Hospodársky denník
USD49,764 Sk
EUR42,785 Sk
CHF28,117 Sk
CZK1,234 Sk
  Štvrtok  16.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Všetky cesty vedú k účtu

Integrácia služieb - hlavnou výhodou bankového systému Unisys

VÚB spustila začiatkom novembra jednotlivé súčasti projektu Elektronické distribučné cesty vďaka spolupráci s firmou UNISYS ako dodávateľa tohto uceleného softvéru. Na podrobnosti sme sa opýtali šéfa UNISYS pre Slovensko Petra Císara.

Akým klientom je tento nový projekt určený a aké jednotlivé služby zahŕňa?

- Keďže Všeobecná úverová banka oslovuje celý segment trhu - od obyvateľstva cez podnikateľov, je aj projekt určený pre oba spomínané segmenty trhu. Vytvorili sme tri nové kanály komunikácie banky s klientmi - Call centrum, GSM banking a internet. Tzv. Call centrum, telefónne centrum, ktoré je v Banskej Bystrici, umožňuje banke využiť „zelené číslo“ 0820, vďaka ktorému zákazník komunikuje s bankou prostredníctvom živého operátora, má možnosť získať marketingové informácie či stav účtu, zabezpečenie prevodu z účtu a pod. Zároveň má možnosť získať informácie aj bez toho, aby kontaktoval operátora, a to na základe bezpečnostných pravidiel kódov.

Dajú sa tieto informácie získať z akejkoľvek pevnej linky?

- Klient na to potrebuje telefón s tónovou voľbou, v opačnom prípade je automaticky presmerovaný na živého operátora a tam - opäť po prechode „bezpečnostnej bariéry“, ktorá je nevyhnutná - môže získať informácie o svojom účte, otvoriť si nové účty, realizovať prevody a zaplatiť finančné účty, a v prípade, že už má s bankou otvorený účet, môže otvárať termínované vklady, prevádzať peniaze na iné termínované vklady a vice versa či rušiť tieto vklady. Ide o celý rad základných operácií, ktoré klient robieval len v pobočke. Banka vlastne zvolila zaujímavú stratégiu, keď bezplatne poskytuje tieto služby obyvateľstvu, pričom aj uzavretie zmluvy je pre klienta bez poplatku.

Ide o časovo ohraničenú bezplatnú ponuku?

- Podľa vyjadrenia predstaviteľov banky zatiaľ nejde o časovo limitovanú akciu. Elektronické distribučné cesty realizované prostredníctvom internetu alebo cez telefón totiž niekoľkonásobne znižujú prevádzkové náklady v porovnaní s prevádzkovými nákladmi na pobočku. Banka nezníži ihneď počet pobočiek, ale je možné, že bude postupne ich počet optimalizovať, pretože práve v rámci tretej fázy sa budeme zameriavať na pobočkovú sieť. Tým sa zároveň pre klienta výrazne zlacní prístup k informáciám pri komunikácii so službami banky. Ďalším kanálom komunikácie je GSM banking, ktorý sa realizuje cez SIM toolkit. Posledným kanálom, ktorý teraz otvárame, je internet, kde zatiaľ bude banka poskytovať iba pasívne operácie - teda informácie o účte, nie však aj prevody.

Kedy očakávate, že by sa mohli začať aktívne operácie?

- Druhá fáza bude skončená v marci budúceho roka a vlastne vtedy by sme mali prejsť aj na aktívne operácie na internete. Chcel by som zdôrazniť, že to nie sú jediné cesty, ktorými môže klient s bankou komunikovať, resp. banka s klientom. Internet bude využívaný aj na to, aby sa klient obrátil s otázkou na banku. Môže zvoliť komunikáciu cez Call centrum, aby mu zamestnankyňa informáciu poslala mailom, faxom, resp. klient môže dokonca požiadať o pravidelné zasielanie informácií o kurzoch banky každé ráno na mobilný telefón, fax, e-mail atď. Chceme sa sústrediť aj na existujúci homebanking VÚB a internetbanking a dopracovať do toho operácie, ktoré sú určené pre podnikateľov.

Svetovým trendom sa prispôsobujú aj ďalšie banky. V čom je hlavná výhoda alebo nevýhoda systému UNISYS?

- Zásadná výhoda je v integrácii všetkých služieb. Tu existuje jeden systém a všetky distribučné kanály cezeň prechádzajú. Nech dôjde k akejkoľvek zmene v rámci produktu, zmena sa urobí jediný raz a je okamžite dostupná vo všetkých kanáloch. Banka tak nemá izolované jednotlivé distribučné kanály od dodávateľov, čo, samozrejme, opäť znižuje náklady na prevádzku. Podľa mňa je správnym rozhodnutím aj sústredenie sa na Call centrum, ktoré mala dodnes len Tatra banka. Výsledky zo zahraničia ukazujú, že je to dnes jeden z najúspešnejších produktov a distribučných kanálov.

