Hospodársky denník
USD51,802 Sk
EUR43,477 Sk
CHF28,621 Sk
CZK1,248 Sk
  Štvrtok  2.Novembra 2000

Cieľom je prežiť. Ale dokedy sa to bude dať?

Pokles súkromnej spotreby tvrdo dopadá na podnikateľov

Augustový pokles súkromnej spotreby o 7,7 % ukazuje, že slovenské domácnosti si dovolia už menej ako pred rokom. Je to v rozpore s pôvodným tvrdením vlády, že v roku 2000 sa situácia začne zlepšovať. Neskôr, keď kompetentní videli, že sa ich predpoklady či sľuby nenapĺňajú, oživenie mikroekonomiky posunuli jednoducho o rok, vraj v roku 2001. Či sa tak stane, to je otázne, pretože súčasný vývoj je logickým dôsledkom poklesu reálnych miezd o 8,4 % v druhom štvrťroku 2000. SR však stojí na kraji špirály, pretože pokles domáceho dopytu znamená prepad obratu podnikateľov. Tieto súvislosti jasne preukázala aj naša sonda. Pokles kúpyschopnosti sa podľa Ing. Roberta Kasanického, člena predstavenstva banskobystrického Drukosu, odráža v predaji aut a aj spotrebného tovaru, ponúkaného prostredníctvom katalógu Komfort. Pokles je citeľnejší od roku 1998, keď sa začali uplatňovať reštrikčné opatrenia vlády SR. Problém je však podľa neho ešte širší a súvisí aj s nárastom konkurencie v obchode. Na Slovensko napríklad prichádzajú veľké obchodné systémy zo zahraničia. Drukos na meniace sa podmienky reaguje tým, že hľadá spôsoby ako cielenejšie osloviť zákazníka. Ešte viac sa orientuje na jeho potreby a požiadavky. V predaji vozidiel je to napríklad lízing a ponuka v celom komplexe služieb. Je tiež jasné, že vyhrať boj o zákazníka možno dnes najmä cenou. Veľké obchodné systémy lákajú svoju klientelu akciovým predajom a takúto prax uplatňuje aj Drukos. Pokles kúpyschopnosti a predaja však sám osebe vytvára tlaky na zvýšenie cien. Podľa Ing. Kasanického očakávané vyplácanie dlhopisov by mohlo v budúcom roku zvýšiť dopyt na spotrebiteľskom trhu, ale zatiaľ sa nedá s istotou odhadnúť, aké množstvo prostriedkov sa naň dostane a ani to, či sa tak rozsiahly obchod s dlhopismi podarí zvládnuť k spokojnosti všetkých majiteľov.

„V roku 1999 tržby z predaja tovaru a vlastnej výroby tehál predstavovali 68 mil. Sk, z toho sama výroba tehál 23 mil. Sk, prevádzkový hospodársky výsledok 3,548 mil. Sk, hospodársky výsledok takmer 500 tis. Sk. Situácia v tomto roku je

oveľa zložitejšia,

a to aj napriek tomu, že sa deklaruje oživovanie stavebného sektora,“ povedal nám Ing. Ján Tomiš, riaditeľ obchodnej spoločnosti TOVA, spol. s r.o., Myjava, zaoberajúcej sa maloobchodným a veľkoobchodným predajom sanitárnej keramiky, vodoinštalačného, plynárenského, kúrenárskeho materiálu a výrobou malých sortimentov tehliarskych výrobkov vo vlastnej myjavskej tehelni. „Aby sme sa na trhu udržali s pôvodným objemom výroby, museli sme pozmeniť sortimentnú skladbu a predovšetkým ísť dolu s cenami, a to aj napriek podstatnému zvýšeniu vstupov. Pokles tržieb sme zaznamenali aj v obchodnej činnosti, predovšetkým krachom myjavskej Armatúrky. Zachovať stabilnú pozíciu firmy a zabezpečiť 45 pracovníkom stále pracovné miesta je z roka na rok ťažšie.“

Prima Zdroj Banská Bystrica sa orientuje predovšetkým na obchod s potravinami a ako nám povedal obchodný námestník riaditeľa Marek Števonka, kúpyschopnosť obyvateľstva je čoraz nižšia. Rovnako je však presvedčený, že obrat je ovplyvňovaný aj tým, že na tomto trhu obchoduje čoraz viac subjektov. Čeliť tomu možno rozširovaním maloobchodnej siete, najmä do menších sídel, čo je určitým riešením pri sústredenom tlaku veľkých obchodných domov, ktoré sa budujú najmä v intravilánoch väčších miest.

Ivan Hrnčár má cukrárenskú výrobu v obci Banka, v okrese Piešťany: „Situácia sa zhoršuje

zo dňa na deň.

