|
|||||||||||||||||
Streda 15.Novembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úloha budúcnosti: Byť modelom i vzoromSúčasťou globálneho myslenia, ktoré sa ustavične pohráva s myšlienkou expandovať v podnikaní bez ohľadu na geografické či politické hranice, musí byť aj pochopenie kultúrnej pestrosti a odlišnosti. Aj v našich pomeroch sa už objavuje potreba zladiť tímy pracovníkov pochádzajúcich z rôznych krajín a občas i odlišných kultúr. Nejde pritom len o pracovný čas, stravovacie návyky či oblečenie, ale o podstatné, bytostné odlišnosti v spôsobe myslenia, rešpekte k autoritám či postoji k neistote a neurčitosti. Rovnako dôležitá je pozornosť venovaná kultúrnym odlišnostiam v krajinách a spoločnostiach, do ktorých firma hodlá preniknúť. Často kľúčový význam pre úspech má aj dobré poznanie odlišných zvyklostí u jednotlivých zákazníkov mierou záväznosti sľubu a daného slova začínajúc a napríklad spôsobom písania dátumu končiac. Vedúci pracovníci si musia uvedomiť, že vo virtuálnej firme sa bude väčšina zamestnancov usilovať otlačiť do činnosti a výsledného produktu nejakú vlastnú stopu namiesto jednoduchého mechanického plnenia pokynov. Riaditeľ bude nútený viac koordinovať prácu jednotlivcov, ktorí sa cítia ako libero, a nebude môcť jednoducho stavať na pocite príslušnosti k firme, ktorý by zákonite znamenal automatickú disciplínu a poslušnosť. Stratégia ďalšieho rozvoja nebude vytesaná do kameňa rukou generálneho riaditeľa a vrcholového manažmentu. Naopak, bude ju značne ovplyvňovať stredná úroveň riadenia, ďalší vývoj technológií a pružné zhromažďovanie informácií z tých miest firmy, ktoré prichádzajú do priameho kontaktu so zákazníkom. Vo vzťahu k zákazníkovi bude musieť šéf podniku stáť v prvom rade, aby demonštroval, že jeho firma je skutočne orientovaná na zákazníkov. Okrem práce s podriadenými a komunikácie so zákazníkmi musí predstaviteľ podniku udržiavať pružné kontakty s hlavnými akcionármi (vlastníkmi), aby dokázal prejsť úzkou a nie vždy viditeľnou cestou medzi okamžitou a dlhodobou cenou akcií, medzi trvalým znižovaním nákladov a dlhodobým rastom podielu na trhu. V neposlednom rade sa očakáva, že vrcholový manažment bude trvalo a uspokojivo plniť úlohu vzoru pre ostatných zamestnancov. Elektronický obchod poháňa vpred technický pokrok a vedúci pracovníci musia technológiám rozumieť a svoje znalosti stále rozvíjať, aby mohli naďalej riadiť a usmerňovať svoje podniky. Tieto technológie zároveň sprehľadnia a priblížia počínanie vedúcich ostatným zamestnancom. To bude klásť zvýšené nároky na ich pracovnú i mravnú integritu, pretože budú musieť preukazovať, že sú sami dlhodobo oddaní hodnotám, ktoré vyhlasujú za súčasť firemnej kultúry. Možno, že práve táto úloha byť modelom a vzorom bude hlavným kameňom úrazu pre potenciálnych záujemcov o post šéfa vedúceho svoj podnik do e-budúcnosti. Erik Hevesi Andersen Consulting |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |