Hospodársky denník
USD50,199 Sk
EUR42,704 Sk
CHF28,025 Sk
CZK1,231 Sk
  Streda  22.Novembra 2000

Nový rozpočet, ale hriechy sú staré

Komentuje Jozef Kunik

Analýza návrhu rozpočtových kapitol na rok 2001 pripomína čítanie nie veľmi dobrej detektívky. Napríklad v návrhu rozpočtu pre ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií sú v porovnaní s minulým aj predminulým rokom, opäť znížené bežné výdavky. Ak si človek dešifruje položky, príde na to, že sa opakujú staré hriechy minulých rozpočtov. Spokojní určite nebudú ani naši železničiari. Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Andreja Egyeda, ak štát potrebuje peniaze na výstavbu diaľnic, spustí sa štátna mašinéria, ktorá ich, hoci horko-ťažko, ale nakoniec predsa len zoženie. Pritom starosť o ďalšiu štátnu dopravnú cestu, železnicu, akoby sa štátnych úradníkov nedotýkala. Budem konkrétny, podľa scenára č. 6, ktorý pripravili odborníci ŽSR v spolupráci aj so zahraničnými, na modernizáciu tratí potrebujú v budúcom roku 4 mld. Sk. Investície by sa venovali najmä na skvalitnenie železničných tratí, na zvýšenie ich rýchlosti a bezpečnosti atď. Avšak v návrhu rozpočtu sa uvažuje iba so smiešnou sumou 275,6 mil. Sk. Ako má ŽSR splniť požiadavky EÚ i ďalšie medzinárodné dohody z tých 275 mil. Sk, nikto nedokáže poradiť. Na výstavbu autostrád sa však v návrhu rozpočtu na rok 2001 uvažuje so sumou 8,7 mld. Sk. V žiadnom prípade nie som proti výstavbe autostrád, ale ako majú ŽSR zabezpečiť náročné investičné úlohy, okrem iného elektrifikáciu trate Čadca - Zvardoň, Bratislava - Rača - Trnava a ďalšie, z tej malej kôpky, nevie nikto. A tak sa zrejme začne napĺňať scenár, ktorý vraví, že hlavné európske železničné koridory sa pre technickú zaostalosť našich železničných tratí presmerujú a Slovensko obídu.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.