Hospodársky denník
USD49,764 Sk
EUR42,785 Sk
CHF28,117 Sk
CZK1,234 Sk
  Štvrtok  16.Novembra 2000

Parametre pre tunely

Odborníci: Žiadne dvojprúdové cesty

Viedeň (TASR) - Sobotné tragické udalosti v Kaprune viedli k začiatku rozsiahlej diskusie o dopravných tuneloch. Špecializovaná spoločnosť Taiwan High Speed Rail Corporation si včera zobrala pod drobnohľad projekty niektorých európskych železničných tunelov a bezpečnostné opatrenia v nich podrobila tvrdej kritike. Podľa predstaviteľov spoločnosti si žiada stúpajúci počet tragédií v tuneloch výraznú zmenu myslenia a prístupu k týmto stavbám. Dlhé dopravné tunely sa v budúcnosti nebudú môcť budovať ako cesty s dvojsmernou premávkou, každá takáto stavba sa bude musieť skladať z dvoch jednosmerných častí, znie základná požiadavka taiwanských odborníkov.

Medzi oboma tunelmi bude nevyhnutné približne každých 300 metrov budovať priečne spojenia s dverami, ktoré by slúžili ako núdzový východ v prípade katastrofy v jednej časti tunela. V prípade veľmi dlhých tunelov možno uvažovať s dodatočným vybudovaním bezpečnostnej pretlakovej šachty.

Taiwančania si preštudovali projekty najväčších tunelových stavieb v Európe a väčšinu z nich podrobili ostrej kritike. Dopravnému tunelu vo Viedni vytkli napríklad dvojsmernosť premávky a navrhli vybudovať priečne spojenia v 300-metrových odstupoch. Dodatočným problémom zostávajú vertikálne šachty, pretože spôsobujú tzv. komínový efekt, ktorý môže za určitých okolností útek znemožniť.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.