Hospodársky denník
USD49,764 Sk
EUR42,785 Sk
CHF28,117 Sk
CZK1,234 Sk
  Štvrtok  16.Novembra 2000

Obava trhu s plechmi: rozhodne konkurencia?

Malé dodávateľské firmy pre VSŽ sa v súčasnosti cítia byť ohrozené

Hoci vstup U.S. Steel ako strategického partnera do VSŽ je vnímaný v spoločnosti pozitívne a aj výsledky hlasovania akcionárov na valnom zhromaždení sa skončili takým vysokým pomerom hlasov v prospech transformačného kroku, aký nečakal ani sám prezident VSŽ G. Eichler, k obavám niekoľkých akcionárov o budúcnosť kombinátu vyslovených na ich vrcholnom stretnutí sa pridáva ďalšia. Je ňou neistota budúcnosti malých firiem, ktoré sú zapojené do obchodovania práve s hutníckym materiálom vyrábaným vo VSŽ a ich odber sa ráta za rok nad 250 000 ton. Ich počet sa iba v Košiciach a tesnej blízkosti mesta odhaduje dvojciferným číslom, pričom nejedna z nich má na seba napojených desiatky ďalších odberateľov. Z čoho pramení ich strach? Americký partner už pred odsúhlaseným vstupom do východoslovenskej huty vyhlásil, že obchodné vzťahy vyčistí a odbúra zložité cesty, ktorými sa valcované výrobky dostávali ku konečnému odberateľovi cez niekoľko sprostredkovateľov, pričom si každý z nich prirátal svoju maržu, čo zvyšovalo konečnú cenu produktu. Skupina spomínaných firiem by s touto filozofiou aj súhlasila, pokiaľ by opatrenia postihovali iba tých obchodníkov, ktorí VSŽ dodnes ostali dlžní a peniaze za tovar zrejme odtekali na iné kontá, než mali. Ale prečo odopierať spoluprácu tým, ktorí dodržiavali všetky podmienky zmluvy, platili podľa dohodnutých podmienok a získali stálych i spokojných menších odberateľov, nezaujímavých pre veľkoobchodníkov? Niekoľkí z nich naznačili, že huta na ich objednávky už reaguje odpoveďou – neplnením z kapacitných dôvodov, pričom by mala údajne dodávať iba dvom veľkopredajcom, a to práve považujú za administratívnu diskrimináciu. „Ak má platiť princíp konkurencie, tak nie prednostným výberom obchodných partnerov, ale správaním sa v trhovom prostredí. Našu prítomnosť na trhu by mala preveriť predovšetkým súťaž v rýchlosti vybavenia dodávok, ceny za tovar a kvalita služieb v uspokojovaní potrieb našich obchodných odberateľov,“ tvrdí riaditeľ jednej z dodávateľských firiem, z obáv o svoju zmluvu však nechce byť menovaný. Predpokladanú teóriu predaja priamo výrobcom na slovenskom trhu považuje ešte za málo priechodnú a musí podľa neho ešte dozrieť, pretože veľký počet výrobných firiem je preúverovaných, a tým aj nesolventných. „Túto situáciu práve pomáhame riešiť tým, že im predávame materiál aj v malých množstvách a potrebnom sortimente, ktorý potrebujú okamžite a zároveň im môžeme tolerovať momentálnu nesolventnosť,“ dodáva. Aj napriek nepriaznivým zvestiam prichádzajúcim od železiarov však malé firmy veria, že nový majiteľ železiarní uprednostní vo svete zaužívaný model: každému záujemcovi o obchodovanie s plechmi, ktorý má na to vytvorené podmienky, vyhovieť v dodávkach a nech o opodstatnenosti jeho existencie rozhodne trhové prostredie.

Ladislav Kulik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.