Hospodársky denník
USD49,564 Sk
EUR42,647 Sk
CHF28,038 Sk
CZK1,229 Sk
  Streda  15.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Uspejú odborári, manažment?

Zložitá je cesta k zladeniu podoby budúcnosti železníc

Pred mesiacom vláda premiéra M. Dzurindu schválila projekt transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR. Materiál je to veľmi potrebný, pretože slovenskí železničiari sa s bremenom takmer 40-miliardovej zadlženosti potácajú na konci svojich finančných síl. Vedenie generálneho riaditeľstva, ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií a vláda SR sú preto plne za splnenie transformačného projektu. Za odloženie projektu sú odborári železníc. Realizáciu projektu navrhujú odložiť z viacerých dôvodov. O niektorých sme v uplynulých dňoch diskutovali s podpredsedom Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Mgr. Petrom Rozložníkom a generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ing. Andrejom Egyedom.

P. Rozložník (OZŽ) - Podľa našich analýz, ŽSR ako významný štátny podnik, nie sú v súčasnosti pripravené na takú závažnú transformáciu, akú v súčasnosti pripravuje vedenie generálneho riaditeľstva.

A. Egyed (ŽSR) - Samozrejme, že nie sme ešte úplne pripravení, pretože transformácia ŽSR je zložitý proces. Veľa rôznych vecí sa uskutoční v určitom časovom priestore a dnes sa nedá povedať, či to bude všetko presne takto alebo inak. Za pochodu ujasňujeme veci a neraz sme aj

na pochybách,

avšak pochybnosti vládli doteraz v každej transformujúcej sa krajine. To sa nedá nalinkovať a povedať, takto išli v Maďarsku, poďme tak aj my. Pred sebou mám zoznam tzv. pilotných projektov, ktorý prešiel už určitým schvaľovaním. Sú to stovky najrozličnejších úloh a my veríme, že do termínu transformácie, do polovice budúceho roka to zvládneme. Potom môžeme povedať, áno, sme pripravení. Odborári majú dnes zdanlivo pravdu, ale celá transformácia je proces, ktorý svoje ovocie vydá až na záver.

P. Rozložník - Štátna firma ŽSR sa má rozdeliť na dve spoločnosti. Podľa nás jedna bude mať šancu na prežitie a na druhú sa iba prepíšu dlhy a bude živoriť.

A. Egyed - Podľa môjho názoru to bude skutočne veľká zmena pre obe spoločnosti. Neraz však nevieme slobodne rozmýšľať a konať. Preto vidíme potrebu mimoriadnej zmeny práve v názoroch na marketing, čo bude musieť spoločnosť presadiť, aby bola schopná žiť, aby neživorila. Avšak aj štát si musí uvedomiť, že je vlastníkom železničnej dopravnej cesty a koľko do nej dá, tak bude aj vyzerať. Napríklad na výstavbu autostrád dávame miliardy a miliardy, ale ak vravíme, že treba dať miliardy aj na obnovu železničnej dopravnej cesty, všetci sú zrazu v parlamente chorí a nachádzajú kvantum dôvodov, prečo to nejde. Neuvedomujú si, že ak nám má

železnica slúžiť,

musí sa do nej aj investovať. Treba urobiť jasný rez a ísť cestou, na ktorú sa vydali v Európe. Aj železnica bude ako cesta. Štát ju bude budovať, spravovať a po nej budú chodiť tí, ktorí si na to trúfajú a splnia finančné podmienky na získanie štátnej licencie. Naším cieľom je teda vytvoriť tieto podmienky, aby obe železničné spoločnosti boli životaschopné a

P. Rozložník - Výhrady máme aj k plánovanému znižovaniu zamestnanosti v ŽSR. Vraví sa o odchode až 12-tisíc zamestnancov. My, odborári, musíme sledovať, aby aj znižovanie počtu zamestnancov malo určitú sociálnu úroveň.

A. Egyed - To je aj naším cieľom a sami sme odborárom navrhli, že vytvoríme podmienky, aby proces znižovania súčasnej prezamestnanosti mal aj sociálne dimenzie. Neviem, koľko budeme v tom či onom roku znižovať počty. To záleží od toho, koľko budeme mať práce. Avšak určitý počet pracovníkov bude musieť v priebehu budúcich 3-5 rokoch odísť. Vybavili sme však 30 mil. EUR ako pôžičku, aby sme mohli uvoľneným pracovníkom vyplatiť odstupné podľa určitých kritérií, ktoré môže dosiahnuť aj vyše 200-tisíc Sk. Takže racionálny sociálny pohľad na znižovanie nadmernej zamestnanosti je záväzkom aj pre nás.

Jozef Kunik

počasie

n Dnes bude polojasno až oblačno, ojedinele slabé zrážky. Naďalej veľmi teplo. Najvyššia denná teplota 12 až 16, na juhozápade okolo 18, na horách vo výške 1500 m na poludnie 10 stupňov. Južný vietor 3 až 7 m/s. Vo štvrtok a v piatok bude prevažne veľká oblačnosť a na viacerých miestach občasný dážď. Hmlisto. V noci na piatok a v piatok predpoludním v západnej časti krajiny prechodne zmenšená oblačnosť. Najnižšia nočná teplota 7 až 3, na juhozápade okolo 9, najvyššia denná teplota 10 až 14, na juhu pri zmenšenej oblačnosti aj teplejšie. n Slnko vyjde zajtra o 7.02 a zapadne o 16.11 hod.

Amsterdampolooblačno8
Atényjasno22
Belehradpolooblačno20
Berlínoblačno7
Bratislavaoblačno18
Bruseloblačno8
Budapešťoblačno19
Bukurešťoblačno15
Frankfurtoblačno8
Helsinkioblačno5
Istanbuljasno18
Kodaňoblačno5
Kyjevoblačno11
Lisabonpolojasno13
Londýnpolooblačno9
Madridpolojasno11
Milánodážď12
Moskvazamračené4
Oslo oblačno3
Parížoblačno12
Prahaoblačno11
Rímprehánky18
Sofiapolooblačno14
Štokholmprehánky4
Varšavaprehánky11
Viedeňoblačno13
Záhreboblačno17
Ženevaoblačno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.