Hospodársky denník
USD49,754 Sk
EUR42,729 Sk
CHF27,972 Sk
CZK1,232 Sk
  Piatok  17.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Škoda Fabia combi

Škoda Fabia Combi - ďalšia verzia Fabie - mala svetovú premiéru na Medzinárodnom automobilovom salóne Paríž 2000 (Mondial de L`Automobile Paris 2000).Vzápätí na to pozvala ŠkodaAuto 2. 10. 2000 do Prahy motoristických novinárov Českej a Slovenskej republiky, z Chorvátska a zo Slovinska na testovacie jazdy (Praha - Mladá Boleslav - a v okolí Ml. Boleslavy) a aj na krátku návštevu výrobných prevádzok v ŠkodaAuto Ml. Boleslav - jedných z najmodernejších v Európe.

Prednosťou kompaktného automobilu Škoda Fabia Combi (ďalej len Fabia Combi) oproti automobilom v tejto triede je veľký interiér a batožinový priestor. Veľmi kladne možno hodnotiť aj dizajn , oblé tvary so splývajúcimi líniami, elegantne zaoblené zadné partie so šikmým zadným oknom, ktoré pripomína skôr hatchback ako zvyčajné kombi.

Dôležitým charakteristickým znakom modelu Fabia Combi je zadná časť vozidla: je o 260 mm dlhšia ako pri kratšej Fabii a oveľa väčší je aj priestor na batožinu a náklad o 160 l/209 l.

Fabia Combi je určená zákazníkom, ktorí dávajú prednosť priestorným, elegantným, dobre ovládateľným a vysokokvalitným automobilom za priaznivú cenu s nízkymi prevádzkovými nákladmi.

Fabia Combi je automobil malej triedy s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies.

Karoséria Fabia Combi je vyrobená s obojstranne pozinkovaného oceľového plechu, čím je zabezpečená optimálna ochrana proti korózii. Desaťročná záruka proti prehrdzaveniu a trojročná záruka na lak sú presvedčivým dôkazom kvality. Plechy karosérie majú rozdielnu presne definovanú hrúbku, podľa namáhania karosérie v danom mieste. Týmto sa dosiahlo, že karoséria Fabia Combi má zabezpečenú mimoriadnu pevnosť a torznú tuhosť.

Väčšina elektronických súčastí vozidla (pedál plynu, senzory na motore, ovládanie posilňovača riadenia a automatickej prevodovky, ABS, MSR, aktivácie airbagov a ukazovateľov na prístrojovom paneli) je navzájom prepojená pomocou systému CAN-Bus. Prostredníctvom tejto zbernice dát prebieha veľmi rýchla a bezpečná výmena digitálnych informácií medzi elektronickými riadiacimi jednotkami.

Fabia Combi má 3 výbavy: Classic, Comfort, Elegance, 13 farieb karosérie, z ktorých 6 je Uni, 6 motorov, 4 zážihové (1.4 l/50 kW, 1.4 l/55 kW, 1.4 l/74 kW, 2.0 l/85 kW) a 2 vznetové (1.9 SDI/47 kW, 1.9 TDI - PD/74 kW), 2 prevodovky, mechanickú 5-stupňovú a automatickú 4-stupňovú.

Fabia Combi má všetky technické prednosti kompaktného vozidla: maximálnu bezpečnosť, komfortný interiér, kompletnú výbavu, ľahkú údržbu a dlhú životnosť.

Interiér

Veľkoryso riešené sedadlá ponúkajú vynikajúci kompromis medzi vysokým komfortom a tuhosťou, ktorá je dôležitá na dobré držanie tela v zákrutách. Interiér je estetický a ergonomický. Prístrojový panel má mäkký, na dotyk príjemný povrch. Presvetlené zelené ukazovatele sú v noci dobre čitateľné.

Farebné usporiadanie interiéru a materiál na čalúnenie sa líšia podľa stupňa výbavy. Pri všetkých výbavách je horná časť prístrojového panelu vždy čierna (Onyx), aby sa jeho plocha nezrkadlila v prednom skle. Pri výbave Classic a Comfort je dolná časť prístrojového panelu sivá, výbava Elegance má béžovú alebo čiernu (Onyx). Materiál na čalúnenie sa pri jednotlivých výbavách líši: Classic má poťahy antracitové, Comfort má textilný materiál v kombinácii modro-sivý alebo žlto-sivý. Elegance má buď béžovú látku (s plastovými dielmi v béžovej farbe), alebo čierno-sivú s plastovými dielmi čiernej farby Onyx.

Po sklopení zadných sedadiel je batožinový priestor viac ako 1,5 m dlhý a medzi podbehmi takmer 1 m široký. Bez problémov možno prepravovať aj objemné predmety. Na zabezpečenie nákladu slúžia príchytné oká. Fabia Combi s veľkým vnútorným priestorom a max. objemom batožinového priestoru 1225 l má aj veľkú užitočnú hmotnosť, pri niektorých modeloch viac ako 500 kg. Týmito parametrami Fabia Combi ponúka podstatne viac, ako je pri vozidlách tejto triedy zvyčajné a blíži sa k parametrom vozidiel o triedu vyšším Batožinový priestor má pri všetkých výbavách celoplošné čalúnenie a na dlážke odolný koberec. Ochranné obloženie nákladnej hrany zabraňuje poškodeniu pri nakladaní. Roletový kryt v prípade potreby možno ľahko vysunúť z bočných príchytov a vybrať.

Štruktúra výbav pre jednotlivé modely sa líši podľa požiadaviek dovozcov a predpisov v jednotlivých štátoch.

Výbava Classic má už sériovo: elektrohydraulický posilňovač riadenia, airbag vodiča, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, otáčkomer s digitálnymi hodinami, imobilizér, otváranie zadných dverí z miesta vodiča, systém vyhrievania a vetrania má peľový filter s vnútornou cirkuláciou vzduchu a zadné sedadlo je asymetricky delené. Praktické sú aj početné možnosti odkladania drobných predmetov. Výbava Comfort a Elegance má ďalšie bezpečnostné a praktické prvky.

Pasívna a aktívna bezpečnosť

Pasívna bezpečnosť

Fabia Combi spĺňa všetky bezpečnostné predpisy pre čelný a bočný náraz, náraz zozadu a aj prevrátenie vozidla, ktoré platia na všetkých trhoch sveta, kde sa vyváža, a dokonca aj požiadavky noriem, ktoré budú platiť neskôr. Fabia Combi spĺňa aj náročné kritériá testu Euro NCAP (Euro New Car Assessment Programme - Europrogram hodnotenia nových vozidiel), čo je medzinárodne uznávaná skúška odolnosti a bezpečnosti nových vozidiel. Pri tohtoročnom teste získala Škoda Fabia 4 hviezdičky, teda najvyššie ocenenie, ako jedno z najbezpečnejších vozidiel vo svojej triede. Navyše spĺňa aj všetky bezpečnostné normy koncernu Volkswagen, ktoré majú veľakrát podstatne prísnejšie požiadavky ako zákonné ustanovenia. S prototypom sa vykonávali náročné nárazové testy až 64 km/h, aj keď príslušné predpisy vyžadujú crash-testy pri rýchlosti 48 km/h. Vyššia nárazová rýchlosť kladie na schopnosť karosérie pohlcovať energiu a na bezpečnostné pásy a ďalšie zádržné systémy takmer dvojnásobné

nároky.

Štruktúra karosérie vytvára mimoriadne pevný a tuhý priestor pre cestujúcich. Predné a zadné časti vozidla sa pri náraze progresívne deformujú. Stĺpiky dverí sú zvlášť pevné a dvere majú dvojité bočné výstuhy. Poháňacia jednotka je v karosérii uložená tak, aby pri silnom náraze nemohla preniknúť do priestoru pre cestujúcich. Aj stĺpik volantu je konštruovaný tak, aby sa po kolízii nemohol posunúť proti vodičovi. Pedály sa pri silnom náraze posunú dopredu a nemôžu ohroziť nohy vodiča. Pri vážnej havárii, keď sa aktivuje airbag, sa vypnú elektrické okruhy, ktoré môžu spôsobiť skrat a aj palivové čerpadlo, čím sa obmedzí vznik, prípadne rozšírenie požiaru. Súčasne sa zapnú varovné svetlá a osvetlenie interiéru.

V sériovej výbave je veľkoobjemový airbag vodiča a kotevné príchytky pre detské autosedadlá systému ISOFIX, výškovo nastaviteľné opierky hlavy a 3-bodové bezpečnostné pásy na všetkých vonkajších sedadlách (bezpečnostné pásy na predných sedadlách majú výškovo nastaviteľné horné príchytky a majú priťahovače s obmedzovačom zádržnej sily), na strednom zadnom sedadle je 2-bodový bedrový pás. Od výbavy Comfort je vo výbave aj airbag pre spolujazdca a na predných opierkach hlavy sa dá nastaviť sklon.

