Hospodársky denník
USD49,754 Sk
EUR42,729 Sk
CHF27,972 Sk
CZK1,232 Sk
  Piatok  17.Novembra 2000

Priebeh daňovej kontrly

Miestne zisťovanie n Ukladanie pokuty v blokovom konaní

Daňový subjekt, u ktorého je oprávnený zamestnanec správcu dane vykonať v súvislosti s daňovým konaním miestne zisťovanie alebo daňovú kontrolu, rovnako pri ukladaní pokuty v blokovom konaní, má právo na predloženie služobného preukazu. Kontrolovaný daňový subjekt má vo vzťahu k zamestnancovi správcu dane právo byť prítomný na rokovaní so svojimi zamestnancami, predkladať v priebehu daňovej kontroly dôkazy preukazujúce jeho tvrdenia, klásť svedkom a znalcom otázky pri ústnom pojednávaní a miestnom zisťovaní, vyjadriť sa ku skutočnostiam zisteným pri daňovej kontrole k spôsobu ich zistenia, prípadne navrhnúť, aby v protokole boli uvedené jeho vyjadrenia k nim, nahliadnuť do zapožičaných dokladov u správcu dane v jeho zvyčajnej úradnej dobe.

Ak z dôvodov na strane daňového subjektu nemožno začať daňovú kontrolu v deň uvedený v oznámení o výkone daňovej kontroly, daňový subjekt má právo nový termín začatia kontroly so správcom dane dohodnúť, daňová kontrola však nesmie začať neskôr ako 40 dní od doručenia oznámenia o výkone daňovej kontroly. Kontrolovaný daňový subjekt má právo na uplatnenie námietky proti postupu zamestnanca správcu dane pri výkone daňovej kontroly. V súvislosti s daňovou kontrolou má daňový subjekt ďalšie práva, napr. právo na potvrdenie o prevzatí dokladov a iných vecí v súvislosti s daňovou kontrolou a ich vrátenie najneskôr do 30 dní od predloženia posledného dokladu alebo inej veci, na doručenie protokolu o daňovej kontrole a na vyjadrenie sa k nemu.

Zastupovanie

Daňový subjekt má právo na zastupovanie v daňovom konaní zástupcom, ktorého si zvolí a ktorý koná v rozsahu splnomocnenia udeleného písomne s úradne overeným podpisom alebo ústne do zápisnice u správcu dane.

Lehoty

Na vykonanie úkonu v daňovom konaní, ak nie je lehota určená všeobecne záväzným právnym predpisom, môže správca dane určiť primeranú lehotu, minimálne 8-dennú. Lehotu kratšiu ako 8 dní možno určiť len celkom výnimočne pre jednoduché alebo osobitne naliehavé úkony. Z dôležitých dôvodov môže účastník daňového konania pred uplynutím lehoty požiadať správcu dane o jej predĺženie. Ak správca dane nerozhodne o žiadosti o predĺžení lehoty najneskôr do 15 dní od jej prevzatia, považuje sa lehota za predĺženú. Rovnako môže požiadať o odpustenie zmeškania lehoty najneskôr do tridsiatich dní odo dňa, keď odpadli dôvody zmeškania pôvodnej lehoty. V pochybnostiach sa považuje lehota za zachovanú, ak sa nepreukáže opak.

Všetky daňové subjekty majú právo očakávať od zamestnancov daňovej správy zdvorilé zaobchádzanie. Rovnako majú právo, aby daňová správa zabezpečila splnenie daňových povinností všetkých daňovníkov. Ak toto nedokáže zabezpečiť, ohrozuje tým činnosť poctivých daňových subjektov a dôsledkom je narušenie dôvery daňového subjektu v objektivitu daňového systému.

Podmienky, v ktorých pracuje slovenská daňová správa, sú náročné. Stále sa meniaca daňová legislatíva zaťažuje daňové subjekty a rovnako aj zamestnancov daňových orgánov. Pozitívnym javom však je, že sa začína v slovenskej daňovej správe presadzovať myšlienka zmeny vzťahu medzi daňovým subjektom a správcom dane, myšlienka spolupráce správcu dane s daňovým subjektom na kvalitatívne vyššej úrovni.

Ing. Veronika Ličková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.