Hospodársky denník
USD49,764 Sk
EUR42,785 Sk
CHF28,117 Sk
CZK1,234 Sk
  Štvrtok  16.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Diaľnice ako priorita

Pre rozvoj cestovného ruchu je výstavba diaľnic veľmi prospešná. Uvedomujú si to aj v Maďarsku, ktoré spolu s ČR a Litvou patrí medzi jediné krajiny v strednej Európe, ktorých diaľnice sú dlhšie ako 400 km. Podľa vyhlásenia maďarského ministra hospodárstva Istvána Csillaga zo začiatku marca výstavba diaľnic v Maďarsku bude mať v budúcom roku v štátnych investíciách prioritu. Na diaľničné projekty sa počíta s finančnou pomocou EÚ v hodnote asi 200 mil. EUR. Očakávaný hospodársky rast ponúkne štátu ďalšie finančné prostriedky. V súčasnosti je diaľnicami sprístupnený predovšetkým západ krajiny, chýbajú však spojenia na východ, najmä smerom na Ukrajinu a Rumunsko.

V smere na Rumunsko, ktoré tohto roku v lete má začať s výstavbou diaľnice pri Nadlaku, sa diaľničná výstavba momentálne zastavila pri meste Kiskunfelegyháza. Je pravdepodobné, že časom bude pokračovať smerom na Szeged s cieľom napojiť sa na rumunské hranice.

Diaľničné prepojenie smerom na Slovensko sa trochu zlepšilo začiatkom decembra minulého roka, keď maďarský minister hospodárstva a dopravy István Csillag vo Füzesabonyi odovzdal do prevádzky ďalší, 63,5 kilometra dlhý úsek diaľnice M3 (za 80 mld. HUF), ktorá má spojiť Budapešť s Miškovcom na severe krajiny, v budúcnosti s perspektívou predĺženia do Košíc, kde sa rozširuje medzinárodné letisko.

V novembri 2001 bývalý maďarský premiér Viktor Orbán, ako aj bývalý srbský predseda vlády Zoran Djindjič podpísali v Belehrade dohodu o dostavbe diaľnice Budapešť - Belehrad (ďalšia výzva potiahnuť diaľnicu až po Szeged), ktorá by nesmierne uľahčila priechodnosť dopravných koridorov na juh Európy. Podľa pôvodného plánu dostavba tejto časti diaľnice mala trvať 2 až 3 roky, podľa všetkého však potrvá dlhšie.

Za pôsobenia pravicovej vlády Viktora Orbána výstavba diaľnic stroskotala (spomalila sa) pre rozpory pri výberovom konaní. Terajšia ľavicová vláda obviňuje bývalých mocipánov, že diaľničná výstavba bola vďačným „kšeftom“ a fungovala na báze klientelizmu. Terajšia vláda sa však u motoristov a turistov neveľmi vyznamenala, keď začiatkom tohto roka zvýšila poplatky za používanie maďarských diaľnic. Od 15. januára za týždennú diaľničnú nálepku pre osobné auto a malé úžitkové vozidlo (platí 10 dní) zaplatia motoristi 1900 forintov (nárast o 400 HUF). Mesačná nálepka bude stáť 3200 oproti pôvodným 2600 forintom a ročná nálepka zdražie až o 5000 forintov na 29 000 HUF. Dobrou správou je, že platnosť nálepiek bola rozšírená aj na úseky diaľnic M7 smerom na Balaton a na nový úsek diaľnice M3, smerujúcej na východ krajiny. Za kilometer štátnej diaľnice sa platí 4 - 5 forintov, kým kilometer súkromnej diaľnice M5 (od Budapešti smerom na Szeged), kde sa platí v hotovosti pri 2 kontrolných stanovištiach, vyjde na 28 forintov.

počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia dážď. Najvyššia denná teplota 9 až 13 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 5 stupňov. Slabý vietor južných smerov. V piatok a sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na viacerých miestach občasný dážď. Najnižšia nočná teplota 8 až 4 stupne. Najvyššia denná teplota 10 až 14, v sobotu 8 až 12 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.04 a zapadne o 16.10 hod.

Amsterdamdážď7
Atényjasno20
Belehradoblačno18
Berlínoblačno8
Bratislavadážď12
Bruseloblačno8
Budapešťdážď13
Bukurešťpolooblačno15
Frankfurtdážď7
Helsinkioblačno4
Istanbuljasno17
Kodaňoblačno9
Kyjevoblačno12
Lisabonzamračené13
Londýndážď7
Madridoblačno10
Milánodážď10
Moskvaoblačno5
Oslo oblačno3
Paríždážď8
Prahapolooblačno8
Rímoblačno18
Sofiapolooblačno13
Štokholmoblačno4
Varšavapolooblačno9
Viedeňdážď11
Záhreboblačno17
Ženevadážď7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.