Aktívna bezpečnosť

Podľa použitého motora sa sériovo alebo za príplatok dodáva ABS, a to v kombinácii s reguláciou točivého (brzdného) momentu motora (MSR), prípadne protipreklzový systém (ASR). Fabia Combi Elegance s motorom 2.0 l bude mať v ponuke za príplatok aj elektronický stabilizačný program (ESP).

Zabezpečenie proti krádeži

Maximálne zabezpečenie proti krádeži poskytuje imobilizér novej generácie s plávajúcim kódom. Pri každom vytiahnutí kľúčika zo zapaľovacej skrinky sa generuje nový kód, ktorý chráni elektroniku motora proti neoprávnenej manipulácii. Pre všetky modely je v ponuke za príplatok aj výstražné zariadenie - alarm. Číslo karosérie je pod čelným sklom (pri pohľade zvonka), čo uľahčuje identifikáciu vozidla.

Motory

Všetky zážihové motory spĺňajú najprísnejšiu exhalačnú normu Euro 4,( len motor 1.4 l/50 kW môže byť aj vo vyhotovení Euro 2) a vznetové motory spĺňajú normu Euro 3.

Fabia Combi má v ponuke 6 motorov, 4 zážihové (50 kW, 55 kW, 74 kW, 85 kW) a 2 vznetové (47 kW,74 kW).

Základný motor pre Fabiu Combi je zážihový, 4-valcový 1.4 MPI/50 kW a má:2-ventilový rozvod OHV, viacbodové vstrekovanie paliva a elektronické zapaľovanie so senzorom klepania, ktorý pri nepatrnom znížení výkonu umožňuje čerpať lacnejší benzín s oktánovým číslom 91. Má hlavu valcov a blok z ľahkých zliatin. Motor 1.4 16V/55 kW je zážihový, 4-valcový so 4-ventilovým rozvodom (2 x OHC), s viacbodovým vstrekovaním paliva a zapaľovaním so senzorom klepania. Motor 1.4 16V/74 kW je odvodený od motora 1.4 16V/55 kW, ale s podstatne športovejším vyhotovením. Vrcholnou poháňacou jednotkou je motor 2.0 l/85 kW.

Zážihové motory, ktoré spĺňajú normu Euro 4, sú vybavené dvoma katalyzátormi a navyše majú dve sondy lambda, ktoré riadia a kontrolujú spaľovací proces motora. Na týchto motoroch sa využila aj automatická palubná diagnostika EOBD (European On Board Diagnostics). Pri poruche na zariadeniach, ktoré majú vplyv na zloženie výfukových splodín, sa rozsvieti výstražné svetlo. Elektronická pamäť porúch uľahčuje stanovenie diagnózy a opravu poruchy.

Práve pri vozidlách kombi majú zvláštny význam úsporné vznetové motory. Obidva vznetové motory majú priame vstrekovanie paliva, ale motor 1.9 SDI (47 kW) má atmosférické plnenie a motor 1.9 TDI-PD je preplňovaný (turbodiesel). Motor 1.9 SDI je veľmi pružný, max. točivý moment má v širokom rozpätí otáčok (1600 až 2800 1/min). Motor 1.9 TDI-PD (74 kW) je špičkový motor medzi vznetovými motormi. Má technológiu vysokotlakového vstrekovania združených vstrekovačov, systém čerpadlo - dýza ( Pumpe-Düse-System). Tento výkonný vznetový motor sa vyznačuje skvelým záberom už od nízkych otáčok.

Prevodové ústrojenstvo

Spojka je jednokotúčová a hydraulicky ovládaná. Prevodovka je buď mechanická 5-stupňová úplne synchronizovaná (ovládaná dvojicou lanovodov, čím sa zabezpečilo ľahké a presné radenie), alebo automatická 4-stupňová planétová s hydrodynamickým meničom.

Elektronika prevodovky pracuje so systémom Fuzzy Logic: režim radenia sa prispôsobí nielen vozovke, ale aj temperamentu vodiča.

Podvozok

Podvozok vozidla Fabia Combi vychádza zo Škody Fabia. Jeho charakteristikou je dlhší rázvor a širší rozchod kolies vpredu aj vzadu, ako majú vozidlá v tejto triede.

Predná náprava - má vzpery McPherson z dolnými trojuholníkovými priečnymi ramenami a priečny skrutný stabilizátor. Je spojená s karosériu trojdielnym pomocným rámom. Ten má za úlohu okrem iného pri čelnom náraze zabezpečiť definovaný priebeh deformácie a „podsunutie“ poháňacej jednotky pod podlahu, aby neprenikla do interiéru.

Zadná náprava - má osvedčenú kľukovú nápravu so skrutnou priečkou. Oproti kratšej Fabii má zosilnené pružiny a tlmiče sú prispôsobené väčšiemu zaťaženiu. Usporiadanie tlmičov a pružín zadnej nápravy umožňuje dosiahnuť veľkú šírku batožinového priestoru medzi podbehmi.

Všetky modely Fabia Combi sú vybavené elektrohydraulickým posilňovačom riadenia. Výhodou tohto riešenia je, že posilňovač pracuje len vtedy, keď je treba uľahčiť riadenie - pri jazde v zákrutách a pri parkovacích manévroch, čo znižuje spotrebu paliva a jeho ďalšou výhodou je, že účinok posilňovača ovplyvňuje elektronická riadiaca jednotka v závislosti od rýchlosti vozidla.

Dvojokruhová brzdová sústava je rozdelená najmodernejším spôsobom, t. j. diagonálne, a je vybavená posilňovačom. Modely bez ABS sú vybavené mechanickým obmedzovačom brzdnej sily na zadnú nápravu a modely s ABS rozdeľujú brzdnú silu elektronicky od závislosti zaťaženia prednej a zadnej nápravy (EBV).Všetky modely (okrem 1.4 l/74 kW a 2.0 l/85 kW) majú na predných kolesách kotúčové brzdy s vnútorným chladením a vzadu bubnové brzdy. Modely 1.4/74 kW a 2.0/85 kW majú kotúčové brzdy aj na zadných kolesách.

Firma ŠkodaAuto ponúka Fabiu Combi ako vysokokvalitný, moderný a spoľahlivý automobil s dlhou životnosťou a vynikajúcim pomerom ceny a úžitkovej hodnoty, ktorý nielen technikou, ale aj dizajnom exteriéru a interiéru spĺňa vysoké nároky.

Na vozidlá Škoda Fabia Combi sa navyše vzťahuje aj záruka mobility, ktorá platí po celý čas životnosti vozidla. To znamená, že nevyhnutná pomoc pri poruche, odtiahnutie vozidla a pri väčších poruchách aj pokračovanie v ceste verejným dopravným prostriedkom alebo zapožičaným vozidlom sú v tejto záruke.

Obľuba automobilov kombi v Európe v segmente, kde je Fabia, značne stúpa. Tento záujem chce využiť aj firma ŠkodaAuto a svojim zákazníkom bude môcť počas roku 2001 dodať viac ako 70 000 vozidiel Škoda Fabia Combi.

Škoda Fabia získala doteraz v jednotlivých štátoch veľa ocenení ako najlepší automobil roka, to najdôležitejšie je 4.miesto v prestížnej európskej súťaži „Car of the Year“.

Ing. Juraj Hilvert

počasie

n Dnes bude prevažne veľká oblačnosť a miestami občasný dážď, cez deň oblačno až polooblačno a zrážky len ojedinele. Najvyššia denná teplota 12 až 16, na juhu miestami aj vyššia, na horách vo výške 1500 m 9 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s. V sobotu bude veľká oblačnosť a na viacerých miestach občasný dážď alebo prehánky, na horách snehové. V nedeľu bude polooblačno, na východe až oblačno a ojedinele prehánky. Najnižšia nočná teplota 8 až 4, v nedeľu 6 až 2, najvyššia denná 8 až 12, na severozápade okolo 6 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 7.05 a zapadne o 16.08 hod.

Amsterdamprehánky8
Atényslnečno21
Belehradslnečno20
Berlínprehánky10
Bratislavadážď10
Bruseloblačno8
Budapešťoblačno12
Bukurešťpolooblačno18
Frankfurtprehánky10
Helsinkipolooblačno7
Istanbulpolooblačno19
Kodaňdážď7
Kyjevhmla8
Lisabonslnečno16
Londýnprehánky7
Madridpolooblačno14
Milánodážď10
Moskvahmla6
Oslo dážď6
Parížpolooblačno10
Prahadážď10
Rímprehánky18
Sofiapolooblačno18
Štokholmoblačno4
Varšavaoblačno10
Viedeňdážď10
Záhreboblačno17
Ženevapolooblačno10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.