Hospodársky denník
USD51,802 Sk
EUR43,477 Sk
CHF28,621 Sk
CZK1,248 Sk
  Štvrtok  2.Novembra 2000

EXPO 2000 je už minulosťou

Mimoriadny úspech slovenskej expozície

V utorok večer sa v nemeckom Hannoveri zatvorili brány svetovej výstavy EXPO 2000. Už teraz však možno povedať, že udalosť číslo jeden v tomto roku, na ktorej sa zúčastnilo vyše 170 krajín sveta, sa skončila úspechom . Podľa kancelára Gerharda Schrödera ani určitý finančný schodok neuberá na lesku tejto svetovej prehliadky, ktorú si hostia z celého sveta mohli od prvého júna tohto roka pozrieť. Cenný úspech zaznamenala aj naša expozícia v hale č. 15, kde tzv. Strom vedomostí a poznania pôsobil doslova ako maják. V závere bol na EXPO 2000 prítomný aj Hospodársky denník, a tak sme o zhodnotenie požiadali generálneho komisára našej expozície Jána Píšu.

Svetovú výstavu EXPO 2000 možno hodnotiť z viacerých hľadísk, mnohé komentáre odborníkov boli spočiatku až rozpačité.

- Navštívil som už viaceré svetové výstavy a som presvedčený, že EXPO 2000 bolo výborné. Trocha negativisticky pôsobila len časť nemeckej tlače, ktorá sa od začiatku pustila kriticky do hodnotenia tejto výstavy. Spôsobil to jeden nepresný podnikateľský zámer, v ktorom sa predpokladala vyššia návštevnosť. Očakávalo sa, že EXPO navštívi 40 miliónov návštevníkov, čo je približne 250-tisíc ľudí denne. V júni a v júli prišlo na výstavisko 70- až 80-tisíc návštevníkov denne, čo sa mnohým zdalo príliš málo. A tak nemecká tlač spustila neobjektívnu kampaň proti výstave EXPO.

Naša expozícia sa stala cieľom státisícov návštevníkov a stala sa pojmom v rámci celej výstavy. Ako ju vnímate ako generálny komisár našej prezentácie?

- Účasť Slovenska bola veľmi dobrá, splnili sme všetky zámery, s ktorými sme sem prišli. To netvrdím len ja, ale aj vedenie celého EXPO a desiatky prominentov z celého sveta. Stala sa strediskom celej haly č. 15. Hovorí totiž k hlavnej myšlienke výstavy EXPO. Neskĺzli sme do polohy jarmoku, šoubiznisu či do polohy vtieravej pozitivistickej reklamy, ale vyjadrovali sme sa priamo k centrálnej myšlienke výstavy EXPO: Človek - príroda - technika.

Niektorí návštevníci však negatívne komentovali vstupnú časť nášho krytého pavilónu.

- Áno, raz či dvakrát mesačne sa vyskytli aj negatívne reakcie najmä na vstupnú časť, kde sme na človeka pôsobili cestou optických a zvukových vnemov. Návštevník videl katastrofické situácie, napríklad povodne, vojny, chemické katastrofy atď., ktoré si ľudstvo, žiaľ, „vyrobilo“ z veľkej časti samo. Po približne 4 minútach však návštevník prešiel priamo do pavilónu, kde sme mu ukázali v umeleckej forme, kto sme a čo sme. Slovensko predstavujeme ako vyspelú, modernú krajinu v strede Európy. Nepredstavujeme drevenice ako viaceré štáty a nechceli sme ani, aby dominantou bol iba folklór, pričom Lúčnica počas „Slovenského dňa“ zožala fantastický úspech.

V knihe návštev sa však objavili aj kritické reakcie na absenciu ukážok krás Slovenska.

- Áno, aj ja som počul, že málo ukazujeme krásy Slovenska, že je to príliš intelektuálne zameraná expozícia. Prospekty o krásach Slovenska sa rozdávajú najmä na turistických výstavách, EXPO má však vyššie ciele a som veľmi rád, že naša expozícia tieto ciele splnila. Napríklad na spomínanom Strome vedomostí a poznania neboli listy, ale písmená abecedy, husľové kľúče, počítačová grafika a podobne, teda všetko to, čím ľudia komunikujú. Návštevníci to ocenili ako vynikajúcu myšlienku. Pod týmto, akýmsi kultovým miestom celej výstavy EXPO, sa stretávali predstavitelia expozícií mnohých krajín.

Čím teda prispelo EXPO 2000 v Hannoveri pre Slovensko?

- Odpoviem stručne: Naši politici sa snažia presvedčiť každého, že chceme a musíme ísť do Európy. Našou expozíciou sme sa však snažili dokázať, že v Európe už dávno sme. To je neodškriepiteľný fakt. Nemusíme nikam kráčať, avšak musíme svojou činnosťou presvedčiť Európu, aby tento fakt začala plne chápať, aby nás akceptovala. Je len na nás, akou formou to dokážeme.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.