Hospodársky denník
USD50,508 Sk
EUR42,919 Sk
CHF28,074 Sk
CZK1,237 Sk
  Utorok  21.Novembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

počasie

n Dnes bude polojasno až oblačno, lokálne sa vyskytnú slabé zrážky. Zrána a predpoludním miestami hmla alebo nízka oblačnosť, ktorá sa na niektorých miestach udrží po celý deň. Najvyššia denná teplota 9 až 13, na horách vo výške 1500 m okolo 6 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5, na horách 10 až 15 m/s. V stredu bude prevažne veľká oblačnosť a na viacerých miestach občasný dážď, na hrebeňoch Tatier sneženie, postupne od západu ubúdanie zrážok. Vo štvrtok polooblačno až oblačno a ojedinele slabý dážď. V nižších polohách zrána hmlisto alebo miestami zamračené nízkou oblačnosťou. Najnižšia nočná teplota 6 až 2 stupne, vo štvrtok v horských dolinách aj chladnejšie. Najvyššia denná teplota 7 až 11, na juhu vo štvrtok miestami až 13 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 7.07 a zapadne o 16.07 hod.

Amsterdamdážď10
Atényjasno21
Belehradoblačno15
Berlínoblačno8
Bratislavapolooblačno12
Bruseldážď10
Budapešťoblačno11
Bukurešťpolooblačno13
Frankfurtoblačno7
Helsinkioblačno5
Istanbulpolooblačno19
Kodaňoblačno6
Kyjevoblačno7
Lisabonoblačno15
Londýnprehánky7
Madridpolooblačno14
Milánodážď11
Moskvadážď5
Oslo dážď4
Paríždážď10
Prahaoblačno6
Rímoblačno13
Sofiapolooblačno10
Štokholmoblačno5
Varšavadážď7
Viedeňoblačno11
Záhrebhmla6
Ženevaoblačno7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.