Nakoľko sú klient a jeho údaje chránené?

- Samozrejme, vždy je pri týchto elektronických kanáloch potrebné klásť dôraz na bezpečnosť. Pokiaľ ide o Call centrum, je štandardným systémom, ktorý používajú zahraničné banky vo svete. Klient skôr, ako vstúpi do systému, musí zodpovedať bezpečnostné otázky, ktoré sú selektované. Ani operátor však set otázok nevie, čím nehrozí defraudácia zo strany ľudského faktora, resp. je minimalizovaná. Pokiaľ ide o komunikáciu prostredníctvom internetu, banka využíva 128-bitové kódovanie v SSL, ktoré je dnes štandardom, pričom sa bude investovať ďalej do tejto oblasti a je záujem pokračovať v zlepšovaní bezpečnosti tak, aby mohol klient neobmedzene realizovať jednotlivé operácie. Dnes sú ešte stanovené isté obmedzenia na výšku za deň - 50-tisíc prostredníctvom GSM bankingu a 100-tisíc prostredníctvom Call centra. Postupne sa však budú tieto hranice uvoľňovať.

Na Slovensku prebieha privatizácia telekomunikácií a chystá sa privatizácia bankovníctva. Čiže predovšetkým sektorov, v ktorých pôsobíte. Ako môže privatizácia ovplyvniť vašu stratégiu?

- Z nášho hľadiska je to pozitívny proces, vítame privatizáciu. Naším klientom je Slovenská sporiteľňa, VÚB, Globtel. Tešíme sa, že boli sprivatizované Slovenské telekomunikácie práve Deutsche Telekomom, s ktorým máme podpísanú celosvetovú zmluvu. Veríme, že sa otvoria aj ďalšie možnosti, keďže Deutsche Telekom - pokiaľ sú naše informácie správne - má záujem expandovať aj pokiaľ ide o šírku služieb. UNISYS má v tejto oblasti čo ponúknuť a budeme sa určite uchádzať o priazeň týchto novosprivatizovaných, resp. privatizovaných spoločností a myslím si, že budeme úspešní.

Finančníctvo a telekomunikácia však určite nie sú jediné oblasti, ktoré sú pre pôsobenie UNISYS, ak to zoberieme celosvetovo, strategickými. Slovensko je malým trhom, ale predsa, v ktorých ďalších oblastiach by ste sa chceli „udomácniť“?

- Slovensko sa postupne chce dopracovať do EÚ a NATO. UNISYS tradične spolupracuje so silovými rezortmi, čo sa týka štátnej správy. Veríme, že môžeme poskytnúť svoje služby jednak ministerstvu vnútra, jednak ministerstvu obrany, kde zhodou okolností máme jeden z najlepších balíkov pre vyšetrovateľov - balík Holmes. Ten dnes využívajú tak vo Veľkej Británii a Írsku pri vyšetrovaní najzávažnejšej kriminality, ako aj v oblasti organizovaného zločinu. Takisto máme niekoľko informácií na systémy krajín NATO a je zrejmé, že Slovensko musí s nimi zladiť svoje informačné systémy, aby komunikácia prebiehala štandardne. To sú dve oblasti, na ktoré by sme sa radi v budúcnosti sústredili. Je tu však aj projekt štátnej pokladnice, ktorý by mal byť otvorený tento, resp. budúci rok a na ktorom máme eminentný záujem participovať.

Slávka Blazseková

Rastislav Boldocký

počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia dážď. Najvyššia denná teplota 9 až 13 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 5 stupňov. Slabý vietor južných smerov. V piatok a sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na viacerých miestach občasný dážď. Najnižšia nočná teplota 8 až 4 stupne. Najvyššia denná teplota 10 až 14, v sobotu 8 až 12 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.04 a zapadne o 16.10 hod.

Amsterdamdážď7
Atényjasno20
Belehradoblačno18
Berlínoblačno8
Bratislavadážď12
Bruseloblačno8
Budapešťdážď13
Bukurešťpolooblačno15
Frankfurtdážď7
Helsinkioblačno4
Istanbuljasno17
Kodaňoblačno9
Kyjevoblačno12
Lisabonzamračené13
Londýndážď7
Madridoblačno10
Milánodážď10
Moskvaoblačno5
Oslo oblačno3
Paríždážď8
Prahapolooblačno8
Rímoblačno18
Sofiapolooblačno13
Štokholmoblačno4
Varšavapolooblačno9
Viedeňdážď11
Záhreboblačno17
Ženevadážď7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.