Kým v minulosti pri otvorení prevádzky v roku 1991 sme zamestnávali 12 pracovníkov, v súčasnosti sú to už len traja. Znižujúca sa kúpyschopnosť obyvateľstva sa prejavuje na výrazne krátených objednávkach súkromných osôb i firiem, ktorým asi 40 druhov výrobkov dodávame. V minulosti napríklad na svadbu objednávali 1500 zákuskov a 4 - 5 tort, dnes je to jedna torta a 300 kusov zákuskov. Najvýraznejšie to pociťujeme na výkonoch. Tie v minulosti dosahovali výšku 350-tisíc Sk mesačne, teraz sú o 100-tisíc, niekedy aj o 120-tisíc Sk nižšie. Pre nás to predstavuje ročnú stratu 1,5 mil.Sk. ktorá, samozrejme, chýba, pretože niet z čoho investovať do rozvoja firmy, rastom vstupov sa znižuje zisk, pretože s cenami hýbať nemôžeme, ak sa chceme na trhu udržať. V prípade, že tento negatívny vývoj bude pokračovať, najneskôr po Vianociach

budem nútený

prevádzku, v ktorej pracujú aj ďalší členovia mojej rodiny, definitívne zavrieť.“

Poklesu obratu sa nevyhne ani firma TOPEC, Topoľčianske pekárne a cukrárne, a. s., Topoľčany. Jej riaditeľ Ing. Ján Lendvay nás informoval, že ročný obrat spoločnosti sa pohybuje na úrovni 100 mil. Sk. Medziročne v jarných mesiacoch zaznamenali nárast o 2,5 - 5 %, do mája t. r. však už len 1 %. „Do konca roka predpokladám obrat v porovnaní minulým rokom asi o 2 mil. Sk menej. V súčasnosti začína cenová vojna medzi jednotlivými výrobcami pekárskych výrobkov, po troch rokoch nastupuje tendencia znižovania cien, významní producenti sa pretláčajú do nových regiónov, len aby

udržali objem výroby,

ktorý u nás napríklad predstavuje ročne 1 - 1,5 mil. kusov chleba a 18 - 20 mil. kusov rožkov,“ hovorí Ing. Ján Lendvay. Podľa neho však jednoznačne narástli vstupné náklady do výšky 10 %, čo sa zatiaľ neprejavuje na cenách výrobkov. Avizuje sa ďalšie zvýšenie plynu. Zvýšené náklady zhltnú rast výnosov, čím sa stráca efekt rozvojových impulzov. „Predpokladám, že sa výrobcovia spoločne dohodnú na zvýšení cien do maximálnej hranice 5 %, ktoré podľa môjho názoru by ešte kúpyschopnosť obyvateľstva zniesla. Rozvoj podnikov, aj nášho, v ktorom pracuje 150 zamestnancov, za situácie, keď niet z čoho investovať, keď na Slovensku je prakticky nulová vymožiteľnosť práva a činnosť súdov zdĺhavá, keď slovenských výrobcov postupne likvidujú

tvrdým diktátom

zahraničné obchodné reťazce, je veľmi diskutabilný a neistý.“

Situácia nie je dobrá ani na východe republiky. Expanzia mobilných telefónov, ponuka rôznych akciových cien i služieb operátorov na ich používanie a najmä znížená kúpyschopnosť obyvateľstva má za následok pokles dopytu po stacionárnych telefónnych aparátoch, ktorých výrobcom je Tesla, a. s., Stropkov. Podľa obchodného riaditeľa firmy Michala Kočana výsledky výroby a odbytu telefónnych prístrojov za I. polrok 2000 sa veľmi nerozchádzali v porovnaní s polrokom 1999, ale v treťom štvrťroku tohto roka dosiahli už iba 70 % predaja z tohto istého obdobia minulého roka. Nižší dopyt po niektorých druhoch tovaru zaznamenávajú aj v prešovskej predajni Baumax. Podľa zástupcu vedúceho predajne Pavla Hámorského sú to predovšetkým tie druhy produktov, ktoré nie sú bezprostredne potrebné ku každodennému životu, ako napríklad hobby náradie a luxusný tovar.

Zlé trendy

Ako sa dalo predpokladať, zníženie domáceho dopytu pocítili podnikatelia. Horšie je to, že očakávajú zhoršenie situácie v porovnaní s minulým rokom aj v predvianočnom období. Pri raste cien to znamená roztvárajúce sa nožnice, a tento fakt nastoľuje otázku, dokedy to vydržia. To, že platia dane, nie je teda výsledkom ich zlepšenej situácie, ako to interpretuje vláda. Po splnení si tejto povinnosti ukrajujú zo zisku a teda z budúcich investícií do ďalšieho rozvoja. A to sú zlé trendy.

(viš, lak, zp, pf)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.