|
|||||||||||||||||
Utorok 14.Novembra 2000 |
Šanca pre ŽSRTransformácia je realitou Presne pred štyrmi týždňami schválila vláda projekt transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR. Napriek nesúhlasu odborárov vedenie generálneho riaditeľstva ŽSR transformáciu naďalej pripravuje. Najnovší termín, dokedy sa majú skončiť všetky práce spojené s novou organizáciou, je koniec prvého polroka 2001. Dovtedy treba veľa zmeniť aj mimo samých ŽSR. Aktuálna je napríklad legislatíva. Generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed vidí potrebu novelizovať viaceré existujúce a navrhnúť niektoré úplne nové zákony. Okrem iného parlament musí napríklad novelizovať predovšetkým zákon o dráhach, aby sme spresnili doteraz pomerne vágne formulácie v oblasti liberalizácie prístupu na dopravnú cestu. Je potrebné upraviť aj vzťah - štát a konkrétny vykonávateľ dopravy nákladnej a osobnej. Pri liberalizácii nášho dopravného trhu to musíme presnejšie formulovať, najmä pre potreby zahraničných dopravných spoločností. Aby napríklad vznikla pripravovaná Železničná spoločnosť, štátna a. s. , potrebujeme tiež nové zákony, ktoré jej vznik vôbec umožnia. Treba jasne formulovať aj povinnosť štátu uhrádzať dopravu vo verejnom záujme. Musia sa vytvoriť legislatívne predpoklady na to, aby štát nemohol kľučkovať a musel zaplatiť za svoju objednávku dopravy vo verejnom záujme. Napríklad okrem iného žiadame, aby si štát vyrovnal dlžoby z rokov 1994 - 1997 vo výške približne 15 mld. Sk. Štát totiž platby za dopravu vo verejnom záujme v tých rokoch platil iba zálohovo a konečné vyrovnanie sa zatiaľ neuskutočnilo. Naša predstava je taká, že by štát mohol aspoň časť tohto dlhu zaplatiť v nasledujúcich piatich rokoch. V tejto súvislosti pozitívne hodnotím fakt, že sa nám podarilo v poslednom období zastaviť nepriaznivý vývoj finančnej situácie ŽSR. Jozef Kunik |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |