CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
PočasieDnes bude polojasno až oblačno, ojedinele prehánky. Zrána a predpoludním v nižších polohách miestami hmla alebo zamračené nízkou oblačnosťou. Najvyššia denná teplota 4 až 8 stupňov. Teplota vo výške 1500 m okolo -1 stupeň. Severozápadný až severný vietor 3 až 7 m/s.V utorok bude polojasno až oblačno. Zrána a predpoludním v nižších polohách početné hmly. Popoludní na západe ďalšie pribúdanie oblačnosti. V stredu bude veľká oblačnosť a miestami dážď, na horách spočiatku sneženie. Nočná teplota 2 až -2, v dolinách pri vyjasnení okolo -4, v stredu 4 až 0, najvyššia denná teplota 4 až 8, v stredu na juhozápade pri zmenšenej oblačnosti okolo 10 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7,19 a zapadne o 16.00 hod.Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.TlakÚdaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 23. 11. 2000: Bratislava 99, 57, Sliač 97,94, Košice 99,07, Poprad 93,43, za 24. 11. 2000: Bratislava 99,40, Sliač 97,66, Košice 98,81, Poprad 93,08, za 25. 11. 2000: Bratislava 99,40, Sliač 97,56, Košice 98,67, Poprad 93,12.Amsterdam | dážď | 8 |
Atény | dážď | 16 |
Belehrad | zamračené | 6 |
Berlín | oblačno | 6 |
Bratislava | zamračené | 5 |
Brusel | prehánky | 8 |
Budapešť | oblačno | 6 |
Bukurešť | prehánky | 10 |
Frankfurt | polooblačno | 7 |
Helsinki | polooblačno | 1 |
Istanbul | dážď | 14 |
Kodaň | oblačno | 7 |
Kyjev | sneženie | -1 |
Lisabon | jasno | 19 |
Londýn | dážď | 9 |
Madrid | jasno | 14 |
Miláno | jasno | 8 |
Moskva | jasno | -11 |
Oslo | dážď so snehom | 3 |
Paríž | dážď | 8 |
Praha | oblačno | 6 |
Rím | polooblačno | 12 |
Sofia | dážď | 6 |
Štokholm | dážď | 6 |
Varšava | prehánky | 5 |
Viedeň | oblačno | 6 |
Záhreb | oblačno | 7 |
Ženeva | dážď | 4 |
|
|
|