Hospodársky denník
USD50,508 Sk
EUR42,919 Sk
CHF28,074 Sk
CZK1,237 Sk
  Utorok  21.Novembra 2000

Priestor pre boom

Komentuje Zuzana Krútka

Objavili sme Ameriku: Centralizovaný nákup a ponuka veľkého trhu je pri rokovaní s dodávateľmi konkurenčnou výhodou silných obchodných subjektov. Očakávame, že viac silných obchodných reťazcov v maloobchode, ktoré si budú konkurovať, prinesú spotrebiteľovi zníženie cien a zvýšenie kvality služieb. Z tohto hľadiska je však Slovensko s rozdrobenou obchodnou sieťou kdesi na začiatku. Veď desať najväčších maloobchodníkov v SR má len 16-percentný podiel na trhu, kým v ČR zaberajú prví desiati 37 % a v Maďarsku 50 % trhu. Vo Veľkej Británii dospela koncentrácia tak ďaleko, že v sortimente potravín ovládajú štyri najsilnejšie giganty dve tretiny trhu. Zdá sa, že nám ich prinesú zahraničné obchodné reťazce, ktoré by nám mali ku koncu tohto roka ponúkať tovar v 13 hypermarketoch, 67 supermarketoch a päť obchodných domoch. Je to o 11 hypermarketov a 23 supermarketov viac ako vlani. Naozajstný boom zahraničných reťazcov! O domácich subjektoch sa viac-menej diskrétne mlčí. Možno ani nie sú zaujímavé. Veď vlastne iba Jednota sa odvažuje konkurovať svojou sieťou 26 supermarketov a prvým hypermarketom, ktorý otvorí 6. decembra v Košiciach, nehovoriac o supersieti 1800 malých predajní, ktoré sa chystá prepojiť. Je iróniou, že ešte pred desiatimi rokmi ovládali náš trh takmer na 100 percent silné obchodné subjekty s centrálnym nákupom, vlastnými veľkoobchodnými skladmi a rozvetvenou sieťou malých i väčších predajní, ako aj obchodných domov. Pod heslom nevyhnutnosti vytvoriť konkurenčné prostredie sme ich rozdrobili a dnes takmer niet domáceho subjektu, ktorý by mohol obstáť v zahraničnej konkurencii. Malí sa právom obávajú, že tí, čo si nenájdu špecializáciu, vlastnú výhodu, tí medzi obrami neprežijú.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.