Hospodársky denník
USD51,802 Sk
EUR43,477 Sk
CHF28,621 Sk
CZK1,248 Sk
  Štvrtok  2.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude zrána oblačno až zamračené, v nižších polohách hmlisto, na severe a východe miestami slabý dážď. Cez deň polojasno až oblačno a zrážky už len ojedinele. Najvyššia denná teplota 10 až 14 stupňov. Slabý premenlivý, neskôr na juhozápade juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 5 stupňov.V piatok bude polojasno až oblačno, zrána miestami hmla. V sobotu v západnej polovici územia prevažne zamračené a občas dážď. Najnižšia nočná teplota 2 až -3, na juhozápade okolo 6 stupňov. Najvyššia denná teplota 14 až 18, v sobotu na západe pri daždi okolo 10 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.42 a zapadne o 16.28 hod.

Amsterdamdážď11
Atényoblačno19
Belehradoblačno16
Berlínprehánky11
Bratislavaoblačno13
Bruseldážď10
Budapešťoblačno14
Bukurešťpolojasno20
Frankfurtprehánky13
Helsinkidážď9
Istanbuloblačno18
Kodaňdážď8
Kyjevdážď12
Lisabondážď16
Londýndážď10
Madriddážď13
Milánodážď12
Moskvadážď9
Oslodážď8
Paríždážď11
Prahaoblačno12
Rímprehánky15
Sofiadážď14
Štokholmdážď10
Varšavaoblačno12
Viedeňoblačno13
Záhreboblačno15
Ženevaoblačno13

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 29. 10. 2000: Bratislava 100, 25, Sliač 98,40, Košice 99,42, Poprad 93,70, za 30. 10. 2000: Bratislava 99,49, Sliač 97,85, Košice 98,92, Poprad 93,27, za 31. 10. 2000: Bratislava 98,80, Sliač 97,08, Košice 98,26, Poprad 92,70.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.