Hospodársky denník
USD51,802 Sk
EUR43,477 Sk
CHF28,621 Sk
CZK1,248 Sk
  Štvrtok  2.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hrozba písmen

Príliš malé písmenká na nových monitoroch hlavného strediska pre kontrolu letov v Británii majú za následok, že pracovníci sa pri ich čítaní dopúšťajú chýb.

Na problém poukázal týždenník Computer Weekly, ktorý získal dôverné dokumenty o obavách letových dispečerov a ich nadriadených. Dispečer z kontrolného strediska Swanwick, omylom navigoval lietadlo s cieľovým letiskom v škótskom Glasgowe do waleského Cardiffu. Dispečer nesprávne prečítal text na obrazovke - lokačný kód pre Glasgow je EGPF, Cardiff je označený písmenami EGFF.

K problémom dochádza aj pri čítaní údajov o výške letu, pričom rozdiely môžu predstavovať stovky metrov: istý pracovník riadenia letov nesprávne prečítal údaje o letovej výške lietadla - reálnych 36 000 stôp považoval za 30 000.

Podľa redaktora počítačového časopisu Karla Scheidera dispečeri majú problémy pri rozlišovaní jednotlivých grafických znakov, osobitne číslic nula, šesť, osem a deväť.

Úrad pre civilné letectvo (CAA) aj Národná služba pre leteckú dopravu (NATS) tvrdia, že bezpečnosť leteckej dopravy nie je ohrozená s tým, že len malý počet kontrolórov má problémy s čítaním textov na monitoroch. Správa samotných dispečerov však uvádza, že dispečeri chyby zaradili do kategórie „týkajúce sa bezpečnosti“.

Iain Fidlay z odborového zväzu Prospect, ktorý združuje kontrolórov leteckej dopravy, podporil stanovisko úradov a zdôraznil, že problém sa netýka hlavných kontrolných obrazoviek. Ako uviedol, existujú dva druhy obrazoviek, plánovacia obrazovka, kde sú problémy s veľkosťou a typom písma - tá sa však nepoužíva pri riadení lietadiel a radarová obrazovka, ktorá má všetky potrebné informácie a je dobre čitateľná.

Podľa denníka Time skupina dispečerov mala také obavy z prípadných žalôb o odškodné v prípade nehody spôsobenej nevyhovujúcimi displejmi, že im poskytli právne poradenstvo.

(TASR)

Počasie

Dnes bude zrána oblačno až zamračené, v nižších polohách hmlisto, na severe a východe miestami slabý dážď. Cez deň polojasno až oblačno a zrážky už len ojedinele. Najvyššia denná teplota 10 až 14 stupňov. Slabý premenlivý, neskôr na juhozápade juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 5 stupňov.V piatok bude polojasno až oblačno, zrána miestami hmla. V sobotu v západnej polovici územia prevažne zamračené a občas dážď. Najnižšia nočná teplota 2 až -3, na juhozápade okolo 6 stupňov. Najvyššia denná teplota 14 až 18, v sobotu na západe pri daždi okolo 10 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.42 a zapadne o 16.28 hod.

Amsterdamdážď11
Atényoblačno19
Belehradoblačno16
Berlínprehánky11
Bratislavaoblačno13
Bruseldážď10
Budapešťoblačno14
Bukurešťpolojasno20
Frankfurtprehánky13
Helsinkidážď9
Istanbuloblačno18
Kodaňdážď8
Kyjevdážď12
Lisabondážď16
Londýndážď10
Madriddážď13
Milánodážď12
Moskvadážď9
Oslodážď8
Paríždážď11
Prahaoblačno12
Rímprehánky15
Sofiadážď14
Štokholmdážď10
Varšavaoblačno12
Viedeňoblačno13
Záhreboblačno15
Ženevaoblačno13

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 29. 10. 2000: Bratislava 100, 25, Sliač 98,40, Košice 99,42, Poprad 93,70, za 30. 10. 2000: Bratislava 99,49, Sliač 97,85, Košice 98,92, Poprad 93,27, za 31. 10. 2000: Bratislava 98,80, Sliač 97,08, Košice 98,26, Poprad 92,70.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.