CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
počasie n Dnes bude polojasno až oblačno, lokálne sa vyskytnú slabé zrážky. Zrána a predpoludním miestami hmla alebo nízka oblačnosť, ktorá sa na niektorých miestach udrží po celý deň. Najvyššia denná teplota 9 až 13, na horách vo výške 1500 m okolo 6 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5, na horách 10 až 15 m/s. V stredu bude prevažne veľká oblačnosť a na viacerých miestach občasný dážď, na hrebeňoch Tatier sneženie, postupne od západu ubúdanie zrážok. Vo štvrtok polooblačno až oblačno a ojedinele slabý dážď. V nižších polohách zrána hmlisto alebo miestami zamračené nízkou oblačnosťou. Najnižšia nočná teplota 6 až 2 stupne, vo štvrtok v horských dolinách aj chladnejšie. Najvyššia denná teplota 7 až 11, na juhu vo štvrtok miestami až 13 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 7.07 a zapadne o 16.07 hod. Amsterdam | dážď | 10 |
Atény | jasno | 21 |
Belehrad | oblačno | 15 |
Berlín | oblačno | 8 |
Bratislava | polooblačno | 12 |
Brusel | dážď | 10 |
Budapešť | oblačno | 11 |
Bukurešť | polooblačno | 13 |
Frankfurt | oblačno | 7 |
Helsinki | oblačno | 5 |
Istanbul | polooblačno | 19 |
Kodaň | oblačno | 6 |
Kyjev | oblačno | 7 |
Lisabon | oblačno | 15 |
Londýn | prehánky | 7 |
Madrid | polooblačno | 14 |
Miláno | dážď | 11 |
Moskva | dážď | 5 |
Oslo | dážď | 4 |
Paríž | dážď | 10 |
Praha | oblačno | 6 |
Rím | oblačno | 13 |
Sofia | polooblačno | 10 |
Štokholm | oblačno | 5 |
Varšava | dážď | 7 |
Viedeň | oblačno | 11 |
Záhreb | hmla | 6 |
Ženeva | oblačno | 7 |
|
|
|