|
|||||||||||||||||
Utorok 21.Novembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak chce SR žiť, musí vyvážaťZ misií obchodných komôr: prvá cesta neznamená kontrakt Košická regionálna komora Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (KRK SOPK) si pripomína v týchto dňoch 150. výročie založenia. Jej riaditeľa Ing. Štefana Karaša sme sa však pýtali na súčasnosť. Misie komory v ostatnom čase smerovali do Spojených arabských emirátov, na Kubu, do Mexika, USA, Španielska, Južnej Ameriky, Južnej Afriky, Hongkongu, Číny a ďalších krajín. Mali svoj efekt? - Sesterské inštitúcie všade vo svete, až na malé výnimky, vlastnia majetky a podľa toho vyzerajú aj ich aktivity. Všetky významné stretnutia s podnikateľmi, hoci aj na štátnickej úrovni, sa konajú v ich vlastných reprezentatívnych priestoroch, pričom napríklad v budove na ulici J. Bačíka v Košiciach, ktorá bola posledným nehnuteľným majetkom OPK až do roku 1949, dodnes sídli banka a komora pracuje síce v dobrých, ale prenajatých priestoroch. Kým oni majú vlastné obchodné školy, svoje mikrocentrá, inkubátory pre začínajúcich podnikateľov a finančnú podporu štátu, my náš vyrovnaný rozpočet musíme pokryť z vyše dvoch tretín zhmotnením nami ponúkaných aktivít, pričom štátne príspevky sú nulové. To neznie ako sťažnosť, ale dôkaz o tom, aký význam a vážnosť sa prikladá našej inštitúcii. Navyše, výrazná väčšina našich podnikateľov si to málo uvedomuje a často od nás žiada služby, ktoré sú za uvedených podmienok ťažko realizovateľné. A čo sa týka efektu misií je množstvo príkladov, keď sa už počas nich našli podnikateľské subjekty a predbežne uzatvorili aj dohody, ďalšie k tomu spravili prvé kroky. Bohužiaľ, sústavne sa stretávame s tým, že náš podnikateľ si predstavuje, že na prvej ceste uzavrie kontrakt... Je to veľmi naivná predstava! Na to je stále tá istá odpoveď: je veľmi veľa tých, čo chcú predať a málo tých, čo chcú kúpiť... Tiež je pravdou, že Slovensko vo svete nie je tak obchodne atraktívne, ako si často naši podnikatelia myslia. Ani z hľadiska ceny, ani kvality. O tom už nehovoriac, ktoré a aké trhy sme po roku 1989 úplne a zbytočne stratili. Aj napriek ťažkostiam sa predsa len nevzdáte svojho poslania... - V žiadnom prípade. Keďže slovenský trh je malý, aby naši výrobcovia a podnikatelia prežili, potrebujú vyvážať. Pomôcť presadiť sa im v zahraničí je jednou z našich priorít. Ďalšou je pomáhať pri vypracúvaní výhľadových a realizačných projektov na rozvoj regiónu. EÚ predsa ponúka množstvo aktivít, a preto chceme, aby boli na to pripravení. Z hľadiska geografického položenia sa budeme naďalej špecializovať na Ukrajinu, lebo je bezprostredným susedom a na Španielsko, kde máme dobré kontakty, navyše chceme zúročiť jeho nedávne predvstupové skúsenosti do EÚ. Naša komora okrem toho dokáže každému záujemcovi sprostredkovať kontakty na ktoromkoľvek kontinente. Ladislav Kulik |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |