Hospodársky denník
USD50,746 Sk
EUR42,647 Sk
CHF28,103 Sk
CZK1,244 Sk
  Utorok  28.Novembra 2000

Prevažuje podpora samospráv

Rokovanie o návrhu štátneho rozpočtu vo výboroch NR SR

Napriek všetkým krokom ZMOS a argumentom o nepriaznivom vývoji vo financovaní miest a obcí sa nepodarilo presvedčiť vládu SR, aby v návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2001 zvýšila finančné prostriedky, určené na riešenie vzťahov štátneho rozpočtu k rozpočtom obcí. Pretože ZMOS naďalej zotrváva na svojich požiadavkách a vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2001 považuje pre obce a mestá za neprijateľný, po odovzdaní návrhu zákona do NR SR sa iniciatíva ZMOS presunula na pôdu parlamentu. ZMOS ďalej vyzvalo mestá a obce a ich regionálne združenia, aby oslovili poslancov NR SR z ich územia, informovali ich o finančnej situácii miest a obcí a požiadali ich o podporu požiadaviek územnej samosprávy.

V dňoch 13. až 23. novembra rokovalo o návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2001 za účasti zástupcov ZMOS dvanásť výborov NR SR. Záujmy a oprávnené požiadavky obcí a miest obhajovali na týchto rokovaniach predstavitelia ZMOS, zvyčajne v zložení predseda alebo podpredseda, člen predsedníctva, finančnej sekcie Rady ZMOS a riaditeľ ekonomickej sekcie Kancelárie ZMOS. Žiadosť o prizvanie zástupcov ZMOS neakceptoval výbor pre obranu a bezpečnosť.

Vo svojich vystúpeniach zdôrazňovali zástupcovia ZMOS predovšetkým nasledujúce skutočnosti:

1. Návrh zákona o štátnom rozpočte pripravuje vláda SR, čo sa prejavuje v ustavične silnejúcom rezortnom prístupe k príprave návrhu. V súlade so svojím ústavným postavením nemajú obce vo vláde priame zastúpenie a nemôžu sa zúčastňovať na medzirezortných rokovaniach a na vyjednávaní. Tento stav je dôsledkom toho, že SR nepristúpila ku všetkým článkom Európskej charty miestnej samosprávy. ZMOS preto poslancom poskytlo písomné informácie o finančnom vývoji v obciach a mestách.

2. Doplnili písomnú informáciu o ekonomickej situácii obcí a miest o ďalšie konkrétne argumenty, dokumentujúce finančnú situáciu obcí, o vlastné skúsenosti a o poznatky z regiónov.

3. Upozornili poslancov, že prehliadanie problémov miest a obcí ohrozuje ich predpokladanú spoluúčasť na realizácii viacerých vládnych zámerov, navrhnutých v štátnom rozpočte na rok 2001, napr. využívanie prostriedkov z predvstupových nástrojov EÚ pri infraštruktúrnych projektoch, realizácia VPP, výstavba priemyselných parkov, výstavba komunálnych bytov a pod.

4. Zložitá ekonomická situácia obcí môže nepriaznivo ovplyvniť realizáciu reformy verejnej správy, a tým aj priebeh predvstupových rokovaní s EÚ.

Opodstatnenosť argumentov a požiadaviek ZMOS spochybnili poslanci len vo výbore pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport; poslanci v ostatných výboroch vyslovili požiadavkám obcí a miest minimálne pochopenie a podporu.

Uznesenie zvýšiť obciam v štátnom rozpočte navrhovaný podiel na republikových daniach o sumu 1,1 mld. Sk schválil výbor pre verejnú správu a výbor pre zdravotníctvo. Poslanci výboru pre životné prostredie a ochranu prírody si jednomyseľne osvojili návrhy Rady ZMOS okrem návrhu na zmenu rozpočtového určenia dane z dedičstva, darovania, prevodu a prechodu nehnuteľností.

Výbor pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie prijal uznesenie na podporu požiadaviek ZMOS a odporučil plénu NR SR hľadať možnosti na ich uspokojenie. Podporu požiadavkám obcí vyslovili aj vo výbore pre pôdohospodárstvo.

O návrhoch ZMOS neúspešne hlasovali vo výbore pre sociálne veci a bývanie. Predsedajúci Marián Mesiarik neumožnil zástupcom ZMOS vystúpiť v rozprave.

Viacero požiadaviek na riešenie financovania miest a obcí odznelo aj vo výbore pre financie, rozpočet a menu; jeho konečné stanovisko k požiadavkám obcí bude definované až na záverečnom spoločnom rokovaní so spravodajcami ostatných parlamentných výborov.

Voči oprávnenosti požiadaviek ZMOS nevyslovili zásadné námietky ani predkladatelia návrhu zákona, zástupcovia MF SR vrátane samej ministerky financií SR. Upozorňovali však na potrebu dodržať pri prípadných pozmeňujúcich návrhoch navrhované parametre štátneho rozpočtu, predovšetkým navrhovanú výšku schodku štátneho rozpočtu a plánovaného schodku verejných financií.

Napriek prevažujúcemu pochopeniu požiadaviek obcí a miest viacerí poslanci upozornili na to, aby obce napriek zložitej situácii hľadali vnútorné rezervy v rámci celej sféry miestnej samosprávy a aj takýmto spôsobom potvrdili opodstatnenosť prenosu kompetencií zo štátu na územnú samosprávu.

Na rokovaní výborov NR SR sa pri prerokúvaní návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2001 zúčastnili spomedzi všetkých organizácií územnej samosprávy výlučne zástupcovia ZMOS.

Jaroslav Mrva

Kancelária ZMOS

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.