu bude isto zohrávať aj cena benzínu - nie každému sa oplatí vybrať sa na nákupy autom. Lenže pre hypermarkety je typické, že z nákupného vozíka nakladáte tovar rovno do kufra auta.

Ak si však malí obchodníci uvedomia limity konkurencie a nájdu si svoju vlastnú cestu, svoju špecialitu, či už v sortimente, v službách alebo v dostupnosti, majú šancu prežiť. Celkom isto to pre nich nebude ľahké. Lenže, aj slovenský zákazník má mať právo výberu. A k tomu smeruje prerod našej obchodnej siete.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.